Gdzie są nowe fotoradary we Wrocławiu? Lista lokalizacji

W ubiegłym roku kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle oraz pojazdy, które nie zatrzymały się na zielonej strzałce zlokalizowane we Wrocławiu na jednym ze skrzyżowań zanotowały rekordową liczbę wykroczeń. Obecnie, chwilowo, zostały wyłączone z użytku, jednak kierowcy jeżdżący po drogach Dolnego Śląska będą musieli się mieć na baczności.

Prezydent Warszawy chce przywrócić fotoradary samorządom.
Prezydent Warszawy chce przywrócić fotoradary samorządom. WOJCIECH STROZYK/REPORTER East News

GITD rozszerza system nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego. W ramach nowego projektu wartego ponad 161 milionów złotych, na polskich drogach pojawi się 128 nowych urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe.

System obejmie instalację 43 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz 70 fotoradarów stacjonarnych. Dodatkowo zamontowanych zostanie 10 kamer monitorujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz 5 podobnych urządzeń przy przejazdach kolejowych.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach", którego wdrażanie już się rozpoczęło.

Nowe fotoradary na Dolnym Śląsku

W ramach rozbudowy systemu CANARD na terenie województwa dolnośląskiego zostanie zainstalowanych 10 nowych, żółtych urządzeń do punktowego pomiaru prędkości. Fotoradary pojawią się w wytypowanych lokalizacjach, gdzie dotychczas odnotowywano zwiększone ryzyko wypadków drogowych:

  • Krępice przy drodze nr 94
  • Zgorzelec przy drodze nr 30
  • Świdnica przy drodze nr 35
  • Lagów przy drodze nr 30
  • Mazurowice przy drodze nr 94
  • Gniewomirowice przy drodze nr 94
  • Mirosławice przy drodze nr 35
  • Strzelce przy drodze nr 35
  • Gać przy drodze nr 94
  • Wojcieszyce przy drodze nr 3

GITD prowadzi aktualnie procedurę przetargową dotyczącą zakupu i instalacji nowych urządzeń pomiarowych.

RedLight we Wrocławiu. Rekordzista stracił prąd i nie działa

We Wrocławiu kamery systemu RedLight zamontowane są w trzech lokalizacjach - dwie obejmują przejazdy kolejowe (ul. Szczecińska i Średzka), jedna – skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu/ Bystrzycka/ Gądowianka.

Charakterystyczne, żółte kamery kierowcy mogą spotkać także na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Ślężnej, jednak te są na razie tylko testowane i w razie wykroczenia kierowcy nie muszą spodziewać się mandatu od GITD.

Na przejeździe kolejowym przy ul. Średzkiej, od momentu uruchomienia 13 lipca 2023 roku, zarejestrowano 3500 wykroczeń. Z kolei na ul. Szczecińskiej, gdzie system działa od 15 września 2023 roku, odnotowano 1900 przypadków złamania przepisów.

Na skrzyżowaniu ulic Na Ostatnim Groszu/Bystrzycka/Gądowianka system, który w poprzednim roku był rekordzistą kraju, generując jedną trzecią wszystkich mandatów z 40 urządzeń tego typu w Polsce, obecnie nie funkcjonuje.

Jak tłumaczył w rozmowie z Interią Wojciech Król z GITD, urządzenia zamontowane w rekordowej wrocławskiej lokalizacji działały w oparciu o przyłącze energetyczne wykonawcy robót budowlanych, który prowadził prace w niedalekiej odległości od skrzyżowania. Gdy prace budowlane zostały zakończone, prąd wyłączono.

Aktualnie oczekujemy na przyłącze dedykowane wyłącznie dla tego urządzenia, temat prawdopodobnie zostanie sfinalizowany na początku przyszłego roku
tłumaczy Wojciech Król z GITD

Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle?

Przypomnijmy, że mandaty i kary punktowe za przejazd na czerwonym świetle czy też wjazd na przejazd kolejowy mimo migającego światła ostrzegawczego (nawet przy otwartych zaporach) są dotkliwe.

W tym pierwszym wypadku kierowca dostaje 500 zł mandatu oraz aż 15 punktów karnych, w drugim 2000 zł i tyle samo punktów. W przypadku tego drugiego wykroczenia obowiązuje też zasada recydywy, jeśli do złamania przepisów dojdzie w ciągu dwóch lat od popełnienia pierwszego czynu - wtedy kwota mandatu rośnie do 4000 zł!

PolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas