Wielka Trójka na fali

W ubiegłym miesiącu Audi, BMW i Mercedes nie sprawiły zaskoczenia - wszystkie po raz kolejny zwiększyły sprzedaż. W listopadowych statystykach Mercedes przeskoczył Audi, zaś w wynikach za cały bieżący rok Audi goni BMW.

W ubiegłym miesiącu Audi dostarczyło na całym świecie 132 050 aut, o 6,8 proc. więcej niż przed rokiem. Nie słabnie zapotrzebowanie na Q5 (+14,2 proc.), wzrosła także popularność A3 (+40,7 proc.), teraz dostępnego również w wersji sedan, Q3 (+57,1 proc.) oraz odświeżonego A8 (+10,2 proc.). Największe wzrosty odnotowano m.in. w Chinach (+17,9 proc.) i USA (+13,0 proc.). Od stycznia niemiecka marka sprzedała 1 444 750 samochodów (+7,4 proc. r/r).

Reklama

BMW sprzedało w listopadzie 144 980 samochodów (+3,2 proc.), a od początku roku - 1 499 308 (+8 proc.). Znakomite wyniki osiąga seria 3 GT, na którą przypada obecnie 12 proc. sprzedaży, nowa seria 4 (blisko 10 tys. zamówień od października) oraz seria 6 (19,6-proc. wzrost sprzedaży od stycznia). Seria 5 nadal jest klasowym liderem, ale jej sprzedaż wzrosła w tym roku "tylko" o 2,7 proc., na co wpływ ma wysoka popularność odnowionej klasy E.

A skoro o Mercedesie mowa, ten sprzedał 133 441 aut (+10,9 proc.) w minionym miesiącu i 1 322 500 pojazdów od stycznia (+10,7 proc.). Imponujące wzrosty odnotowano zwłaszcza w Chinach (+26,1 proc.), USA (+13,4 proc.) i Japonii (+43,2 proc.). Rośnie sprzedaż wspomnianej klasy E (+17,9 proc.), modeli kompaktowych (+53,8 proc.) oraz klasy S (+47,3 proc.), która odzyskała tytuł najchętniej wybieranej limuzyny na świecie. W Niemczech, USA i Japonii Mercedes był po raz kolejny najpopularniejszą marką premium.

Przy okazji warto wspomnieć o wynikach dwóch innych marek - Volvo i Porsche.

Szwedzi poprawili w listopadzie swój zeszłoroczny wynik o 5,8 proc. i dostarczyli na całym globie 37 945 samochodów (384 789 od stycznia, +0,4 proc.). Sprzedaż Volvo wzrosła w Chinach (5995 sztuk, +69 proc.) i Europie (21 167 sztuk, +11 proc.), 31-procentowy spadek zanotowano natomiast w USA (4223 sztuki). Ten ostatni jest jednak efektem jednorazowego przyrostu sprzed roku. Najpopularniejszym modelem w gamie producenta pozostaje XC60 (10 119 sztuk, +4 proc.).

Nabywcy Porsche od początku roku kupili rekordowe 147 290 aut (+14,2 proc.). W minionym miesiącu niemiecki producent sprzedał ich niemal 14 000 (+9,5 proc.), z czego 3966 w USA (+2,6 proc.) i 3707 w Chinach (+27 proc.). Rekordowy, 47,6-procentowy wzrost sprzedaży osiągnął model 911 (blisko 3000 egzemplarzy).

Według ekspertów cytowanych przez Reutersa, w przyszłym roku sprzedaż nowych samochodów w Chinach i USA wzrośnie kolejny rok z rzędu, do, odpowiednio, 17,1 i 15,9 mln. W Europie można się raczej spodziewać rynkowej stagnacji. Producenci aut premium zamierzają kontynuować swoją ekspansję w krajach rozwijających się, w Azji i Ameryce Południowej.

msob, źródło: producenci, Reuters

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy