Najbardziej zwinny w rodzinie

Zwinność, projekt i dynamika to wyznaczniki nowego mercedesa klasy-C, sportowego coupe, który po raz pierwszy został zaprezentowany na Salonie w Paryżu. Dwudrzwiowy pojazd niemieckiego producenta ma zostać wprowadzony do sprzedaży wiosną 2001 roku. Nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne, takie jak panoramiczny, odsuwany dach, sekwencyjna, sześciostopniowa skrzynia biegów, czy też gama nowoczesnych silników rozwijających moc od 129 do 197 KM, będą z pewnością skutecznymi magnesami, przyciągającymi przyszłych klientów.


Konstrukcja sportowego coupe została oparta na modelu klasy-C, z którego zapożyczono większość rozwiązań technologicznych. Dodano do nich kilka innowacji, co poprawiło nie tylko osiągi, ale i wygląd nowego auta. Styl i projekt sportowego coupe jest jednak zupełnie świeżym spojrzeniem Mercedesa. Jest to auto dla ludzi młodych, pełnych energii, którzy cenią sobie szybką jazdę bez zbędnych ograniczeń.

Kompaktowe wymiary coupe klasy-C (jest o 18 cm krótsze od wersji saloon) oraz zachowane proporcje mocy tworzą z niego prawdziwie sportowy samochód. O jego przynależności do rodziny Mercedesa niewątpliwie świadczą eliptyczne, podwójne reflektory, tradycyjnie poziomo dzielony gril z centralnie umieszczoną "gwiazdką" Mercedesa oraz charakterystycznie wyprofilowana maska auta.

Znajome kształty Mercedesa kończą się jednak na przodzie pojazdu. Reszta konstrukcji to zupełnie nowy samochód. Stylowy spoiler oraz ciemny pas pomiędzy tylnymi światłami dowodzą, że projektanci z zespołu Mercedesa dążyli do stworzenia wyróżniającego się i unikalnego pojazdu. Pomysł sportowego coupe pozwolił im na połączenie dynamiki z niemal prowokującymi elementami, które w klasycznych modelach Mercedesa nie znalazłyby miejsca.

Reklama

Pierwszym z takich elementów jest nowoczesny, panoramiczny, odsuwany dach występujący w niektórych wersjach. To rozwiązanie po raz pierwszy pojawia się w seryjnie produkowanym samochodzie. Daje uczucie swobody, niemal tak duże jak w prawdziwym kabriolecie. Panoramiczny efekt został osiągnięty poprzez użycie bardzo dużej szklanej płaszczyzny, która rozciąga się nad całą powierzchnią dachu. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku przednia połowa dachu przesuwa się do tyłu, dając przestrzeń trzy razy większą od tej, uzyskiwanej przy otwarciu klasycznego szyber-dachu. Dzięki temu, że dach przesuwa się na zewnątrz nie wpływa to na zmniejszenie przestrzeni nad głowami pasażerów. Przed nadmiernym działaniem słońca chronią dwie, elektrycznie zwijane zasłonki, które można używać zarówno przy otwartym, jak i przy zamkniętym dachu.

Kolejną nowością w sportowym coupe C-klasy, która zadebiutowała w pojazdach Mercedesa, jest sześciostopniowa, sekwencyjna skrzynia biegów - "sequentronic". Montowana jako wyposażenie opcjonalne dostarcza frajdy z jazdy i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Urządzenie działa przy pomocy impulsu elektrycznego, który w żądanym momencie zmienia bieg, eliminując potrzebę mechanicznego działania i użycia sprzęgła. Jedyne co jest potrzebne do zmiany biegu, to delikatny ruch dźwignią (do tyłu - wyższy bieg, do przodu - bieg niższy). W tym czasie system zadba o wciśnięcie za nas sprzęgła, zmianę biegu i ponowne puszczenie sprzęgła. Aby jeszcze bardziej ułatwić życie kierowcy istnieje możliwość ustawienia "sequentronic" w trybie "auto-shift". Wtedy uzyskujemy zupełnie automatyczną skrzynię biegów, która sama dobiera właściwe przełożenia.

Wszystkie techniczne innowacje, które zostały sprawdzone we flagowych modelach, znalazły swoje zastosowanie również w sportowym coupe C-klasy. I tak w wyposażeniu standardowym są między innymi system ESP (elektronicznej stabilizacji jazdy), przednie i boczne poduszki powietrza dla kierowcy i pasażera oraz automatyczna obsługa reflektorów. Jako opcję możemy dobrać jeszcze "command control" z systemem nawigacji, "linguatronic" - system kontroli głosem telefonu i radia, czy też "thermotronic" - elektronicznie utrzymujący żądaną temperaturę w samochodzie.

Sportowe wnętrze to kolejna nowość w C-klasie. Aluminiowe wykończenia, listwy, klamki oraz przełączniki, trójramienna kierownica z podświetlanymi przyciskami do kontroli radia, telefonu i innych urządzeń, jak również sportowy kokpit tworzą spójny obraz wnętrza coupe klasy-C. Wszystkie urządzenia są w pobliżu rąk kierowcy, co ułatwia prowadzenie i poprawia dynamikę jazdy. Pasażerowie z tyłu znajdą dla siebie głębokie, indywidualne fotele, które można złożyć zyskując płaską przestrzeń bagażnika, powiększonego z 310 (przy rozłożonych tylnych siedzeniach) do 1100 litrów (w momencie złożenia foteli).

Podobnie jak w innych modelach Mercedesa przewidziano wersje specjalne dla najbardziej "sportowych" kierowców. W opcji "evolution" otrzymamy 17-calowe aluminiowe obręcze kół dostosowane do opon o wymiarach 225/45 R 17, usztywnione i obniżone zawieszenie, obitą skórą kierownicę i inne urządzenia, które dodadzą charakteru dwudrzwiowemu modelowi Mercedesa. Drugą wersją specjalną jest "evolution amg", która wykorzystuje wiele rozwiązań z wcześniejszych modeli Mercedesa-AMG, w połączeniu z oponami o rozmiarze 225/45 R 17 z przodu i 245/40 R 17 z tyłu. W luksusowych wersjach wnętrze auta zostało wykończone czerwoną skórą.

Sercem sportowego coupe są czterocylindrowe silniki. Najmocniejszym z nich jest 2,3-litrowa jednostka zapożyczona z roadstera SLK, która rozwija moc 197 KM i rozpędza model C 230 KOMPRESSOR od 0 do 100 km/h w osiem sekund i pozwala mu osiągnąć prędkość maksymalną 240 km/h. Inne silniki to 2,0-litrowy, turbodoładowany napęd o mocy 163 KM, jednostka dysponująca mocą 129 KM montowana w modelu C 180 oraz turbodiesel o pojemności 2,2 litra i mocy 143 KM, który zużywa zaledwie 6,2 litra oleju napędowego na 100 km.

Sportowemu coupe Mercedesa C-klasy można przyglądnąć się w naszej galerii liczącej 52 zdjęcia!!!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy