Historia Hyundaia. Od Pony po IONIQ
Hyundai to marka, która w Europie pojawiła się stosunkowo późno. Mimo tego dziś koreański producent należy do czołowych graczy na tym ważnym rynku.
Nazwa "Hyundai" wywodzi się od koreańskich słów "Hyun" (현), które oznacza "nowoczesny" oraz Dai (대), po koreańsku "era" lub "pokolenie". Nazwę Hyundai można zatem tłumaczyć jako "era nowoczesności".
Firma została założona w 1947 roku, najpierw pod nazwą Hyundai Engineering and Construction. Od początku realizowała ważne kontrakty rządowe w Korei Południowej. Był to czas po wyzwoleniu kraju, kiedy Korea Południowa szybko się uprzemysławiała. Firma Hyundai Engineering and Construction była odpowiedzialna za budowę dużej części infrastruktury transportowej w Korei Południowej, między innymi za budowę drogi ekspresowej Kyeong-bu, odgrywając ważną rolę w modernizacji kraju.
Lata 60. i 70. - era produkcji masowej
Firma Hyundai Motor Company została założona w 1967 roku, a w następnym roku ukończono budowę fabryki samochodów w koreańskim mieście Ulsan. Dzisiaj jest to największa na świecie fabryka samochodów, o rocznej zdolności produkcyjnej 1,6 miliona aut. Hyundai wytwarza również we własnym zakresie stal do produkcji samochodów oraz posiada własną flotę statków (Hyundai Glovis), dzięki czemu od początku do końca zarządza całym łańcuchem produkcji oraz dostaw.
Pierwszym modelem, który odniósł sukces, był zaprezentowany 1968 roku Hyundai Cortina. Samochód produkowany był w fabryce w Ulsan we współpracy z Ford Motor Company. Po sukcesie Cortiny także na rynku europejskim, Hyundai postanowił opracować już wyłącznie własny samochód.
W lutym 1974 roku firma zatrudniła George'a Turnbulla, byłego dyrektora Austin Morris w przedsiębiorstwie British Leyland, który następnie zatrudnił sześciu kolejnych europejskich inżynierów do pomocy: projektanta nadwozia, dwóch projektantów podwozia, dwóch inżynierów produkcji i inżyniera odpowiedzialnego za testy. Zespół ten razem zbudował model Hyundai Pony, który został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Turynie w październiku 1974 roku, a rok później pojawił się w salonach.
Auto nazywano "kukmincha", czyli po koreańsku "samochód dla ludzi". Ten kompaktowy samochód z napędem na tylne koła, zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z Korei Południowej. Stał się też flagowym samochodem Hyundai na wiele lat. W 1976 roku Hyundai rozpoczął eksport modelu Pony do Chile, Argentyny, Kolumbii i Egiptu. Eksport do Europy - Belgii i Holandii - rozpoczął się w 1978 roku, a do Grecji wkrótce potem.
Lata 80. - międzynarodowa ekspansja
Lata osiemdziesiąte były dla Hyundaia okresem gwałtownej ekspansji międzynarodowej. Firma zaczęła szybko doganiać konkurencję. W 1982 roku Hyundai rozpoczął sprzedaż modelu Pony w Wielkiej Brytanii - był to pierwszy sprzedawany w tym kraju koreański samochód. W 1984 roku Hyundai rozpoczął eksport modelu Pony do Kanady, gdzie jego wyniki sprzedaży znacznie przekroczyły oczekiwania. W pewnym momencie był to najlepiej sprzedający się samochód na rynku kanadyjskim.
W następnym roku wprowadzono pierwszą generację modelu Hyundai Sonata i wyprodukowano milionowy samochód.
W 1986 roku Hyundai Pony Excel stał się pierwszym modelem Hyundai sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych. Był to pierwszy wyprodukowany przez Hyundaia samochód z napędem na przednie koła i, podobnie jak oryginalny Pony, zaprojektował go Giorgetto Giugiaro. W pierwszym roku sprzedaży w Stanach Zjednoczonych sprzedano 168 000 sztuk tego modelu, ustanawiając niepokonany do dzisiaj rekord wszech czasów.
Lata 90. - zarządzanie jakością
Wiosną 1990 roku łączna produkcja samochodów Hyundaia osiągnęła cztery miliony. W 1991 roku nastąpił kolejny przełom - Hyundai opracował swój pierwszy czterocylindrowy silnik benzynowy Alpha oraz własną przekładnię. Te osiągnięcia utorowały firmie drogę do niezależności technologicznej. Silnik Alpha zadebiutował w 1992 roku w modelu Hyundai Scoupe.
W latach 90. -Hyundai rozwijał się i umacniał swoją pozycję jednego z wiodących międzynarodowych producentów samochodów. Marka wprowadziła w tym czasie wiele nowych modeli, w tym Hyundai Accent, Hyundai Dynasty i Hyundai Tiburon.
W 1994 roku działalność rozpoczęło nowe centrum rozwojowo-badawcze Hyundaia w Niemczech, które zajmuje się monitorowaniem rozwoju technologii w Europie, a także projektowaniem i konstruowaniem nowych samochodów na rynek europejski. We wrześniu 1997 roku Hyundai otworzył swój pierwszy zakład produkcyjny w Izmit, w Turcji. Jest to najdłużej działający zakład produkcyjny Hyundaia poza granicami Korei Południowej.
Już w latach 90. Hyundai rozpoczął pracę nad pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. Pierwszym w pełni elektrycznym samochodem firmy był prototyp elektrycznego Hyundaia Sonata z 1991 roku. Po serii pierwszych prób z hybrydowymi jednostkami napędowymi w 1994 roku, w 1995 roku podczas Seoul Motor Show Hyundai zaprezentował hybrydowy model FGV-1. Pod koniec lat 90-tych Hyundai rozpoczął pracę nad rozwojem samochodów elektrycznych napędzanych ogniwami wodorowymi.
Lata 2000. - dalszy rozwój
Na przełomie tysiącleci Hyundai zaczął zmieniać swój wizerunek. Firma dokonała znacznych inwestycji w jakość i rozwój swoich produktów, także w Europie. W 2001 roku powstało Europejskie Centrum Projektowe, a w 2003 roku Centrum Techniczne Hyundai Motor Europe oraz Centrum Projektowe w Namyang w Korei Południowej.
W 2000 roku czasie firma wprowadziła na rynek swój pierwszy model segmentu SUV - Santa Fe. Nazwa modelu pochodzi od nazwy miasta Santa Fe, stolicy amerykańskiego stanu Nowy Meksyk. Samochód okazał się hitem wśród amerykańskich Klientów i szybko stał się najlepiej sprzedającym się modelem firmy. W 2004 roku Hyundai wprowadził z sukcesem do sprzedaży kolejny model segmentu SUV - Tucsona.
W 2007 roku na rynek został wprowadzony zaprojektowany i wyprodukowany w Europie model i30. W następnym roku powstała fabryka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). HMMC to nowoczesny zakład, z 500 zaawansowanymi technologicznie robotami, produkujący dziennie 1 500 samochodów.
W 2008 roku na International Auto Show w Los Angeles swoją premierę miał hybrydowy Hyundai Sonata. Samochód trafił do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych w 2011 roku.
Rok 2010 i kolejne lata: mobilna przyszłość
Na początku dekady, we wrześniu 2010 roku, Hyundai wprowadził na koreański rynek model BlueOn, swój pierwszy samochód elektryczny. Hyundai BlueOn oparty był na modelu i10 i wyposażono go w akumulator litowo-polimerowy o pojemności 16,4 kWh z czasem ładowania wynoszącym sześć godzin.
W 2013 roku Hyundai, jako pierwszy na świecie, rozpoczął seryjną produkcję samochodu zasilanego ogniwami wodorowymi - modelu ix35 Fuell Cell. Ze względu na pionierskie zastosowanie technologii ogniw wodorowych w produkcji masowej, model ten był przełomowy dla firmy Hyundai.
W tym samym roku załoga Hyundai Motorsport wystartowała w rajdach WRC.
W 2015 roku powstała marka samochodów sportowych N, w roku 2017 wprowadzony został i30 N, a w roku 2018 - i30 Fastback N.
W 2016 roku Hyundai wprowadził model IONIQ, pierwszy na świecie samochód z trzema różnymi zelektryfikowanymi rodzajami napędu do wyboru - hybrydowym, hybrydowym plug-in i elektrycznym. Nazwa modelu pochodzi od słów "ion" oraz "unique". W 2018 roku na rynek wprowadzony został model Hyundai Nexo, samochód elektryczny napędzany ogniwami wodorowymi drugiej generacji.
W przyszłości Hyundai w ramach projektu "FCEV Vision 2030" zamierza dalej rozwijać technologie ogniw wodorowych, jak również do roku 2030 zwiększyć roczną zdolność produkcyjną wodorowych układów paliwowych do 700 000 sztuk. Hyundai bada także nowe możliwości biznesowe w celu dostarczania układów paliwowych do innych branż przemysłu, m. in. transportu czy energetyki.