Sześć najlepszych używanych aut elektrycznych. Niemieccy mechanicy polecają
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce dynamicznie się rozwija, a coraz więcej kierowców rozważa zakup pojazdu na prąd. Wbrew powszechnej opinii, auta elektryczne nie muszą być drogie - zwłaszcza na rynku wtórnym, bo z uwagi na rozwój technologii i wysyp nowych modeli te kilkuletnie szybko tracą na wartości. Także z uwagi na obawy klientów o stan akumulatorów, a więc realny zasięg.

Spis treści:
Eksperci z niemieckiego automobilklubu ADAC przeanalizowali ofertę aut używanych i wybrali siedem modeli, które wyróżniają się niezawodnością, zasięgiem oraz stosunkiem jakości do ceny. Wszystkie można kupić w Polsce w cenie nieprzekraczającej 80 tysięcy złotych.
Oferta używanych elektryków jest dziś znacznie bogatsza niż jeszcze kilka lat temu. Na rynku pojawiło się wiele pojazdów pochodzących z zakończonych umów leasingowych, co zwiększyło dostępność i obniżyło ceny.
Za auto nadające się do codziennego użytku można uznać takie, które oferuje uniwersalność, odpowiednią przestrzeń, zasięg realny około 300 kilometrów (w przypadku modeli, które “oryginalnie” zapewniały większy zasięg) oraz możliwość szybkiego ładowania. Modele takie jak Tesla Model 3 czy VW ID.3 spełniają te kryteria, czyniąc je idealnymi kandydatami na pierwszy samochód elektryczny.
Jeszcze większy wybór istnieje wśród aut nadających się na drugi samochód w rodzinie lub do dojazdów do pracy. BMW i3 czy Renault Zoe, w zależności od roku produkcji i pojemności baterii, oferują realny zasięg od 150 do 300 kilometrów. W cenie poniżej 60 tys. złotych dostępnych jest wiele takich ofert.
Używane BMW i3 - zalety, wady, zasięg
BMW i3 zadebiutowało w 2013 roku jako miejski kompakt o futurystycznym designie. Jego zaletami są niewielkie wymiary, imponująco mały promień skrętu, mocny napęd na tylne koła i precyzyjny układ kierowniczy. Przestrzeń wewnątrz nie jest jego mocną stroną, a koncept przeciwstawnie otwieranych tylnych drzwi może być problematyczny w codziennym użytkowaniu.

Najważniejszą zaletą i3 jest konstrukcja z włókna węglowego, która praktycznie eliminuje problem korozji nadwozia. Starsze modele wyposażone są w mniejsze baterie (22 kWh lub 33 kWh), co przekłada się na ograniczony zasięg. Bardziej godne polecenia są wersje z największą 38 kWh baterią, których ceny zaczynają się od około 60 tys. złotych.
Statystyki awaryjności ADAC potwierdzają wysoką niezawodność BMW i3. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na stan tylnych hamulców oraz przednią oś, której przeguby mogą być zużyte. Ponadto wąskie opony i3 szybko ulegają zużyciu przy mocy, jaką dysponuje samochód.
Używany Fiat 500e - najlepszy w jednej wersji
Fiat 500e jest dostępny od 2020 roku. Jego bagażnik jest niewielki, a przestrzeń na tylnej kanapie ograniczona. Dostępny jest zarówno jako hatchback, jak i kabriolet ze składanym dachem.

Podstawowa wersja 500e ma moc 95 KM i baterię o pojemności 23,8 kWh (brutto). W zimie zasięg spada do około 100 kilometrów. Zdecydowanie większą elastyczność oferuje wariant z baterią 42,2 kWh. W tej wersji silnik elektryczny ma moc 118 KM i zapewnia żwawe osiągi. Dodatkowo dostępna jest sportowa wersja Abarth 500e z mocą 155 KM.
Wersje z zalecaną większą baterią zaczynają się od około 60 tys. złotych. Za tę cenę otrzymujemy stosunkowo młody samochód elektryczny z nowoczesnym systemem infotainment, niewielkim przebiegiem, który idealnie sprawdzi się na codzienne dojazdy do miasta. Uwaga na odmiany sprowadzane z USA, mogą mieć niepewną, wypadkową przeszłość.
Używany Hyundai Kona Electric - zasięg, plusy i minusy
Hyundai Kona był oferowany jako wariant elektryczny w latach 2018-2023, a w 2021 roku przeszedł facelifting. Ten kompaktowy SUV zapewnia przyzwoitą przestrzeń dla pasażerów i bagażu.

Dostępny był silnik elektryczny o mocy 136 KM w połączeniu z akumulatorem 39,2 kWh oraz napęd elektryczny o mocy 204 KM w połączeniu z akumulatorem 64 kWh. Mocniejszy wariant z większym akumulatorem zapewnia zasięg czyniący z Kony samochód nadający się do roli głównego auta w rodzinie - przejechanie 300 km nie powinno stanowić problemu. Moc ładowania na szybkich ładowarkach wynosi do 70 kW.
Według statystyk awaryjności ADAC, Kona okazuje się przeciętnie niezawodnym samochodem. TUV zwraca uwagę na zardzewiałe tarcze hamulcowe, a w starszych modelach również na działanie hamulca nożnego. Na samochód udzielana jest pięcioletnia gwarancja, więc jest spora szansa, że w cenie około 80 tys. zł kupimy samochód nią objęty. Szczególnie, że na polskich portalach z ogłoszeniami większość aut wyprodukowano w latach 2020-2022.
Używane Renault ZOE. Nada się do miasta
Elektryczne Renault Zoe pojawiło się na rynku już w 2012 roku i było produkowane przez dwanaście lat. W związku z tym oferta na rynku wtórnym jest bardzo duża. Ten maluch oferuje wystarczająco dużo miejsca dla czterech osób i zaskakująco pojemny bagażnik.

Małe akumulatory wczesnych modeli o pojemności 22 lub 23,3 kWh zapewniają zasięg około 100 kilometrów zimą - nie warto więc się nimi interesować. Z większym akumulatorem 41 kWh (od 2017 roku) można przejechać ponad 200 kilometrów. My polecamy wariant z dużym akumulatorem 52 kWh, który był dostępny od faceliftingu w 2019 roku.
Małe Renault może być ładowane na stacjach prądu przemiennego AC z imponującą mocą 22 kW, co jest rzadkością wśród samochodów elektrycznych. Z drugiej strony, złącze szybkiego ładowania CCS do ładowania na długich trasach było dostępne za dopłatą dopiero po modernizacji.
Ważne jest również sprawdzenie, czy jest to samochód z akumulatorem wynajmowanym, za który trzeba płacić dodatkowe miesięczne koszty, czy też akumulator jest wliczony w cenę zakupu. Do końca 2016 roku Zoe było oferowane wyłącznie z wynajmem akumulatora, między 2017 a 2020 rokiem klient mógł wybierać, a od około 2021 roku akumulator jest wliczony w cenę zakupu.
Używana Tesla Model 3 - wady, zalety i awarie
W głównych portalach ogłoszeniowych można znaleźć bardzo wiele ogłoszeń dotyczących Tesli Model 3. W raporcie TUV 2025 Model 3 wypada słabo. Jest to konsekwencją braku wymogu regularnego serwisowania tego samochodu przez producenta. Zaleca się zakup samochodu z pełną historią przeglądów, najlepiej w autoryzowanym serwisie.

Oferowane pojazdy dzielą się mniej więcej po połowie na modele z napędem na tylne koła i z napędem na wszystkie koła. Podstawowy wariant ma moc 283 KM i zapewnia dynamiczne osiągi. Druga wersja "Max. Range RWD" oferuje 320 KM mocy. Dodatkowo dostępne są dwie wersje z napędem na wszystkie koła: "Max. Range AWD" z 440 KM oraz wersja "Performance" 460 KM.
Dzięki dostępnym w całej Europie stacjom ładowania Tesla Supercharger, długie podróże tym elektrycznym modelem nie stanowią problemu. Postoje na ładowanie są automatycznie planowane na trasie, a akumulator jest wstępnie podgrzewany w celu uzyskania optymalnej wydajności szybkiego ładowania.
Mechanicy zwracają uwagę na kilka rzeczy. Przede wszystkim regularnego serwisu wymagają hamulce, które rdzewieją (z uwagi na to, że korzysta się z nich rzadziej), do tego mogą wystąpić problemy z powłoką lakierniczą, która jest niskiej jakości, oraz multimediami. Awaryjne jest też elektroniczne wspomagania kierownicy.
Używany Volkswagen ID.3 - awarie i żywotność baterii
VW ID.3 prowadzi się wyjątkowo zwinnie, przekonuje precyzyjnym układem kierowniczym i dobrze zestrojonym zawieszeniem. Przestrzeń wewnątrz jest doskonała dzięki długiemu rozstawowi osi. Silniki są zawsze montowane na tylnej osi, co w porównaniu z napędem na przednie koła skutkuje znacznie lepszą trakcją i mniejszym promieniem skrętu.

Modele z małym akumulatorem (Pure) są stosunkowo rzadkie. Zdecydowana większość egzemplarzy jest wyposażona w średni (Pro) lub duży (Pro S) akumulator. Ceny używanych ID.3 w Polsce wcale nie są takie niskie, choć zdarzają się egzemplarze z większym zestawem akumulatorów i mocą 204 KM w cenie około 80-90 tys. zł.
W statystyce awaryjności ADAC, ID.3 wykazuje wysoką niezawodność. Dowodzi tego również ID.3 z testu długodystansowego ADAC, który przejechał już ponad 160 tys. kilometrów i miał przy tym tylko bardzo sporadycznie drobne problemy. Wiele z nich (na przykład zawieszający się system multimedialny czy długi czas ładowania) udało się rozwiązać za pomocą zdalnych aktualizacji. Zauważalne jest wysokie zużycie opon w ID.3 oraz półosi, które trzeba wymieniać nawet co 50 tys. km. Pojemność akumulatora po przebiegu 100 tys. km w teście ADAC wyniosła 93 proc. początkowej, więc jej degradacja nie była zbyt duża.