Autosan podpisał pierwszy kontrakt po nacjonalizacji

Autosan podpisał we wtorek pierwszy kontrakt na dostawę autobusów, po przejęciu upadłej spółki przez konsorcjum firm z Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Fabryka dostarczy 15 krótkich pojazdów za blisko 15 mln zł dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.

Chętnych na zakup Autosana nie było. W końcu rząd go znacjonalizował
Chętnych na zakup Autosana nie było. W końcu rząd go znacjonalizowałWojciech ZatwarnickiReporter

Autosan, jedna z najstarszych fabryk w Polsce, której początki sięgają 1832 r., był w upadłości od początku października 2013 r. Pod koniec marca tego roku firmę kupiło konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola; obie należą do państwowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Kupujący za fabrykę zapłacili 17,3 mln zł.

"Podpisanie kontraktu z krakowskim MPK jest przełomowym wydarzeniem dla Autosanu. Jest to dla nas kontakt, który nobilituje nowe przedsiębiorstwo, a także daje mu nowe otwarcie, żeby nasi potencjalni klienci zobaczyli, że jesteśmy, istniejemy i możemy spełnić wysoko postawione warunki przetargowe" - powiedział prezes spółki Marek Opowicz.

Przypomniał, że w momencie przejęcia fabryki od syndyka nie prowadziła ona produkcji. "Od trzech miesięcy bardzo usilnie działamy w celu ruszenia tego przedsiębiorstwa - taką dużą fabrykę podnosi się z zatrzymania dosyć długo" - zaznaczył prezes.

Dodał, że fabryka w Sanoku przygotowuje się do przetargów, które będą ogłaszane przez przewoźników w całym kraju. Według prezesa w pierwszym roku działalności spółka planuje zebrać zamówienia na kilkadziesiąt autobusów. Aby działalność była opłacalna zakład powinien wypuszczać rocznie 120-130 autobusów. "Zakładamy, że wynik taki zostanie osiągnięty w przyszłym roku" - ocenił Opowicz.

Obecnie Autosan posiada w ofercie sześć modeli autobusów wyposażonych w silniki spełniające najwyższą europejską normę Euro 6: trzy modele międzymiastowe i trzy do obsługi komunikacji miejskiej.

"Pracujemy bardzo mocno nad napędami niskoemisyjnymi, czyli autobusem 12-metrowym zasilanym gazem CNG oraz autobusem elektrycznym"- zapowiedział prezes. Według niego modele te powinny pojawić się w ofercie na przełomie roku.

Obecnie fabryka zatrudnia około 310 osób. W planach jest zwiększanie zatrudnienia zarówno w biurze konstrukcyjnym, jak i w produkcji.

Autosan wyprodukuje dla krakowskiego MPK 15 niskopodłogowych autobusów midi o długości ok. 9 metrów. Będą one wyposażone w silniki spełniające najwyższą europejską normę ochrony środowiska Euro 6. Kontrakt o wartości blisko 15 mln zł brutto zakłada, że dostawy pojazdów zakończą się za sześć miesięcy.

Nowe autobusy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, automat biletowy, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Jak podkreślił Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury kontrakt z Autosanem jest częścią dużego programu dotyczącego zakupu 107 ekologicznych autobusów dla krakowskiego MPK. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych - ponad 115,7 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

W puli tej oprócz 15 krótkich autobusów, które dostarczy Autosan, znajduje się również 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus&Coach oraz 12 pojazdów hybrydowych tego samego producenta. Na ukończeniu jest przetarg na 20 autobusów elektrycznych, w tym trzy pojazdy przegubowe. Pierwsze pojazdy wyjadą na ulice miasta na przełomie czerwca i lipca tego roku, przed Światowymi Dniami Młodzieży.

"Niedawno podjęliśmy decyzję o zakupie 77 kolejnych autobusów, dlatego najbliższe lata będą przełomowe dla krakowskiego MPK, które otrzyma 184 nowe, ekologiczne pojazdy. To dla Krakowa jest bardzo istotne ze względu na jakość powietrza" - podkreślił Trzmiel.

Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński poinformował, że zaplanowana wymiana taboru zbliża przewoźnika do osiągnięcia w 2017 r. celu strategicznego, jakim jest posiadanie 80 proc. autobusów spełniających wysokie normy emisyjne Euro 5 i 6.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas