Zielone tablice rejestracyjne dla aut używanych. Ważna zmiana przepisów
Ministerstwo infrastruktury zapowiada zmianę przepisów, które pozwolą komisom na wykorzystywanie profesjonalnych tablic rejestracyjnych do samochodów używanych, niezarejestrowanych w Polsce. To rozwiąże odwieczny problem legalnej jazdy próbnej samochodem, który nie ma polskiej rejestracji.
Po latach nierównej walki przedsiębiorcy zajmujący się handlem autami z importu doczekają się zmian w prawie. Być może jeszcze w tym roku zmieni się prawo dot. warunków korzystania z profesjonalnych tablic rejestracyjnych. Pozwolą one na odbycie jazdy testowej również niezarejestrowanym w Polsce samochodem używanym. To duże ułatwienie dla właścicieli komisów, jak również ich klientów. Na te zmiany czekaliśmy bardzo długo.
Profesjonalne tablice rejestracyjne. Dobre wieści dla komisów i handlarzy
W interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury posłanka Alicja Łepkowska-Gołaś powołała się na przepisy obowiązujące w Europie Zachodniej. Tam takie tablice pozwalają na odbycie jazdy próbnej niezarejestrowanym pojazdem, a także na legalne przetransportowanie pojazdu pod dom klienta czy bramy serwisu. To rozwiązanie, które ułatwia wielu przedsiębiorcom prowadzenie biznesu i handel autami z importu. Minister zapytany o wdrożenie podobnych rozwiązań w Polsce, odpowiedział twierdząco.
Planowana jest nowelizacja przepisów Rozdziału 2d ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w wyniku której również przedsiębiorcy zajmujący się obrotem używanymi (już zarejestrowanymi) pojazdami, również sprowadzanymi z zagranicy, będą mogli korzystać z profesjonalnej rejestracji pojazdów na potrzeby przeprowadzania jazd testowych.
Jazda próbna autem z importu będzie legalna
Odpowiedź ministra napawa entuzjazmem. Oznacza tyle, że w przyszłości przepisy pozwolą poruszać się na profesjonalnych tablicach samochodami używanymi, czyli takimi, które już były wcześniej rejestrowane. Będzie to nie tylko wygodniejsze dla komisów i ich klientów, a przede wszystkim legalne. Warto jednak podkreślić, że te przepisy miały zostać wprowadzone już jakiś czas temu. W odpowiedzi na interpelację resort odpowiedział, dlaczego się tak nie stało:
W projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw skierowanym do Parlamentu RP, którego celem było wprowadzenie w Polsce profesjonalnej rejestracji pojazdów, zaproponowana została możliwość korzystania z tej formy czasowej rejestracji pojazdów również w odniesieniu do pojazdów wcześniej zarejestrowanych. Jednak w wyniku poprawek senackich do procedowanej ustawy przedmiotem decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów są wyłącznie pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium RP i za granicą. Poprawki te były motywowane koniecznością uszczelnienia systemu profesjonalnej rejestracji pojazdów i zapewnienia jego bezpiecznego wkomponowania w system prawny uwzględniając między innymi dbałość o kwestie podatkowe i legalność obrotu pojazdami.
Finalnie jednak ministerstwo pochyliło się nad kierowanymi przez handlarzy prośbami i planuje zmianę przepisów, aby ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności związanej z handlem autami używanymi:
Zgodnie z wnioskami zawartymi w OSR ex-post uznano za zasadne rozszerzenie zakresu stosowania profesjonalnej rejestracji przez podmioty uprawnione o pojazdy używane (już zarejestrowane), co pozwoli zwiększyć liczbę przedsiębiorców, którzy będą mogli korzystać z upraszczających rozwiązań ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
Maciej Szymajda z serwisu PolskiAutoHandel.pl w rozmowie z Interią ocenił:
Zapowiadana zmiana przepisów to dobry krok, o który postulowaliśmy od lat. Niesie ona jednak za sobą konieczność dalszych zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, m.in. w kwestii definicji jazdy próbnej czy badań technicznych. W przeciwnym razie będzie to zmiana iluzoryczna i nie pozwoli firmom zajmującym się handlem samochodami używanymi na legalne korzystanie z tablic profesjonalnych.
Chodzi chociażby o to, że by wyjechać na drogę pojazd musi mieć aktualne badanie techniczne, a żeby je wykonać, należy posiadać dowód rejestracyjny i zgodne z nim tablice rejestracyjne. Zmiana powinna objąć również samą definicję jazdy próbnej.
Jak działają i ile kosztują profesjonalne tablice rejestracyjne?
Profesjonalna tablica rejestracyjna, wydawana za zgodą starosty, pozwala dziś na wykonywanie jazd testowych przez podmioty zajmujące się dystrybucją, produkcją lub badaniami pojazdów - w ramach prowadzonej działalności.
Podmiot uprawniony, po uzyskaniu we właściwym miejscowo starostwie, ważnej przez 1 rok decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów wraz z blankietami profesjonalnych dowodów rejestracyjnych i profesjonalnymi tablicami, może samodzielnie wypełniać profesjonalne dowody rejestracyjne i na ich podstawie przeprowadzać jazdy testowe nowymi pojazdami w ruchu drogowym.
Za wydanie decyzji, blankietów i zalegalizowanych tablic pobierana jest opłata w wysokości do 100 zł. Blankiet dowodu nie może kosztować więcej niż 20 złotych, a ceny tablic powinny mieścić się w kwocie:
- komplet profesjonalnych tablic samochodowych - 80 zł
- profesjonalna tablica rejestracyjna - 40 zł
- profesjonalna tablica motorowerowa - 30 zł
Jazdę testową pojazdem z profesjonalnymi tablicami przeprowadzić może uprawniony podmiot, bądź jego pracownik. Ewentualnie w obecności pracownika krótką przejażdżkę może wykonać osoba zainteresowana zakupem. Obecnie tyczy się to nowych samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów, ciągników rolniczych, motorowerów lub przyczep.