Nowa generacja wycieraczek

Opisywany już na naszych stronach Renault Vel Satis został wyposażony w nowej konstrukcji wycieraczki. Po raz pierwszy wykorzystano w nich silnik rewersyjny, który dzięki elektronicznej regulacji gwarantuje maksymalne pole widzenia w każdych warunkach atmosferycznych. Silniki elektryczne wykorzystywane w dotychczas produkowanych napędach do wycieraczek miały tylko jeden kierunek obrotu. Teraz dzięki mechanice możliwa jest zmiana kierunku.

article cover
INTERIA.PL

Zastosowana przez firmę Bosch w modelu Vel Satis technika rewersji umożliwia dzięki elektronicznej regulacji zmianę kierunku obrotów silnika. Mechanizm zajmuje przez to mniej miejsca. Czujnik w silniku rozpoznaje rzeczywistą pozycję ramienia wycieraczki i niezależnie od prędkości pracy wycieraczek, współczynnika tarcia czy siły wiatru gwarantuje wycieraczkom maksymalne pole pracy. Zawsze taki sam kąt wycierania pozwala na zmniejszenie do minimum odstępu od krawędzi szyby. Dodatkowo zintegrowany czujnik deszczu dostosowuje częstotliwość wycierania szyby do intensywności opadów.

System regulacji rozpoznaje także przeszkody, np. śnieg gromadzący się w miejscach nawrotu. W takich przypadkach następuje automatyczne ograniczenie pola pracy wycieraczek, zapobiegające blokowaniu się ramion czy uszkodzeniom samego mechanizmu. Obniżenie prędkości obrotowej przed zmianą kierunku pracy daje w efekcie cichszy bieg i obniża zużycie gumy.

Montowana seryjnie wycieraczka z płaskim ramieniem gwarantuje doskonałą widoczność. Jeśli wycieraczka nie jest używana, układ elektroniczny umieszcza ją w pozycji parkowania poza obszarem pracy wycieraczek, tak że nie ogranicza kierowcy pola widzenia. Takie rozwiązanie poprawia ponadto aerodynamikę i zmniejsza ryzyko obrażeń w razie wypadku z udziałem pieszego, rowerzysty lub motocyklisty.

Renault Vel Satis wyposażony został w nowe bezprzegubowe pióro wycieraczki, również opracowane przez firmę Bosch. Guma dociskana jest do szyby przy pomocy dwóch wygiętych, elastycznych szyn. W porównaniu do tradycyjnych piór, nowe są o połowę niższe. Taka konstrukcja zmniejsza hałas powstający na skutek wiatru. Przy dużych prędkościach jazdy skuteczność wycierania szyby dodatkowo poprawia ksztalt ramienia przypominający spojler.

Oprócz mechanizmu do wycieraczek Bosch dostarczył także inne komponenty do modelu Vel Satis. Na przykład układ wtryskowy Common Rail do silników Diesla gwarantuje oprócz dynamicznej jazdy również mniejszą emisję spalin i niższe zużycie paliwa. Dostępny w wyposażeniu dodatkowym układ ACC (Adaptiye Cruise Control), automatycznie utrzymując wybrany odstęp do pojazdu jadącego z przodu, pomaga kierowcy w bezstresowy sposób dotrzeć do celu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas