Japońskie tajemnice

Przez lata obecności na rynkach całego świata Lexusy dały się poznać nie tylko jako auta komfortowe i dobrze wyposażone, ale przede wszystkim dopracowane i niezawodne. Te dwie ostatnie cechy są kluczowe dla zadowolenia klientów, wpływają na wartość rezydualną samochodów i okazały się głównymi filarami wizerunku japońskiej marki. Jak to się dzieje, że Lexusy charakteryzują się bezawaryjnością i ponadprzeciętną jakością? Odkrywamy czynniki, które się na to składają.

 Właściwości Lexusów i ich zdolność do bezproblemowego pokonywania setek tysięcy kilometrów zadają kłam stwierdzeniu, że dziś nie opłaca się już produkować aut wytrzymałych i bezawaryjnych. Potwierdzają to realne opinie wielu użytkowników samochodów tego producenta i fakt, że Lexusy wyjątkowo dobrze trzymają wartość na rynku wtórnym. Klienci chętnie wracają do salonów japońskiej marki, a świadczą o tym zarówno decyzje zakupowe, jak i wysokie pozycje Lexusa w rankingach zadowolenia takich jak J.D. Power Vehicle Dependability Study. Lexus wygrał aż 9 na 10 ostatnich edycji tego słynnego badania. Analiza przeprowadzona w 2021 roku zapewniła mu zwycięstwo zarówno wśród marek premium, jak i w zestawieniu ogólnym. Ale jak to się wszystko zaczęło?

Reklama

Flagowy projekt i nieograniczony budżet

Historia Lexusa zaczyna się na długo przed rynkowym debiutem kultowego modelu LS 400 - pierwszego Lexusa, który zresztą do dziś pozostaje flagowym autem marki. LS 400 zmienił rozkład sił w segmencie aut premium i pokazał całemu światu, że innowacyjna i luksusowa limuzyna nie musi pochodzić z Niemiec. Stworzenie tak dopracowanego auta wymagało ogromnych nakładów pracy i bardzo starannego procesu twórczego. Nie oszczędzano na projekcie, na badaniach, ani na pracy inżynierów. LS 400 miał być bezkompromisowy i zadebiutować jako najlepszy samochód świata.

LS 400 to limuzyna, która miała oferować przede wszystkim niezrównany komfort i doskonałe osiągi, a materiały użyte do jej budowy pozwoliły jej stać się synonimem trwałości. Dotyczy to nie tylko podzespołów mechanicznych, ale i elementów wyposażenia czy materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Gdy projektowano wnętrze modelu LS, sprawdzono 24 gatunki drewna, zanim udało się wybrać ten, który ostatecznie znalazł się we wnętrzu produkcyjnej wersji limuzyny. Praktycznie nieograniczony budżet, który od 1983 roku dawał inżynierom możliwość stworzenia najlepszego samochodu świata, sprawił, że większość aut bezproblemowo i bezawaryjnie pokonywała setki tysięcy kilometrów, podczas których jedyne niezbędne serwisy ograniczały się do czynności eksploatacyjnych. Dziś nie brakuje Lexusów LS, które bez konieczności poważnych napraw pokonały milion kilometrów. Ten samochód zaprojektowany w latach 80. był już wtedy tworzony przez wykwalifikowaną kadrę i poddany ekstremalnym testom. Do dziś właśnie ta staranność pozostaje jednym z filarów niezawodności Lexusa.

Setki godzin testów, miliony pokonanych kilometrów

Pierwszy Lexus w historii został poddany testom, podczas których przedprodukcyjne egzemplarze przejechały łącznie aż 2,7 miliona kilometrów. Na ten dystans składają się drogi i bezdroża całego świata - od mroźnych górskich serpentyn, przez palące pustynie, aż do miejskich, zakorkowanych ulic. Dziś gama modeli jest jednak znacznie szersza i znajdują się w niej nie tylko reprezentacyjne limuzyny, ale również kompaktowe, miejskie SUV-y, takie jak Lexus UX. Mniejszy i tańszy nie oznacza jednak gorszy, a niezwykle staranna procedura testowania obejmuje każdy model bez wyjątku. Przykładem może być rzecz tak prozaiczna jak klapa bagażnika Lexusa UX, która w trakcie montażu jest kontrolowana w 200 miejscach, po to, by zagwarantować idealne spasowanie i gładką pracę przez długie lata. Sprzęt pomiarowy, który służy do kontroli, bierze pod uwagę nawet temperaturę i wilgotność powietrza.

