​Mazda MX-5. Sprawdzamy, czy zachowała swój charakter

Czy w dzisiejszych czasach, pełnych samochodów z turbodoładowanymi silnikami, naszpikowanych elektroniką i projektowanych z myślą o bezpieczeństwie, jest jeszcze miejsce na prostego, klasycznego roadstera?

Mazda MX-5
Mazda MX-5INTERIA.PL

Już od ponad 25 lat jest z nami Mazda MX-5 - samochód, który jak żaden inny przysłużył się propagowaniu idei lekkiego, tylnonapędowego roadstera, stworzonego w celu dawania jak największej przyjemności z jazdy. W tym czasie wyprodukowano ponad 950 tysięcy sztuk tego samochodu, a on sam zyskał status kultowego.

Obecne trendy nie sprzyjają jednak tworzeniu tego typu pojazdów. Producenci dostrzegli co prawda konieczność utrzymania wagi swych modeli w ryzach, ale nieustannie je komplikują. Umieszczają pod ich maskami wysilone, małolitrażowe silniki i proponują zakup wielu dodatków, które wyręczają nas coraz bardziej w obsłudze auta. Układy jezdne natomiast zestrajają nie pod kątem przyjemności z prowadzenia, ale jak największego bezpieczeństwa. I nudy.

Jak więc Mazda podeszła do projektowania najnowszej generacji MX-5? Z jednej strony dokładnie tak, jak na to liczyliśmy - obniżyła wagę samochodu o 100 kg w porównaniu do poprzednika i zadbała o idealny rozkład masy między osiami. Silniki zaś to nadal wolnossące konstrukcje (pojemność 1,5 litra oraz 2 litry).

Z drugiej jednak strony Japończycy wyposażyli MX-5 w takie elementy jak system monitorowania martwego pola czy też zapobiegania niezamierzonemu przekroczenia linii. Wspaniała prostota wnętrza natomiast została zachwiana przez umieszczony tam ekran systemu multimedialnego.

Mazda MX-5INTERIA.PL

Jaka więc jest nowa Mazda MX-5? Nowoczesną interpretacją klasycznego roadstera, czy też pojazdem wpisującym się w obecne trendy, projektowania bardziej stonowanych i nudnych samochodów? A może jest gdzieś pomiędzy?

Mazda MX-5INTERIA.PL

Na to właśnie pytanie postaramy się odpowiedzieć, podczas pierwszych jazd testowych Mazdą MX-5, które odbywają się właśnie w okolicach Nicei. Naszymi wrażeniami podzielimy się z wami już niebawem.

Mazda MX-5INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas