Rząd ma plan. Elektrosamochody ratunkiem dla kopalń?
Plan rozwoju elektromobilności ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki i polskiej reindustrializacji - zapowiada wicepremier Mateusz Morawiecki. Minister energii Krzysztof Tchórzewski szacuje, że za 10 lat w Polsce będzie milion samochodów elektrycznych.
"Ruszamy z programem +elektryczna mobilność+" - poinformował we wtorek Morawiecki.
Wicepremier podkreślił, że obecnie po polskich miastach jeździ 11 tysięcy autobusów. "Trochę nas trują. Chcemy je sukcesywnie zamieniać na bardziej ekologiczne, przyjazne dla zdrowia, mniej emitujące CO2 i pyły - autobusy elektryczne (projekt e-Bus)" - zapowiedział minister, prezentując założenia Planu rozwoju elektromobilności w Polsce na Politechnice Warszawskiej.
"Druga część naszego programu to mobilność elektryczna w szerszym zakresie: auta elektryczne, których dzisiaj jest niewiele. Do nich należeć będzie przyszłość, więc na nie zdecydowanie stawiamy" - dodał minister rozwoju.
Wicepremier pytany, jakie firmy będą produkować autobusy elektryczne w Polsce, odparł: "Nie tworzymy preferencji ani dla lokalnych, ani dla międzynarodowych (firm). Również producent zagraniczny ma duże szanse".
"Kluczowe dla powodzenia naszego programu jest doprowadzenie do jak najbliższej współpracy pomiędzy nauką, instytutami badawczymi, uczelniami technicznymi a biznesem ze wsparciem administracji publicznej" - ocenił.
Według Morawieckiego ważnym wyzwaniem w realizacji tego programu jest wysoki poziom zanieczyszczeń w miastach, który przekracza często 100-krotnie dopuszczalne normy niektórych pyłów. "Chcemy wzmocnić ochronę zdrowia i środowiska. Chcemy mieć własne prototypy i później umieć wdrażać na rynek rozwiązania, które są zupełnie nowe" - tłumaczył.
Jak mówił, Polska nie jest w stanie dogonić krajów zachodnich, które od stu lat produkują silniki. "Ale czy jesteśmy w stanie wskoczyć i surfować na tej czwartej fali rewolucji gospodarczej, która jest przed nami? Właśnie to jest ten nasz moment, to jest nasza chwila" - ocenił Morawiecki. Dodał, że chodzi o rewolucję cyfrową, która włącza w procesy biznesowe "myślenie przede wszystkim supernowoczesne, informatyczne".
Wicepremier zauważył, że obecnie na świecie jeździ tylko milion aut elektrycznych, ale za 15-20 lat przewiduje się, że będzie ich 500 mln.
Według ministra Tchórzewskiego mamy szanse, by za 10 lat w Polsce było milion samochodów elektrycznych, a nasze spółki energetyczne miały 2 miliardy zł przychodów z tego tytułu. "Takich samochodów, które wystarczą do tego, by zawieźć dzieci do szkoły i przedszkola, pojechać na zakupy, załatwić wszystkie sprawy, które w tej chwili załatwiamy samochodami napędzanymi paliwem" - zaznaczył.
Tchórzewski zauważył, że polscy naukowcy znani byli zawsze z "działań nowatorskich", że "jednym skokiem potrafili pokonywać dwa, trzy piętra". "Teraz też jest takie oczekiwanie" - podkreślił.
Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz tłumaczyła ponadto, że celem projektu e-Bus jest "stworzenie polskiego autobusu elektrycznego, którego kluczowe komponenty takie jak bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładująca będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego".
"Realizacja projektu doprowadzi do powstania polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości 2,5 mld zł rocznie" - podkreśliła. Dodała, że w Polsce co roku wymienia się tysiąc autobusów miejskich. Oceniła, że rozwój branży autobusów elektrycznych przyczyni się do stworzenia nowych, specjalistycznych miejsc pracy. Przy produkcji tysiąca takich autobusów rocznie może to być - jej zdaniem - nawet 5 tys. nowych miejsc pracy.
Przypomniała, że w naszym kraju produkcją autobusów elektrycznych zajmuje się m.in. firma Solaris, która eksportuje je do Hiszpanii, Niemiec czy Szwecji. Poinformowała, że firma Ursus rozpoczyna testy produkcyjne w tym zakresie.
Wiceszefowa resortu rozwoju wskazała również na potencjalne źródła finansowania projektu e-Bus. Na prace badawczo-rozwojowe mają trafić środki z pieniędzy unijnych, w tym m.in. z programu "Inteligentny Rozwój". Wsparcie na wdrożenie i komercjalizację tego typu przedsięwzięć ma pochodzić m.in. z Polskiego Funduszu Rozwoju; do końca roku ma powstać Fundusz Elektromobilności.
We wtorek na Politechnice Warszawskiej podpisano list intencyjny w sprawie powołania Centrum Elektromobilności. Sygnatariuszami listu oprócz Politechniki są Narodowe Centrum Badań Jądrowych i cztery spółki energetyczne: Energa, Enea, Tauron, PGE. "Zadaniem Centrum Elektromobilności będzie tworzenie ekosystemu dla rozwoju innowacji w Polsce" - podkreśliła Emilewicz.
Emilewicz wyjaśniła też, że będą potrzebne zmiany w Prawie energetycznym, budowlanym, zamówień publicznych, a także w ustawach o podatkach i opłatach lokalnych oraz drogach publicznych.
Wiceminister energii Michał Kurtyka poinformował, że Plan rozwoju elektromobilności ma być przedstawiony Radzie Ministrów w lipcu.Od redakcji:Plan brzmi pięknie, ale nieco kłóci się z tym, co już robi rząd PiS. Przypomnijmy, że energia elektryczna w Polsce w zdecydowanej większości pochodzi... z węgla. Moc wszystkich wiatraków w Polsce wynosi 5 tys MW, czyli mniej niż jednej elektrowni w Bełchatowie. W ostatnim okresie liczba wiatraków dynamicznie rosła, ale rząd pracuje nad przepisami, które zakończą rozwój energetyki wiatrowej w Polsce. Po pierwsze, będzie trudniej o miejsce na wiatrak, po drugie zmienią się zasady naliczania podatku od nieruchomości, przez co wiatraki będą pracowały praktycznie tylko na podatki. Więcej wiatraków już nie będzie, podobnie jak szybko nie powstanie elektrownia atomowa. Elektrosamochody będą więc jeździły na prądzie z węgla, czyli paliwa, które jest głównym źródłem CO2, i które Unia chce wyeliminować z użycia.
Po drugie, jak ma wyglądać rola państwa w całym programie? W zdrowej gospodarce rynkowej plany rozwoju nowych technologii powinni snuć prezesi firm. W Solarisie nikt nie czekał na powstanie Centrum Elektromobilności, a firma już produkuje i sprzedaje - zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych - autobusy hybrydowe i elektryczne. Czy rząd zamierza teraz na bazie Autosana stworzyć państwowego (dotowanego?) konkurenta dla świetnie radzącej sobie prywatnej, polskiej firmy, która daje pracę Polakom i w Polsce płaci podatki?
Jeśli rząd chce wspierać elektromobilność, powinien skupić się na budowie sieci stacji ładowania oraz uruchomić system dopłat lub innych zachęt (darmowe parkowanie, jazda po buspasach) dla samochodów elektrycznych.