Schudła o 40 kg!

Reporter INTERIA.PL odwiedził włoską Sienę, gdzie odbywały się pierwsze jazdy fiestą nowej generacji. Jaki jest ten samochód?

Ten mały samochód to auto niezwykle istotne dla Forda. Pierwszy pojazd noszący nazwę fiesta pojawił się w 1976 roku. Od tamtej pory nabywców znalazło 12 milionów tych samochodów. Tylko w zeszłym roku sprzedano 400 tysięcy fiest poprzedniej generacji.

Nowa generacja małego forda, która jest oparta na tej samej płycie podłogowej co mazda2 dostępna będzie z szeroką gamą silników - benzynowymi o pojemnościach 1.3, 1.6 i 1.8 oraz wysokoprężnymi 1.4 i 1.6. Moce wahają się od 68 do 120 KM.

Nowością jest najmocniejszy silnik benzynowy, czyli 1.6 Ti-VCT o mocy 120 KM. Dysponuje on mocą o 20 KM większą od poprzednika przy niezmienionym zużyciu paliwa. Ponadto w ofercie znajdą się diesle 1.4 (68 KM) i 1.6 (90 KM) oraz silniki benzynowe 1.25 (60 i 80 KM) oraz 1.4 (91 KM). Wszystkie jednostki napędowe będą współpracowały z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów lub - w opcji - czterostopniowym automatem.

Na przekór tendencjom najnowsza generacja fiesty ma taki sam rozstaw osi, jak poprzednik oraz jest... lżejsza. To zasługa rygorystycznych przepisów dotyczących ograniczania emisji spalin, a tym samym zużycia paliwa. Konstruktorom udało się urwać 40 kg mimo tego, że zwiększono masę wyposażenia dotyczącego bezpieczeństwa.

Nowa fiesta to prawdziwie światowy samochód. Od sierpnia produkowany jest w niemieckiej fabryce Forda w Kolonii, ale zakład ten nie jest ostatnim, w którym będzie powstawał mały ford. W styczniu przyszłego roku wystartuje produkcja w hiszpańskiej Walencji, a nieco później - w Chinach.

Takie rozlokowanie produkcji nie jest przypadkowe. Nowa fiesta to pierwszy samochód powstały według nowej idei o nazwie "One Ford". Zakłada ona, że każde nowe auto ma być sprzedawane w niemal niezmienionej formie na maksymalnie dużej liczbie rynków. Oznacza to, że Ford chce tworzyć auta uniwersalne, które trafią w gusta klientów na całym świecie.

Reklama

Tak więc, do 2010 roku nową, zaprojektowaną przez Ford of Europe, fiestę będzie można kupić nie tylko w Europie, ale również w Azji, Afryce Południowej, Australii, a nawet w Ameryce Północnej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: auto | fiesta | Ford | pierwsze jazdy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy