Ekspresowy van
I przyszedł czas, że żadna mutacja samochodowa nie jest nas w stanie zaskoczyć. Przeżyliśmy obrazoburczy związek pojazdu terenowego z limuzyną (n.p. BMW X5), zaakceptowaliśmy udany mariaż kombi z samochodem dostawczym (n.p. fiat doblo), teraz zaś musimy pogodzić się z faktem, że klasyczny van wchodzi w związek z pojazdem ... sportowym. Czy mamy tutaj do czynienia z mezaliansem? Bynajmniej. Biorąc pod uwagę jakość wykonania, funkcjonalność oraz parametry opisywanego samochodu związek powyższy wydaje się być udanym.
Seat alhambra to pojazd, który nie wymaga bliższej prezentacji. Samochód powstał pięć lat temu i znany jest chyba wszystkim. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku alhambra doczekała się drobnych korekt stylizacyjnych (między innymi nowe, projektorowe reflektory, większe logo na atrapie, zmieniony krój przedniego spojlera) oraz silnika, który czyni zeń pojazd o wyczynowych nieomal parametrach.
Benzynowa, czterocylindrowa, dwudziestozaworowa, turbodoładowana jednostka napędowa seata alhambry z pojemności skokowej 1781 cm. sześć. osiąga maksymalną moc 150 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 1850 obr./min. Dzięki temu ważący prawie dwie tony (1700 kg) i dysponujący karoserią o wymiarach: 4634/1810/1762 mm samochód od 0 do setki przyspiesza w czasie 10,9 sekundy i osiąga szybkość maskymalną 196 km/godz.
Mocny i elastyczny, zwłaszcza na wyższych biegach silnik nie jest jedynym atutem seata alhambry. Auto, jak na przyzwoitego vana przystało, może zabrać na pokład jednorazowo siedem osób, przy czym fotele dają się łatwo składać i przesuwać co znacznie ułatwia zmianę "scenografii" wnętrza pojazdu
Zadawalające jest także wyposażenie seryjne hiszpańskiego vana. W spisie "wygód" znajdziemy między innymi: ABS, cztery poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego.
O sportowym charakterze seata alhambry świadczy także obniżone w stosunku do wersji "normalnej" zawieszenie (dwa i pół centymetra), niskoprofilowe, osadzone na szesnastocalowych obręczach kół opony oraz korekty poczynione w samej konstrukcji podwozia (n.p. inna geometria stabilizatorów).
Co do możliwości transportu, a przecież takowe posiadać powinien van, to są one w przypadku alhambry dość spore. Standardowo bagażnik auta dysponuje 256 litrami, zaś po rozłożeniu lub zdemontowaniu foteli odpowiednio 852 i 2610 litrami.