35 lat "Zet-ki"...

W tym roku mija 35 lat od rynkowej premiery sportowego Datsuna 240Z. Nissan, firma, która wchłonęła Datsuna, nie zapomniała o tej rocznicy.

Rocznicowy Z / Kliknij
Rocznicowy Z / KliknijINTERIA.PL

Dla jej upamiętnienia zaprezentowana zostanie limitowana wersja nowego Nissana 350Z oznaczona jako Z.

INTERIA.PL

Pojazd napędzany jest takim samym 3.5-litrowym silnikiem V6, co "zwykła" wersja 350Z 2005. Jednak dzięki zmienionym tłokom i wałkom rozrządu uzyskano moc 300, a nie 287 KM.

Samochód porusza się na 18-calowych kołach, posiada przedni i tylny spojler, hamulce Brembo i specjalne oznaczenie Z. Rocznicowe Z dostępne będzie tylko w trzech kolorach: żółtym, czarnym i srebrnym.

Nissan Z zostanie po raz pierwszy zaprezentowany na początku listopada w Las Vegas. Do salonów trafi w styczniu, razem z nowym Nissanem 350Z 2005.

INTERIA.PL

Datsun 240Z debiutował 18 października 1969 roku. Było to dwumiejscowe coupe, z umieszczonym z przodu silnikiem V6 o mocy 150 KM. Napęd przekazywany był na koła tylne. Pojazd okazał się tak wielkim sukcesem, że okres oczekiwania na zakup wynosił niemal pół roku!

Po pięciu latach samochód został zastąpiony modelem 260Z, który otrzymał mocniejszy silnik o mocy 2.6 l. W 1975 roku debiutował 280Z, natomiast cztery lata później pojawił się 280ZX. 1981 rok to data debiutu modeli 280ZX Turbo.

INTERIA.PL

W 1984 pojawił się dość mocno zmieniony Nissan 300ZX, który w ciągu pierwszego roku został sprzedany w USA w liczbie 73 tysięcy egzemplarzy stając się najpopularniejszym sportowym samochodem w tym kraju.

W 1990 roku 300ZX zyskał nowe nadwozie i silnik o mocy 222 KM. Kilka miesięcy później pojawiła się wersja Turbo o mocy 300 KM. Wkrótce potem złamana została bariera miliona sprzedanych w USA egzemplarzy, co oznaczało, że Nissan/Datsun Z został najpopularniejszym sportowym autem w historii USA.

INTERIA.PL

W 1993 roku pojawił się kabriolet 300ZX, jednak był to powolny koniec tego modelu. Ostatni egzemplarz przyjechał do USA W 1996 roku i trafił do muzeum w Losa Angeles.

Trzy lata później, w 1999 roku na targach w Detroit Nissan zaprezentował prototyp sportowego samochodu oznaczony Z. Jego wersja produkcyjna pojawiła się na salonie w Tokyo, a samochód otrzymał nazwę 350Z. Do sprzedaży trafił on w 2002 roku, rok później zaoferowano wersję bez dachu. Obie właśnie wychodzą z produkcji zastępowane przez zmodernizowany model 2005.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas