Wstrząsające dane. W salonie jesteś nikim!

Sprzedawcy samochodów mają w końcu powody do radości. Jest już pewne, że rynek nowych aut w Polsce zakończy rok 2015 na plusie. Miniony miesiąc był najlepszym pod względem sprzedaży nowych pojazdów październikiem od 15 lat!

Gdyby nie zakupy firmowe, to salony samochodowe wyglądałyby tak
Gdyby nie zakupy firmowe, to salony samochodowe wyglądałyby takInformacja prasowa (moto)

Jak wynika z danych Instytutu Samar, w zeszłym miesiącu zarejestrowano w naszym kraju 28 925 nowych samochodów osobowych. To o 6,64 proc więcej niż przed rokiem. Październik był też piątym miesiącem z rzędu, gdy dealerzy poprawili swój wynik w stosunku do ubiegłorocznego.

Od początku stycznia do końca października na polskich drogach przybyło 285 180 nowych samochodów osobowych. Wynik jest o niespełna 5 proc. wyższy niż w roku 2014. Wszystko wskazuje na to, że sytuacja jeszcze się poprawi, bo - zgodnie z tradycją - "szukający kosztów" klienci instytucjonalni z reguły odkładają zakupy nowych pojazdów na ostatni kwartał. Trend taki można było zaobserwować już w październiku. Wg Samaru udział firm w rynku przekroczył w tym miesiącu rekordowe 70 proc!

W rzeczywistości udział przedsiębiorców w polskim rynku jest jeszcze wyższy - statystyka nie uwzględnia bowiem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych. Trzeba też pamiętać, że tylko w październiku aż 15 proc. rejestracji dokonali dealerzy. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można wiec założyć, że tylko jedno na pięć sprzedanych w Polsce jako nowe aut trafia w ręce osób prywatnych! Oznacza to - niestety - że dla statystycznego Kowalskiego zakup fabrycznie nowego samochodu jest bardzo odległym marzeniem.

Teorię o "szukaniu kosztów" zdaje się potwierdzać statystyka sprzedaży marek premium. W październiku klienci tego segmentu kupili aż o 33 proc. więcej aut niż przed rokiem! Pozycję lidera utrzymało BMW. Do końca października zarejestrowano w Polsce 7 714 nowych aut bawarskiej marki, o 17,65 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znalazł się Mercedes. Po pierwszych 10 miesiącach bieżącego roku Polacy zarejestrowali 6 603 samochody tej marki (wzrost o 20 proc.). Na ostatnim miejscu podium uplasowało się Audi z wynikiem 6 383 zarejestrowanych aut (wzrost o niemal 13 proc.).

Po dziesięciu miesiącach liderem polskiego rynku pozostała Skoda (36,2 tys. rejestracji). Na podium znalazły się też Toyota (28,3 tys. rejestracji) i Volkswagen (27,8 tys. rejestracji). Za nimi uplasowały się kolejno: 4. Opel, 5. Ford, 6. KIA, 7. Renault, 8. Hyundai, 9. Nissan i 10. Dacia. Tylko dwie marki z czołowej dziesiątki - Skoda i Dacia - zanotowały niewielkie spadki liczby rejestracji w zestawieniu z sytuacją sprzed roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas