Nowa astra za 58 500 zł
W okolicach Frankfurtu odbywają się pierwsze jazdy najnowszym modelem Opla - astrą IV generacji.
Samochód ten po raz pierwszy zaprezentowano szerokiej publiczności na niedawnym salonie IAA. Teraz okazję do sprawdzenia go na drodze mają dziennikarze, ale już wkrótce pierwsze astry trafią do salonów.
Astrę IV zaprojektowano zgodnie z nową filozofią stylistyczną, którą po raz pierwszy Opel przedstawił w insignii. Obrany kierunek okazał się strzałem w dziesiątkę - insignia została Samochodem Roku, a fabryki nie nadążają z jej produkcją.
W Oplu mają nadzieję, że nowa generacja astry powtórzy sukces większego modelu i zostanie znaczącym graczem w trudnym segmencie C. To właśnie na samochodach kompaktowych opiera się sprzedaż i zyski większości firm samochodowych, dlatego są one oczkiem w głowie producentów. W wypadku Opla obecna generacja astry stanowi jedną trzecią sprzedaży całej marki (około 500 tys. aut rocznie).
Nowa astra ma przyciągać już od pierwszego spojrzenia. Dlatego samochód posiada dynamiczną linię nadwozia z nisko zaczynającym się przodem i wysokim tyłem. Stylizacja jest odważna, ale ładna i raczej pozbawiona kontrowersji. Nic dziwnego, ma się przecież podobać jak najszerszemu gronu odbiorców.
Jednak wygląd to nie wszystko. Producent obiecuje również stosowanie materiałów wysokiej jakości oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Jednak w dzisiejszych czasach te akurat elementy są warunkiem konicznym dla sukcesu samochodu kompaktowego.
Dzięki poszerzonemu rozstawi osi (o 71 mm do 2685 mm) oraz rozstawie kół auto ma oferować więcej miejsca dla pasażerów, ma także cechować się lepszymi właściwościami jezdnymi. Na ten ostatni parametr wpływa również sztywność nadwozia, którą zwiększono aż o 43 procent oraz nietypowo rozwiązane tylne zawieszenie (belka z drążkami Watta). Ponadto opcjonalnie astra może być wyposażona w system Flexiride, który oferuje trzy tryby pracy zawieszenia i układu kierowniczego - standardowy, sport i tour.
Oferta jednostek napędowych nowej astry obejmować będzie osiem silników spełniających wymogi normy Euro 5. Poza jednostkami o najniższej mocy, wszystkie silniki wyposażono w sześciobiegowe skrzynie biegów. Oferta silników wysokoprężnych CDTI obejmie silniki common-rail o pojemności od 1,3 do 2,0 litrów i mocy od 95 KM do 160 KM. Wszystkie wyposażone będą w filtr cząsteczek stałych (Diesel Particulate Filter) i mają zużywać średnio mniej niż 5 litrów oleju napędowego na 100 km. W praktyce, podczas jazdy jazdy autostradowej auto z silnikiem wysokoprężnym 1.7 o mocy 125 KM (które według producenta ma stanowić największy procent sprzedaży) zużywało średnio ok. 6,5 l paliwa na 100 km. Z kolei samochód z benzynowym doładowanym silnikiem 1.4 o mocy 140 KM potrzebował około 2 litrów benzyny więcej.
Wiosną przyszłego roku oferta zostanie poszerzona o wersję ecoFLEX z obniżonym zużyciem paliwa i emisją CO2. Takie auto będzie napędzane silnikiem 1.3 CDTI o mocy 95 KM i ma średnio spalać 4.2 l paliwa na 100 km.
Dostępne będą również cztery wolnossące i doładowane silniki benzynowe o pojemności 1,4 i 1,6 litra i mocy od 100 KM do 180 KM. Nowością będzie np. silnik 1.4 turbo, który zastąpi dotychczas stosowaną jednostką 1.8 (140 KM) oferując zużycie paliwa mniejsze o 18 procent.
Opel astra IV wejdzie do produkcji w Gliwicach w listopadzie. W aucie montowane będą silniki wysokoprężne polskiej produkcji - 1.3 z Bielska (Fiat GM Powertrain) i 1.7 z Tychów (Isuzu). Produkcja nowej astry już rozpoczęła się w Anglii.
Opla astrę IV w Polsce będzie można zamawiać jeszcze w tym roku. Odbiór w roku przyszłym. Ceny zaczynają się od 58 500 zł za benzynową wersję 1.4 z ESP w standardzie. Dokładny cennik i specyfikacje nie są jeszcze znane.
Zapraszamy na film. W roli głównej astra IV