RX450h po węgiersku (film)
Lexus wprowadza na rynek nowy model. RX450h to następca dobrze znanego również w Polsce modelu RX400h.
Samochód ten debiutował jesienią zeszłego roku na salonie w Los Angeles. W Europie pokazano go po raz pierwszy w marcu, na salonie genewskim, a dzisiaj w Budapeszcie odbyła się jego prasowa premiera.
RX450h został w znacznym stopniu ulepszony. Hybrydowy napęd drugiej generacji Lexus Hybrid Drive ma oferować o 10 procent wyższą moc i o 23 procent niższe zużycie paliwa, co oznacza, że ma zadowolić się (średnio) zaledwie 6.3 l paliwa na 100 km. To pociąga za sobą niższą emisję spalin (148 g/km), co z kolei daje szansę na dopłaty przy zakupie tego modelu.
Do napędu RX 450h zastosowano, tak jak w przypadku poprzednika, szeregowo-równoległy napęd hybrydowy, składający się z widlastego, sześciocylindrowego silnika benzynowego i dwóch, pracujących w układzie równoległym, silników elektrycznych dużej mocy, umożliwiających "inteligentne" przekazanie napędu na 4 koła.
Pochodzący z Lexusa RX 350 silnik 3.5 V6 został specjalnie dostosowany do potrzeb hybrydowego układu napędowego. Tak jak w przypadku modelu RX 350 wprowadzono w nim szereg ulepszeń, zwiększając moc do 249 KM przy 6000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy - do 317 Nm przy 4800 obr/min. Natomiast moc silników elektrycznych pozostała na tym samym poziomie, co w 400h i wynosi 123 kW i 50 kW (tylnego), co stanowi ekwiwalent 167 i 68 KM.
Całkowita moc zespołu napędowego (moc jednostki spalinowej i silników elektrycznych nie sumuje się wprost) wynosi 299 KM. RX 450h rozpędza się do 100 km/h w 7.8 s oraz może uzyskać prędkość 220 km/h.
Chociaż stylistycznie samochód nawiązuje do RX400h to jest zupełnie innym pojazdem. Od swojego poprzednika jest o 10 mm dłuższy, 40 mm szerszy, 15 mm wyższy a rozstaw osi jest dłuższy o 20 mm.
Również we wnętrzu odnajdziemy wiele zmian. Nowy kokpit, podzielony został na dwie odrębne części. Pierwsza z nich to strefa "wyświetlania", w której znajdują się czołowy wyświetlacz projekcyjny HUD i 8-calowy wyświetlacz LCD umieszczony w odległości pozwalającej na "szybki rzut oka". Druga to strefa "operacyjna", umożliwiającą dostęp do szeregu informacji za pośrednictwem dotykowego sterownika nawigacyjnego lub zamontowanego w kierownicy wielofunkcyjnego przełącznika.
Samochód posiada kompletne wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa. Uwagę należy zwrócić na system ochrony przedzderzeniowej - Pre-Crash Safety (PCS). Działa przy prędkościach jazdy przekraczających 5 km/h i wykorzystuje radar, który wykrywa obiekty znajdujące się przed pojazdem. Jeżeli występuje prawdopodobieństwo zderzenia, układ PCS ostrzega kierowcę. Kiedy ten rozpocznie hamowanie, PCS uruchomi układ wspomagania hamowania awaryjnego (Pre-Crash Brake Assist), którego zadaniem jest zwiększenie siły hamowania. Jeżeli kierowca nie rozpocznie hamowania i zderzenia nie można uniknąć, układ PCS samoczynnie uruchomi hamulce, aby zmniejszyć prędkość zderzenia. W przypadku hamowania awaryjnego lub niebezpieczeństwa utraty stabilności ruchu, zostanie uruchomiona funkcja kasowania luzów pasów bezpieczeństwa (Pre-Crash Seat Belt).
Dużym pomocnikiem kierowcy jest układ aktywnej kontroli prędkości (ACC), który współpracuje z układem PCS przy prędkościach od 50 (szkoda, że poniżej nie) do 170 km/h. Układ w sposób automatyczny utrzymuje zadaną odległość od samochodu poprzedzającego, w razie potrzeby uruchamiając hamulce.
Zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu VDIM koordynuje działanie nie tylko wielu układów pojazdu, do których należą układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS), system kontroli trakcji (TRC), układ stabilizacji toru jazdy (VSC), elektronicznie sterowany układ hamulcowy (ECB) oraz elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPS) ale również napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive i elektrycznego napędu na 4 koła.
RX 450h jest montowany w Toyota Motor Kyushu (TMK). W 2008 roku rozpoczęła tam pracę fabryka Kokura, która jest jedyną na świecie fabryką produkująca wyłącznie hybrydowe zespoły napędowe.
A tak nowa "hybryda" Lexusa prezentuje sie na filmie: