Honda Clarity Fuel Cell. To auto zmieni świat?
Wodorowej Toyocie Mirai przybędzie wkrótce groźny konkurent. Na salonie w Tokio Honda zaprezentowała właśnie produkcyjną wersję modelu Clarity Fuel Cell.

Samochód trafić ma na rodzimy rynek w początku przyszłego roku. Następnie model pojawi się też na wybranych rynkach Starego Kontynentu.
Honda Clarity Fuel Cell






Honda Clarity Fuel Cell mierzy 4895 mm długości, 1875 mm szerokości i 1475 mm wysokości. W kabinie przewidziano miejsce dla pięciu dorosłych osób.
Wymiary baterii ogniw paliwowych i układu napędowego udało się zredukować do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy. Opracowane przez Hondę kanałowe separatory falowego przepływu wodoru są bardziej zaawansowane niż kiedykolwiek przedtem, a ogniwa posiadają teraz wyższą wydajność i smuklejszy kształt, dzięki zmniejszeniu grubości każdej celi o 1 mm (czyli o 20 proc.).
Wszystkie te usprawnienia pozwoliły zmniejszyć rozmiary baterii ogniw paliwowych o 1/3 w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity. Gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się aż o 60 proc. do 3,1 kW/l. Nadmiar energii wytwarzanej w ogniwach magazynowany jest w akumulatorze litowo-jonowym.
Źródłem napędu jest elektryczny silnik trakcyjny o mocy 177 KM. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (dostępnemu już od najniższych obrotów) i wysokiej prędkości obrotowej konstruktorzy mogli zrezygnować ze stosowania skrzyni biegów.
Wodór niezbędny do pracy ogniw przechowywany jest w wysokociśnieniowym zbiorniku pod ciśnieniem aż 70 MPa. W połączeniu z wydajnym układem przeniesienia napędu Clarity Fuel Cell może pochwalić się zasięgiem ponad 700 kilometrów. To o 1/3 więcej, niż w przypadku Toyoty Mirai. Tankowanie wodoru do pełna trwa około trzech minut.
Warto przypomnieć, że to właśnie Honda jest prawdziwym pionierem w zakresie ogniw paliwowych. Pierwsze napędzane w ten sposób auto japońskiej marki - Honda FCX - zaprezentowano już w 1999 roku! W 2003 roku pierwsze egzemplarze korzystające z ogniw paliwowych oferowane były japońskim klientom na zasadzie leasingu.
