Za jazdę bez opłaty 150 euro

Niemieckie Ministerstwo Komunikacji liczy na punktualny start 1 stycznia satelitarnego systemu pobierania opłat za korzystanie z autostrad na terenie Niemiec od ciężarówek powyżej 12 ton.

article cover
INTERIA.PL

Rzecznik ministerstwa Michael Zirpel powiedział, że przeprowadzona „próba generalna” funkcjonowania systemu zakończyła się sukcesem. Pozytywną ocenę przebiegu testu - pomimo kilku drobnych awarii - wystawił także twórca systemu opłat, konsorcjum Toll Collect. Ostateczną decyzję w sprawie wdrożenia systemu podejmie 15 grudnia Federalny Urząd Transportu Towarowego w Kolonii.

Wysokość opłaty ma zależeć od liczby osi pojazdu, kategorii emisji spalin i długości trasy. Kierowcy zapłacą średnio 12,4 centa za kilometr. Dzięki systemowi satelitarnemu kierowcy będą mogli płacić automatycznie za przejazd. Będą musieli jednak zamontować w samochodzie specjalne urządzenie (on bord unit).

Toll Collect udostępnia urządzenia bezpłatnie, jednak za montaż trzeba zapłacić około 100 euro. Urządzenia pokładowe zainstalowano dotychczas w 218 tys. ciężarówek. Do końca roku ich liczba ma wzrosnąć do 300 tysięcy.

Opłatę będzie można uiścić także w terminalach ustawionych na stacjach benzynowych lub przed wjazdem na autostradę oraz za pośrednictwem internetu. Organizacje zrzeszające spedytorów i niemiecki automobilklub ADAC obawiają się utrudnień w ruchu w pierwszych dniach po wprowadzeniu opłat. Ich zdaniem, przed terminalami mogą się tworzyć długie kolejki. Z tej formy opłat korzystać będą przede wszystkim kierowcy zagraniczni - uważają eksperci ADAC.

Za jazdę po autostradzie bez opłaty przewidziane są kary - od 100 do 150 euro dla kierowcy i dwa razy tyle dla firmy. Za notoryczne uchylanie się od opłat grozi kara do 20 tys. euro. System pobierania opłat miał początkowo wejść w życie 31 sierpnia 2003 roku. Ze względu na błędy w oprogramowaniu urządzeń pokładowych, jego start przesunięto na listopad, jednak i tego terminu nie udało się dotrzymać. Niemieckie władze domagają się od firmy Toll Collect odszkodowania za opóźnienie w wysokości 4,5 miliarda euro. Do budżetu państwa miało wpływać rocznie ponad 2 miliardy euro tytułem opłat za korzystanie z autostrad.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas