Bezpieczny focus
W ostatniej edycji testów zderzeniowych Euro NCAP nowy Ford Focus otrzymał najwyższą w swojej klasie 5-gwiazdkową ocenę w kategorii bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Najnowszy Ford Focus jest także pierwszym i jak dotąd jedynym samochodem, któremu w klasyfikacji EuroNCAP przyznano maksymalną 100-procentową ocenę w kategorii bezpieczeństwa jadących podczas zderzeń czołowych gdy kierunek uderzenia biegnie ukośnie względem osi wzdłużnej pojazdu oraz uderzeń bocznych. Nowy Ford Focus zdobył także 100-procentową notę w kategorii testów oceniających dynamiczną skuteczność ochrony dzieci przed obrażeniami. W tych ostatnich testach wykorzystywano manekiny imitujące dzieci w wieku 11 roku i 3 lat. Żaden inny samochód nie uzyskał tak doskonałych wskaźników bezpieczeństwa w przeprowadzanych do tej pory testach Euro NCAP.
Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Madrycie przedstawiciele organizacji Euro NCAP oficjalnie przyznali najnowszemu Fordowi Focus najwyższą w tej klasie 5-gwiazdkową ogólną ocenę bezpieczeństwa (35,46 punktów), 4-gwiazdkową ocenę w kategorii skuteczności zabezpieczeń przewożonych dzieci oraz 2-gwiazdkową notę w kategorii ochrony pieszych w przypadku kolizji z samochodem. Uzyskane oceny są niejako kontynuacją doskonałych wyników uzyskanych wcześniej przez Forda Focus C-MAX, który - jako pierwszy samochód w historii testów Euro NCAP - otrzymał cztery gwiazdki w kategorii skuteczności ochrony przewożonych dzieci.
Podnoszenie poprzeczki
Adrian Hobbs, sekretarz generalny organizacji Euro NCAP powiedział: "Ford Focus uzyskał najwyższą notę w kategorii bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, jaką zanotowaliśmy odkąd siedem lat temu rozpoczęliśmy testy zderzeniowe samochodów nowo wprowadzanych na rynek. Wynik ten stawia Forda Focus na pierwszym miejscu w swojej klasie. Stosowane przez nas normy i procedury badawcze są powszechnie w świecie uważane jako najostrzejsze i najbardziej rygorystyczne, lecz efekty pracy konstruktorów Forda sprawiają, że dziś poprzeczka w kategorii bezpieczeństwa samochodów osobowych została podniesiona jeszcze wyżej. Tym samym wyznaczono nowe standardy, do których będą starali się dostosować pozostali producenci."
Jednocześnie, po serii niezależnych testów przeprowadzonych przez firmę Folksam oraz Międzynarodową Organizację Ubezpieczycieli ds. Zapobiegania Urazom Szyjnym IIWPG (International Insurance Whiplash Prevention Group), nowy Ford Focus uzyskał najlepsze oceny w kategorii zabezpieczenia jadących przed urazami szyi i kręgów szyjnych. Wynik ten ma niezwykle doniosłe znaczenie, gdyż urazy szyi i kręgów szyjnych w wyniku uderzenia w tył pojazdu stanowią blisko 75% wszelkich roszczeń ubezpieczeniowych związanych z uszkodzeniami ciała zgłaszanymi obecnie w Europie.
Wnętrze przetestowane na obecność alergenów
Innym ważnym aspektem związanym z bezpieczeństwem i komfortem jazdy nowym Fordem Focus jest uzyskanie certyfikatu "Wnętrze przetestowane na obecność czynników wywołujących alergie", przyznanego przez niemiecką agencję TÜV Rhineland Group. To dopiero drugi w historii przypadek stwierdzenia przez niezależnych specjalistów - poparty stosownym certyfikatem - że wnętrze samochodu zostało wykonane wyłącznie z materiałów i tworzyw o własnościach, dzięki którym ryzyko wywołania reakcji alergicznych zostało ograniczone do możliwie najniższego poziomu. Pierwszym samochodem, który na początku tego roku otrzymał podobny certyfikat jest kompaktowy minivan Ford Focus C-MAX.
Nowy Ford Focus liderem w swojej klasie
Niezależnie od wersji nadwoziowej wszystkie modele Forda Focus mają karoserię, której struktura nośna zapewnia optymalną ochronę kierowcy i pasażerów dzięki lekkiej i zarazem niezwykle wytrzymałej klatce tworzącej tzw. przestrzeń przeżycia. Jest ona wykonana ze spawanych laserowo profili ze stali o podwyższonej wytrzymałości, mających różną grubość. Zarówno klatka tworząca przedział pasażerski, jak i strefy kontrolowanego zgniotu przeszły liczne próby wytrzymałościowe, zarówno symulacje komputerowe jak i testy zderzeniowe. Ich słuszność potwierdziły obliczenia przeprowadzone przy zastosowaniu najpotężniejszych komputerów wykorzystywanych w przemyśle samochodowym, jak i w supernowoczesnych ośrodkach badawczych zajmujących się bezpieczeństwem.
W konstrukcji nadwozia zaprogramowano ścieżki, wzdłuż których rozchodzi się i jest pochłaniana energia zderzenia, zarówno podczas zderzeń czołowych, jak i zderzeń, w których siła uderzenia jest skierowana ukośnie. Większą ilość miejsca na kontrolowane odkształcanie się nadwozia w czasie zderzenia uzyskano przez zaprogramowane odłączanie się sztywnych elementów podwozia od płyty podłogowej - w ten sposób energia zderzenia jest kierowana pod sztywną klatkę przedziału pasażerskiego. Towarzyszy temu zmniejszenie siły wstrząsu odczuwanego przez pasażerów oraz zmniejszenie niebezpieczeństwa odkształcenia płyty podłogowej.
W konstrukcji nadwozia zawarto nowe elementy amortyzujące wewnątrz drzwi, które pochłaniają energię i dodatkowo chronią przedział pasażerski, ograniczając odkształcenia słupków przednich i belek wzmacniających drzwi. Zastosowano także poprzeczny profil zakotwiczony między obu przednimi słupkami, który wzmacnia i stabilizuje konstrukcję nadwozia w razie uderzenia w bok pojazdu. Pomaga on także zapobiec przemieszczeniu kolumny kierownicy i pedałów do wnętrza pojazdu.
Te i inne elementy strukturalne współdziałają z innymi nowoczesnymi rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo bierne i wspólnie zapewniają nowy, znacznie wyższy poziom ochrony kierowcy i pasażerów przed skutkami zderzeń. Nowy Ford Focus już teraz z zapasem spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa obowiązujące w tej chwili w Europie i uzyskuje bardzo pozytywne wyniki w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez niezależne organizacje, takie jak właśnie Euro NCAP.
Dążenie do podwyższenia ogólnej jakości wykonania przyniosły także uproszczenie i obniżenie kosztów niektórych procedur napraw blacharskich. Jednym z przykładów jest profil wzmacniający otwór wlotu powietrza, wykonany ze stali o podwyższonej zawartości boru. W poprzednim modelu poszczególne elementy przodu nadwozia były mocowane w różnych punktach, co utrudniało utrzymanie stałych odległości i stałej szerokości szczelin na styku elementów poszycia nadwozia. W nowym Fordzie Focus elementy te są mocowane do jednego profilu, co pozwala na idealne dopasowanie blach nadwozia. W razie uszkodzenia sam profil, jak i uszkodzone elementy poszycia można łatwo wymienić z zachowaniem fabrycznej jakości montażu.
Derrick Kuzak, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za prace nad nowymi modelami samochodów, stwierdził: "Jesteśmy niezmiernie usatysfakcjonowani tym, że wyniki testów Euro NCAP potwierdzają słuszność przyjętych przez nas założeń i skuteczność naszych własnych norm stosowanych podczas testowania pojazdów. W naszym nowym modelu staraliśmy się osiągnąć jeszcze wyższy poziom skuteczności zabezpieczeń dla wszystkich modeli tworzących rodzinę Forda Focus. Tym samym stworzyliśmy nowy standard dla klasy samochodów rodzinnych średniej wielkości."