Wrocław pracuje nad Strefą Czystego Transportu. Rozważa trzy warianty

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Władze Wrocławia szykują się do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu / fot. Urząd Miejski we Wrocławiu
Władze Wrocławia szykują się do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu / fot. Urząd Miejski we Wrocławiu.

Jak badano auta jeżdżące po Wrocławiu?

  • Curie-Skłodowskiej,
  • Dmowskiego,
  • Grabiszyńskiej,
  • Krakowskiej,
  • Kurkowej,
  • Popowickiej,
  • Strzegomskiej,
  • Wyszyńskiego,
  • Zielińskiego.

Zobacz również:

    Trzy warianty Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu

    Analizowane są trzy warianty oparte na typowych dla Wrocławia uwarunkowaniach terenowych, czyli z granicami opartymi na rzekach oraz nasypach kolejowych. Takie podejście rekomendowane jest przez miasta w Europie Zachodniej, w których funkcjonują już podobne strefy - informuje Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonego Rozwoju.

    Jak duża będzie Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu?

    • Wariant "minimalny" obejmuje ścisłe centrum miasta, a zatem obszar zawarty wewnątrz Fosy Miejskiej i Odry. To 0,6 proc. powierzchni Wrocławia zamieszkały przez 1,6 proc. populacji miasta.
    • Wariant "rekomendowany" przez pomysłodawców STC zakłada, że granice strefy byłyby oparte od południa na nasypie kolejowym przy Dworcu Głównym i dalej, od zachodu, wzdłuż nasypu linii kolejowej na Poznań, natomiast od północy i wschodu na Starej Odrze, łącząc się z terenami kolejowymi w okolicach skrzyżowania ulic Krakowskiej i Na Niskich Łąkach.
    Proponowany obszar objąłby nie tylko centrum, ale także osiedla o typowej zabudowie kwartałów kamienic. Stanowi on ok. 6 proc. obszaru miasta, ale mieszka tam co czwarty wrocławianin - wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), które wykonywało badania na zlecenie Wrocławia.
    • Wariant "maksymalny" zakłada, że granice trzeciego wariantu strefy na zachodzie i północy pokrywają się z wariantem drugim, jednak na wschodzie obejmują całą Wielką Wyspę, a na południu sięgają do nasypu kolejowej obwodnicy towarowej. 

    Zobacz również:

      Jakie auta wjadą do SCT we Wrocławiu?

      • Pierwszy zakazywałby wjazdu dla samochodów benzynowych które nie spełniają normy emisji EURO 2 i aut wysokoprężnych poniżej EURO 3.
      • Drugi - rekomendowany przez autorów - mówi o minimalnym wymogu EURO 3 dla samochodów z silnikami o zapłonie iskrowym i EURO 4 dla aut z silniami Diesla. Jeśli wierzyć wynikom pomiarów, takie restrykcje objęłyby 13 proc. "zeskanowanych" w czasie badań PSPA pojazdów.
      • Trzeci wariant zakłada poprzeczkę na poziomie odpowiednio EURO 4 dla silników benzynowych i EURO 5 dla diesli. Do takiej strefy nie wjechałaby jedna trzecia aut poruszających się dziś po Wrocławiu

      Kiedy Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu?

      Moto Flesz - odcinek 70. O hybrydowej Dacii Jogger oraz paliwie z wiatru i wodyINTERIA.PL