Zmiana koloru nadwozia bez malowania. Nowy patent Toyoty
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, który w kontrolowanych warunkach może zmieniać swój kolor. Zamiast na nowo malować czy oklejać auto, wystarczy umieścić je w specjalnym tunelu.
Za opracowanie systemu odpowiada zespół Toyota Motor Engineering & Manufacturing North America. Patent ma przyspieszyć i ułatwić zmianę koloru samochodu, bo nie wymaga pokrywania go dodatkową zewnętrzną powłoką. Japoński producent przekonuje ponadto, że cały proces jest stosunkowo prosty dla dealerów i warsztatów samochodowych. W związku z tym możliwe jest jego zastosowanie komercyjne.
W zgłoszeniu patentowym opisano, że samochód należy wprowadzić do specjalnego tunelu zbudowanego z elementów grzewczych otaczających auto ze wszystkich stron. Kiedy lakier jest podgrzewany, nad autem przesuwa się panel emitujący wiązki światła (tzw. modulator kolorów), który dokonuje zmiany barwy. Uzyskanie wybranego przez właściciela koloru wymaga zastosowania światła o określonej częstotliwości, a także utrzymania lakieru w ustalonej temperaturze przez odpowiedni czas.
Zgodnie z wnioskiem patentowym za kontrolowanie procesu odpowiada elektroniczna jednostka sterująca wbudowana w modulator kolorów. Modulator zdalnie komunikuje się z serwerem oraz czujnikami wbudowanymi w karoserię samochodu, by dobrać właściwe ustawienia dla określonego koloru.
Toyota chwali się, że pod kątem innowacyjności należy do ścisłej czołówki firm motoryzacyjnych w USA. W minionym roku japoński producent już dziesiąty raz z rzędu zarejestrował w amerykańskim urzędzie patentowym najwięcej projektów ze wszystkich firm motoryzacyjnych. Z rankingu "Top 300 Organizations Granted U.S. Patents" opublikowanego przez Intellectual Property Owners Association, wynika, że Toyota zajęła ogólnie siódme miejsce. W samych Stanach Zjednoczonych uzyskała 2 667 patentów w ciągu roku.
Badania prowadzone przez japońskiego producenta na całym świecie mają na celu przede wszystkim osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Toyota informuje, że około połowa wszystkich patentów zgłaszanych na całym świecie związana jest z głównymi kierunkami rozwoju w motoryzacji przyszłości, w tym elektryfikacją czy systemami autonomicznej jazdy. W strukturach koncernu działa obecnie 20 ośrodków badawczo-rozwojowych. Pięć z nich znajduje się w Ameryce Północnej, trzy w Europie, osiem w Japonii i cztery w innych krajach azjatyckich.