Zbliżają się rewolucyjne zmiany w ubezpieczeniach
Komisja Europejska chce ułatwić życie kierowcom. Chodzi o wprowadzenie wspólnego dla wszystkich krajów członkowskich oświadczenia o przebiegu obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Dzięki niemu kierowcy, którzy przeprowadzili się do innego kraju UE mogliby liczyć na niższą cenę polisy. Z proponowanym rozwiązaniem wiąże się jednak kilka problemów.
UE kontynuuje prace nad nową dyrektywą dotyczącą praw jazdy. Oprócz obniżenia wieku osób starających się o uzyskanie takiego dokumentu, uporządkowania kwestii badań i przepływu informacji o wykroczeniach drogowych, jedna z proponowanych zmian dotyczy też sposobu wzajemnego informowania się zakładów ubezpieczeniowych o historii ubezpieczeniowej kierowców.
Wspólne oświadczenie o przebiegu OC. Będzie taniej?
Jak informuje Polska Izba Ubezpieczeń, Komisja Europejska zakończyła już etap konsultacji publicznych dotyczących tzw. "unijnego zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia". Chodzi o to, by treść i format takiego zaświadczenia były identyczne we wszystkich krajach wspólnoty, co ułatwi wymianę informacji między firmami ubezpieczeniowymi.
Obowiązek wydania posiadaczowi pojazdu zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia istnieje od wielu lat. Ostatnie zmiany do Dyrektywy komunikacyjnej zakładają, że zaświadczenia te będą wydawane według jednolitego wzoru w całej UE. Nad wzorem pracuje Komisja Europejska.
Obecnie często bywa tak, że przeprowadzka do innego państwa członkowskiego UE wiąże się z koniecznością zarejestrowania i ubezpieczenia pojazdu w danym kraju. Problem w tym, że zakłady ubezpieczeniowe nie muszą respektować zaświadczeń o przebiegu OC wystawianych w innym kraju UE, m.in. z uwagi na barierę językową. W efekcie kierowcy z dużym doświadczeniem i wieloletnim stażem często rozpoczynać muszą swoją "historię ubezpieczeniową" od zera - bez wypracowanych latami zniżek.
Zniżki z OC zabierzesz zagranicę. Kierowcy mogą zyskać
Wkrótce ma się to zmienić. Zgodnie z projektem nowych przepisów, zakłady ubezpieczeń powinny traktować zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia z innego państwa członkowskiego na równi z krajowym zaświadczeniem i stosować wobec klienta z innego państwa członkowskiego wszelkie zniżki. Z drugiej strony w obecnym systemie kierowcom łatwiej dziś "ukryć" swoje drogowe wpadki w postaci wypadków czy kolizji, których efektem jest wzrost ceny polisy.
To słuszne rozwiązanie, pomocne przede wszystkim we wszystkich transgranicznych sytuacjach, kiedy posiadacz pojazdu przenosi się do innego kraju członkowskiego i tam chce ubezpieczyć pojazd. Unijne zaświadczenie ułatwi uznanie przebiegu ubezpieczenia podczas zawierania nowej umowy, ubezpieczyciele otrzymają jednolity dokument, na podstawie którego będą mogli uwzględnić dotychczasowe zniżki.
Tańsze ubezpieczenie OC? Łatwiej powiedzieć niż zrobić
Przedstawiciele Polskiej Izby Ubezpieczeń kibicują zmianom, ale nie ukrywają, że w ich opinii opracowany przez Komisję Europejską projekt "wymaga poprawy". Przykładowo - ubezpieczyciele w Polsce identyfikują kierujących dzięki numerowi PESEL, a ten nie ma swojego odpowiednika w wielu krajach członkowskich. Zauważają też, że obecnie - jak wynika z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - podmiotem zobowiązanym do wydawania zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia jest właśnie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a nie - jak proponuje KE - zakłady ubezpieczeń.
Gdyby obowiązek wydawania tych zaświadczeń został przeniesiony na zakłady ubezpieczeń, posiadacz pojazdu musiały występować do każdego zakładu ubezpieczeń, w którym miał zawartą umowę ubezpieczenia OC ppm o wydanie takiego zaświadczenia
Wspólne oświadczenie o przebiegu OC. Problemów jest więcej
Rozwiązania wymaga też kwestia samochodów wykorzystywanych przez firmy czy np. - finansowanych w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego. Zdaniem KE zaświadczenie powinno dotyczyć rzeczywistego użytkownika pojazdu, a nie jego formalnego właściciela. To problem, bo firmy mogą przecież upoważniać do korzystania z jednego auta służbowego kilkadziesiąt osób.
Czy wówczas każda z tych osób, która choć przez jeden dzień korzystała z takiego pojazdu ma być wskazana w zaświadczeniu?
I dodają, że w Polsce tego rodzaju informacje nie są dziś przez nikogo archiwizowane.
Tańsze OC zagranicą? Unia chce nowych przepisów
Kiedy kierowcy mogą spodziewać się zapowiadanych przez KE ułatwień? Niestety - wiele wskazuje na to, że nieprędko. Połączenie w jeden wspólny system rozwiązań z różnych państw członkowskich nie będzie proste.
Z punktu widzenia polskiego rynku ważne jest, by zaświadczenie zawierało tylko te dane dotyczące OC, które zakłady ubezpieczeń już raportują do UFG na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Wprowadzenie ich szerszego zakresu wymagałoby kosztownych zmian w systemach IT.