Jeep Renegade - pierwsza jazda

■ Pierwszy kompaktowy crossover Jeepa ■ Terenowy charakter – dwa typy napędu 4x4 do wyboru, wysoki prześwit (do 21 cm) i rozbudowana kontrola trakcji

Jeep Renegade - pierwsza jazda
Jeep Renegade - pierwsza jazdaJeep

Segment niewielkich crossoverów rośnie w siłę - według firmy analitycznej IHS ich sprzedaż ma wzrosnąć z 700 tys. w roku ubiegłym do 2,4 mln w 2020, czyli ponadtrzykrotnie. W coraz bardziej zatłoczonej klasie nie mogło zabraknąć wyspecjalizowanego w produkcji aut terenowych Jeepa.

Nowy Renegade to nie tylko pierwszy kompaktowy crossover tego producenta, ale też pierwszy jego model produkowany poza USA, we Włoszech. Zbudowano go we współpracy z Fiatem - od niedawna właścicielem koncernu Chrysler, a więc i samego Jeepa.

W praktycznym stylu

Renegade skutecznie wyróżnia się na tle innych crossoverów - ma typowe dla amerykańskiej marki atrybuty, solidne osłony zderzaków i progów oraz pudełkowate proporcje. Jego karoseria mierzy 427 cm długości, 181 cm szerokości i od 167 do 170 cm wysokości przy rozstawie osi 257 cm - to wartości zbliżone do Opla Mokki, Dacii Duster czy Skody Yeti.

Kokpit jest przyzwoicie zmontowany i ergonomiczny – ekran multimediów znajduje się pod ręką. Plus za duże pokrętła wentylacji oraz poręczną kierownicę. Co dziś rzadkie, kierowca widzi niemal całą maskę.Jeep

Wnętrze dość wygodnie pomieści cztery dorosłe osoby, a wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że wydaje się ponadprzeciętnie przestronne. Kierowca może usiąść w "osobowej" pozycji i, co nieczęsto już zdarza się w nowych autach, widzi niemal całą maskę. Przednie słupki są szerokie, jednak z uwagi na wyprofilowanie szyby nie utrudniają widoczności.

Z zadatkami na terenówkę

Nie bez powodu nowy model Jeepa odziedziczył swoją nazwę po specjalnych odmianach Wranglera - zależnie od wersji, jego prześwit wynosi od 17,5 do 21 cm, a oferta obejmuje szereg systemów wspomagających jazdę w terenie i dwa typy napędu na obie osie - standardowy, dołączany automatycznie, oraz z funkcją ręcznej aktywacji (bazowe odmiany mają napęd na przednie koła). Do wyboru jest też bogata oferta silników, w tym benzynowa jednostka 1.4 turbo oraz turbodiesle 1.6 i 2.0, łączone ze skrzyniami manualnymi o 5 lub 6 przełożeniach, 6-biegową przekładnią zautomatyzowaną lub 9-stopniowym automatem.

Na drodze wysoko zawieszony Jeep nie zaskakuje nadmiernymi przechyłami ani przesadną podsterownością. Ma stosunkowo bezpośredni, pracujący bez sztucznego oporu układ kierowniczy i mimo 18-calowych felg cicho tłumi nierówności. W lekkim terenie pomagają mu niewielkie wymiary oraz sprawny napęd 4x4, który chętnie kieruje większość momentu obrotowego do tylnych kół. Na autostradzie uwagę zwraca dopracowane wyciszenie kabiny.

Rynkowa premiera Renegade'a odbędzie się w październiku, wtedy też poznamy jego ceny. Bazowa odmiana 1.6 z przednim napędem ma kosztować podobnie jak konkurencja spod znaku Skody, czyli nieco ponad 60 tys. zł.

Jeep Renegade

Jeep Renegade - pierwsza jazda (czytaj test)

Bagażnik jak w kompaktowym hatchbacku – mieści 351 l i ma foremny kształt. Po złożeniu oparć powstaje równa powierzchnia.Jeep
Fotele wyglądają niepozornie, ale są dość obszerne i wystarczająco wyprofilowane. Miejsca z przodu starczy nawet wysokim kierowcom.Jeep
W wersjach 4x4 za dźwignią zmiany biegów znajduje się pokrętło zmiany ustawień systemu kontroli trakcji. Do wyboru jest kilka rodzajów podłoża, m.in. piach, śnieg i błoto.Jeep
Klasyka i nowoczesność – analogowe zegary Jeepa (obrotomierz z nietypowym „czerwonym” polem) rozdziela kolorowy, czytelny wyświetlacz.Jeep
Kokpit jest przyzwoicie zmontowany i ergonomiczny – ekran multimediów znajduje się pod ręką. Plus za duże pokrętła wentylacji oraz poręczną kierownicę. Co dziś rzadkie, kierowca widzi niemal całą maskę.Jeep
Wysokie, pudełkowate nadwozie Jeepa odznacza się przeciętną aerodynamiką (Cx od 0,34 do 0,37), ale wyciszenie skutecznie izoluje szumy opływającego powietrza w kabinie.Jeep
Jeep Renegade - pierwsza jazdaJeep

W stylu Mini – bogata oferta akcesoriów

Małe auta walczą dziś o klientów bogactwem opcji personalizacji. Nie inaczej jest w przypadku Jeepa, który oferuje dla Renegade'a m.in. kolorowe obudowy lusterek i wloty powietrza, naklejki karoserii, uchwyty na rowery czy torby, organizery, a nawet... przystawiany do auta namiot.

W stylu Mini – bogata oferta akcesoriówJeep
W stylu Mini – bogata oferta akcesoriówJeep
W stylu Mini – bogata oferta akcesoriówJeep
Wersja
1.6
1.4
MultiAir
1.4
MultiAir
1.6
MultiJet
2.0
MultiJet
2.0
MultiJet
Silnik
benzynowy
benzynowy,
turbo
benzynowy,
turbo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność
skokowa
1598 ccm
1368 ccm
1368 ccm
1598 ccm
1956 ccm
1956 ccm
Układ
cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc
maksymalna
110 KM/5500
140 KM/5500
170 KM/5500
120 KM/3750
140 KM/3750
170 KM/3750
Maks.
moment
obrotowy
152 Nm/4500
230 Nm/1750
250 Nm/2500
320 Nm/1750
350 Nm/1750
350 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość
maksymalna
178 km/h
181 km/h
196 km/h
178 km/h
182 km/h
196 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
11,8 s
10,9 s
8,8 s
10,2 s
9,5 s
8,9 s
Zużycie paliwa*
7,8/5,0/6,0
7,6/5,1/6,0
8,8/4,8/6,9
5,5/4,0/4,6
6,0/4,6/5,1
6,7/5,1/5,7
Cena
nieustalona
nieustalona
nieustalona
nieustalona
nieustalona
nieustalona
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

msob

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas