Fiat pokazał, jak powinno się elektryfikować miasta. Oto Topolino

Ma 2,5 metra długości, przewiezie dwie osoby i trochę bagażu. Naładujesz go ze zwykłego gniazdka elektrycznego i zaparkujesz tam, gdzie nie zmieści się żaden samochód. Oto Fiat Topolino. Najtańszy i najfajniejszy Fiat... którego nie kupimy w Polsce.

Fiat Topolino to tani pojazd elektryczny do miasta
Fiat Topolino to tani pojazd elektryczny do miastamateriały prasowe

Miesięcznie kosztuje tyle co abonament na telewizję, albo telefon, niespecjalnie nadaje się do podróżowania poza terenem zabudowanym, ale w mieście sprawdzi się idealnie.

Czy Fiat Topolino to w ogóle samochód?

Wyjaśnijmy to już na wstępie - nie, to nie samochód. To pojazd kategorii L6e, czterokołowiec lekki, czyli odpowiednik quada, albo zastępstwo dla niewielkiego skutera. I to tak trzeba by na niego patrzeć - jak na miejski skuter, w którym nie pada na głowę i się nie wywróci (raczej), ale który nie będzie w stanie przeciskać się między autami. Za to genialnie się prezentuje, niezależnie od wybranej wersji.

Fiat Topolino czy Topolino Dolcevita?

Wersje Topolino są dwie. Jedna - "zwyklejsza" w pełni zabudowana, z drzwiami i twardym dachem oraz druga - Dolcevita, z linami zamiast drzwi i kawałkiem materiału zastępującym centralną część dachu. Nie da się ukryć, że ta druga przyda się raczej tylko na południu Europy, ale "zwykłe" Topolino z powodzeniem mogłoby sprawdzić się i u nas co udowadniają polscy posiadacze Citroenów Ami.

Fiat proponuje do Topolino zestaw akcesoriów, m.in. zewnętrzny bagażnikmateriały prasowe

Tak Ami, bo produkowany w Maroku Citroen to baza, na której Fiat zbudował swoje Topolino w ramach współpracy brandów w koncernie Stellantis. Nie da się tego ukryć patrząc na bryłę nadwozia, drzwi, czy wnętrze, ale we włoskiej wersji ten pojazd ma swój niezaprzeczalny, klasyczny urok. Wynika on z przeprojektowania przednich i tylnych paneli pojazdu. Paneli, które wykonano z tworzywa sztucznego, tak jak całe poszycie tego cuda. Cuda, bo mówimy o czymś na kształt ucywilizowanego gokarta, obudowanego kratownicą z metalowych profili i przykrytego plastikiem. W Citroenie się sprawdziło, czemu nie miałoby się sprawdzić w Fiacie?

Fiat Topolino - dane techniczne

Mały Fiat jest naprawdę mały - ma tylko 2,53 m długości, 1,4 m szerokości i 1,53 m wysokości. Waży 487 kg i jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 8,2 KM. Rozpędza się do 45 km/h, ale potrzebuje na to aż 10 sekund. Ale przecież naszych zakorkowanych miastach to żadna ujma.

Fiat Topolino różni się od Citroena Ami kształtami paneli materiały prasowe

Fiat Topolino - zasięgAkumulator o pojemności 5,4 kWh ma według producenta wystarczyć na przejechanie do 75 km. Niby niewiele, ale biorąc pod uwagę charakter i przeznaczenie tego pojazdu, dla wielu będzie to więcej niż potrzeba. A gdy prądu braknie, baterie ładuje się korzystając ze zwykłego gniazdka 220V, z pomocą kabla, który jest na stałe zamocowany do auta - jak, nie przymierzając, w odkurzaczu.

Wyposażenie Fiata TopolinoTu lista jest dość krótka. Z grubsza obejmuje dwa fotele, w tym pasażera przesunięty do tyłu w stosunku do fotela kierowcy, kierownicę, pedały... i to z grubsza wszystko. Przed kierowcą jest niewielki ekran wyświetlający podstawowe informacje i podający prędkość. Jeśli ktoś myśli o nagłośnieniu - musi zabrać ze sobą przenośny głośnik Bluetooth i podłączyć go do swojego telefonu.

Wnętrze Topolino zostało urządzone bardzo skromniemateriały prasowe

Klimatyzacja? Brak. Jest coś na kształt nawiewu, ale służy raczej do odparowywania szyb. Latem można wstawić do auta wiatraczek podłączany do gniazdka USB i otworzyć boczne szyby. Ale jeszcze raz przypomnę - to nie samochód, ale miej wywrotna, zadaszona wersja skutera. Problemu z wietrzeniem kabiny nie będą mieli posiadacze wersji Dolcevita, w której nie ma nawet drzwi.

Fotele z tworzywa sztucznego przykryte są niewielkimi obiciamimateriały prasowe

Ile kosztuje Fiat Topolino

9890 euro, czyli jakieś 45 tysięcy złotych. We Włoszech cenę można obniżyć o 3 tysiące korzystając z rządowego dofinansowania do zakupu nowego pojazdu, a nawet o 4, jeśli kupując go zezłomuje się jakieś auto. Fiat zapowiada też wprowadzenie usługi abonamentowej, dzięki której wynajem i użytkowanie Topolino miałoby kosztować tyle, co abonament na telewizję.

Wersja Dolcevita znakomicie sprawdzi się na południu Europy materiały prasowe

Czy Fiat Topolino będzie dostępny w Polsce

Podobnie jak w przypadku bratniego Citroena Ami - póki co nie ma takich planów. Chętni mogą natomiast importować taki pojazd z krajów, w których będzie on dostępny, np. z Włoch. Przy zakupie można liczyć na 4 tys. zł dopłaty do nowego pojazdu klasy L6e w ramach programu Mój Elektryk.

Topolino Dolcevita ma otwierany dachmateriały prasowe
Fiat Topolino w wersji bazowejmateriały prasowe
Fiat Topolino w wersji Dolcevitamateriały prasowe
Fiata Topolino ładuje się ze zwykłego gniazdka materiały prasowe
Mimo wspólnej konstrukcji i pewnych podobieństw stylistycznych, Topolino zdecydowanie różni się od Citroena Amimateriały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas