Na ostro
DaimlerChrysler pracuje nad samochodami, które w produkcji znaleźć się powinny w roku 2005. Jeden nich z to pojazd o nazwie ESX3. Charakteryzuje się on nietypową formą geometryczną, która zrywa ze współczesnymi trendami stylistyki samochodów.
Ta stylistyka wynika z przecięcia powierzchni elementów karoserii oraz zastosowania w niej wielu kątów z ostrymi jak żyletka krawędziami. Przykładem niech będą tylne światła o zarysowanych krawędziach przynoszących efekt trójwymiarowości, przypominając "skrzydła" samochodów Chryslera z lat pięćdziesiątych. Jednak najwyraźniejszym elementem stylistycznym ESX3 jest długie, pochyłe tylne okno, opadające pod katem prostym zaraz za oparciem tylnego siedzenia.
Ale technologia na miarę XXI wieku znajduje się przede wszystkim w kabinie tego auta. Zamiast szeregu przycisków i wyłączników sterujących klimatyzacją i systemem audio itp, pośrodku tablicy rozdzielczej ESX3 umieszczono interaktywny ekran, posiadający trzy gałki do obsługi Internetu, odbiornika radiowego, DVD, klimatyzacji, nawigacji drogowej oraz systemów zabezpieczenia. W ESX3 zastosowano także technikę sterowania systemami pojazdu przez "klikanie" przyciskami na kole kierownicy.
Elektronika tablicy rozdzielczej ESX3 funkcjonuje zgodnie z życzeniem kierowcy lub pasażera, dopasowując działanie do ich potrzeb. Możliwe są różne wersje konfiguracji, pozwalające na wybór funkcji w zależności od graficznego obrazu menu na ekranie.
Przykładowo, jeżeli kierowca chce wyświetlić menu funkcji ogrzewania i wentylacji, gałki sterują tymi funkcjami; jeśli pasażer woli wyświetlić menu systemu audio, gałki te sterować będą odbiornikiem radiowym, odtwarzaczem DVD i equalizerem. Ultranowoczesne są także ... peryskopowe lusterka wbudowane w słupki przednie. Obniżają one opory aerodynamiczne i za pomocą systemu zwierciadeł i soczewek umożliwiają dobrą obserwację niezależnie od warunków pogodowych. Peryskopowe obrazy pojawiają się przed kierowcą po obu stronach górnej krawędzi tablicy rozdzielczej.
A co znajduje się pod maską ESX3? Jak przystało na pojazd XXI wieku hybrydowy zespół napędowy. Składa się on z trzycylindrowego aluminiowego silnika Diesla o pojemności 1,5 litra oraz silnika elektrycznego o mocy 15 kW. ESX3 obniża zużycie paliwa przez użycie silnika elektrycznego i akumulatorów dla odzysku energii podczas hamowania. Dla dodatkowej oszczędności silnik Diesla wyłącza się automatycznie na czas postoju pojazdu, po czym jest uruchamiany silnikiem elektrycznym natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia.
Zespół napędowy ESX3 charakteryzuje się także znacznymi oszczędnościami wagowymi: masa silnika wysokoprężnego nie przekracza 114 kg, a chłodzonego powietrzem silnika elektrycznego - 35 kg. Napęd hybrydowy waży więc mniej niż konwencjonalny, z jednym tylko silnikiem - spalinowym.
Czy ESX3 w takiej postaci, w jakiej był prezentowany w Genewie ma szanse na seryjną produkcję? Nawet przedstawiciele DaimleraChryslera mówią, że nie. Ale nowinki techniczne w nim zastosowane prędzej czy później na pewno trafią także do aut którymi będziemy jeździć. To tylko kwestia czasu.
Dane techniczne
Silnik wysokoprężny
Pojemność 1500 ccm
Moc maksymalna 55 kW (75 KM)
Maksymalna prędkość obrotowa 4200 obr / min.
Silnik elektryczny
Moc 15 kW (20 KM)
Maksymalna prędkość obrotowa 4500 obr / min.
Przyspieszenie 0 - 96 km / godz. ok. 11 sekund
Wymiary
Długość całkowita 4897 mm
Szerokość całkowita 1885 mm
Wysokość całkowita 1405 mm
Rozstaw osi 3000 mm
Rozstaw kół przednich 1605 mm
Rozstaw kół tylnych 1605 mm
Pojemność wewnętrzna kabiny 2900 litrów
Pojemność bagażnika 0,45 m3 / 450 litrów
Masa własna 1020 kg
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,22
Pojemność zbiornika paliwa płynnego 23 litry
Zasięg ok. 644 km
Zużycie ok. 3,3 litra / 100 km (cykl miejski i drogowy)
Rodzaj paliwa płynnego Specjalny olej napędowy, bezsiarkowy