Skoro tak rozbudowany jest proces kontroli montażu tylnej klapy w crossoverze otwierającym gamę modelową, nietrudno wyobrazić sobie, jak wiele pracy wymaga opracowanie i skonstruowanie dachu Lexusa LC Convertible. Ten luksusowy kabriolet ma elektrycznie składany dach, który na etapie testów został złożony i rozłożony 18 000 razy. Testy mechanizmu opracowanego w całości na potrzeby modelu LC Convertible odbywały się zarówno w upale i na mrozie, a ich efektem jest automatycznie składany dach, który zdaniem jego twórców przez około 10 lat nie będzie wymagał regulacji.

Żadne testy i próby nie miałyby sensu, gdyby nie umiejętności, doświadczenie i kwalifikacje ludzi, którzy pracują nad technicznymi aspektami nowych Lexusów. Za to, by wszystko działało jak w zegarku odpowiadają Takumi - japońscy mistrzowie rzemiosła.

Mistrzowie Takumi - najwyżej w hierarchii pracowników produkcji

Dla pracowników zatrudnionych przy budowie samochodów Lexusa nie ma większej nobilitacji, niż osiągnięcie rangi Takumi. Wśród 7 700 pracowników fabryki Lexusa Miyata w Kyushi jest zaledwie 19 Takumi i wśród personelu technicznego jest to tytuł honorowy. Na czym właściwie polega bycie Takumi?

Ten status wymaga przede wszystkim ogromnego doświadczenia w swojej dziedzinie. By zostać mistrzem, potrzebne jest przynajmniej 25 lat pracy i pogłębiania wiedzy. Liderzy zespołów nie zachowują jej jednak dla siebie - muszą się nią dzielić z innymi i przekazywać ją młodszym pracownikom. To między innymi dzięki wymianie tych bezcennych zasobów cała fabryka działa jak należy. Pomaga w tym ścisła i pogłębiona specjalizacja mistrzów Takumi. Ich praca skupia się bowiem na jednym aspekcie i choć do tworzenia Lexusów potrzebne są wszechstronne umiejętności, osiągnięcie doskonałości w jednej dziedzinie umożliwia dopracowanie samochodu w szczegółach. Mistrzowie, skupiając się na pojedynczym elemencie procesu powstawania auta, sprawiają, że staje się on wręcz obsesją. To właśnie dzięki temu modele Lexusa są dopracowane zarówno od strony technicznej, jak i estetycznej.

Konsekwencja w dążeniu do celu

Jakość i niezawodność są również wynikiem konsekwencji w rozwoju autorskich rozwiązań, czego przykładem może być np. zaawansowany napęd hybrydowy Lexusa. Jego stworzenie nie byłoby możliwe w ciągu kilku lat, a obecna, czwarta generacja hybrydy to owoc testów i wielu lat dążenia do doskonałości. Z pokolenia na pokolenie hybrydowy, japoński napęd stawał się coraz bardziej efektywny, a oszczędności wynikające z jego zastosowania coraz większe. Podobnie stało się z jego niezawodnością. Doświadczenie zebrane podczas projektowania i stosowania modułowego, zelektryfikowanego napędu przez wiele lat pozwoliło stworzyć hybrydowy układ, który służy bezawaryjnie przez długie lata, a jego bezproblemowość sprawiła, że japońskie hybrydy bardzo dobrze trzymają wartość.

Gwarancja niezawodności

Lexus jest pewny swoich rozwiązań. Japończycy oferują chociażby rozszerzoną gwarancję na dodatkowe 12 lub 24 miesiące, która obowiązuje po standardowym okresie gwarancyjnym obejmującym 100 000 kilometrów lub trzy lata. Innym przykładem jest gwarancja na baterie Lexusa UX 300e - pierwszego w pełni elektrycznego auta marki. Lexus gwarantuje, że akumulatory zachowają 70% swojej pojemności przez 10 lat lub na dystansie do miliona kilometrów!

Mogłoby się wydawać, że w dobie wynajmów długoterminowych, carsharingu i wypożyczania aut niezawodność i wieloletnia trwałość odchodzą w zapomnienie. Lexus udowadnia, że wciąż warto tworzyć samochody przemyślane i dopracowane od A do Z. A wysokie miejsca w rankingach, które są opracowywane na podstawie danych od użytkowników przekładają się na coraz lepsze wyniki sprzedaży. Przykład? Rok 2020, kiedy mimo pandemii i drastycznych spadków na rynku motoryzacyjnym Lexus sprzedał w Polsce 4 632 samochodów i osiągnął najwyższy wynik w historii obecności marki nad Wisłą.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy