Nowe Audi A8! Ze światłami połączonymi z GPS-em

Audi zaprezentowało dziś A8 po dużym liftingu. Samochód od razu pokazano również w wersji wydłużonej oraz sportowej - S8.

Nowe Audi A8
Nowe Audi A8Informacja prasowa (moto)

Nowe Audi A8

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nowy model będzie mocniejszy od poprzednika, ma przy tym zużywać mniej paliwa. Na pokładzie znajdziemy najnowsze elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, m.in. innowacyjne światła, które... posiadają połączenie z GPS-em!

Obecna generacja A8 debiutowała w 2010 roku. Typowo, po 3 latach, niemiecki producent zdecydował się na lifting. Styliści ponownie zajęli się przednią i tylną częścią samochodu, które zostały poważnie przeprojektowane.

Przy okazji pojawiło się sporo nowości technicznych. Na szczególną uwagę zasługują światła i kierunkowskazy. Te ostatnie wykonane zostały w technologii LED, składają się z kilkunastu punktów świetlnych ułożonych w linie. Po włączeniu, nie zapalają się wszystkie naraz, ale stopniowo, od środka na zewnątrz, w bardzo krótkich odstępach (rzędu ms), następnie świecą wszystkie, po czym są wygaszane i cykl zaczyna się od nowa. To dodatkowy sposób sygnalizowania kierunku, w którym samochód skręca.

Nowością są również reflektory. Po pierwsze, posiadają one połączenie z GPS-em, "wiedzą" więc co znajduje się przed samochodem, w szczególności - jak przebiega droga. Dzięki temu mogą z wyprzedzeniem doświetlić zakręt, jeszcze zanim kierowca wykona jakikolwiek ruch kierownicą.

To jednak nie koniec ich możliwości. Reflektory również składają się z 25 osobnych punktów świetlnych typu LED, a samochód posiada kamerę. Gdy wykryje ona, że z przodu znajduje się inny pojazd specjalne żaluzje przykrywają wybrane punkty, by uniknąć oślepienia, ale zachować pełne oświetlenia pozostałych rejonów drogi. W praktyce oznacza to, że cały czas można jechać na światłach drogowych. Cały system nosi nazwę Matrix LED.

Nadwozie Audi A8 wykonane jest z aluminium, dzięki czemu możliwe było ograniczenie masy. Samochód, który ma 5,14 m długości, 1,95 m szerokości i 1,45 m wysokości, z silnikiem 3,0 TFSI i napędem na cztery koła waży tylko 1830 kg. Rozstaw osi to 2,99 m. Dostępna będzie również wersja A8 L, w której rozstaw osi i długość nadwozia zwiększona jest o 13 cm.

Sporo nowości znajdziemy pod maskę. Należy do nich silnik 3.0 TFSI, którego moc wzrosła z 290 do 310 KM. Kuracji wzmacniającej poddano również jednostkę 4.0 TFSI, które generuje teraz 435 zamiast 420 KM. W ofercie znajdą się również dwa diesle: 3.0 TDI o mocy 258 KM i 4.2 TDI o mocy 385 KM i momencie 850 Nm!

Silniki oferują teraz lepsze osiągi (np. auto z jednostką 4.0 TFSI przyspiesza do 100 km/h 0,1 s szybciej niż do tej pory, w 4,5 s), minimalnie niższe ma być również zużycie paliwa.

Wersję specjalną stanowi A8 L W12 quattro. Samochód jest napędzany silnikiem w układzie W o pojemności 6,3 l i mocy 500 KM. Średnie zużycie paliwa tej jednostki ma wynosić tylko 11,7 l/100 km.

Fani ekologii będą mogli wybrać wersję hybrydową napędzaną silnikiem 2.0 TFSI i silnikiem elektrycznym, które w sumie generują 245 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego. Pojemność baterii wystarcza to pokonania w trybie elektrycznym 3 km, z prędkością nie większą niż 100 km/h.

Z kolei fani sportu wybiorą zapewne S8. Samochód posiada napęd na wszystkie koła i napędzany jest silnikiem 4.0 TFSI o mocy 520 KM. S8 przyspiesza do 100 km/h w 4.2 s, średnie zużycie paliwa to 10,1 l/100 km.

Standardowym wyposażeniem wszystkich wersji A8 jest 8-stopniowa skrzynia tiptronic.

Wśród systemów wspomagających kierowcę znajdziemy adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, który potrafi utrzymywać samochód w pasie poprzez skręty kierownicą oraz asystenta parkowania. Samochód będzie również wyposażony w układ wykrywania pieszych oraz wyświetlacz typu HUD (na przedniej szybie) oraz dostęp do internetu.

Nowe Audi A8 pojawi się w salonach w listopadzie. Ceny na rynku niemieckim zaczynają się od 74,5 tys. euro.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas