Volvo 850 ma 25 lat
Volvo świętuje 25-lecie wprowadzenia na rynek modelu 850. Samochód ten był jednym z ważniejszym pojazdów w historii szwedzkiej firmy.
Volvo 850 powstało w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty.. To właśnie tym aucie zastosowano po raz pierwszy umieszczony poprzecznie 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła również sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.
Volvo 850 GLT miało swoją światową premierę 11 czerwca 1991 roku w Sztokholmie. W zaprojektowanie modelu szwedzki koncern zainwestował najwięcej środków w historii marki. Pojawiło się w nim wiele innowacyjnych jak na owe czasy rozwiązań - przedni napęd, umieszczony poprzecznie pięciocylindrowy silnik i bardzo bogata paleta wyposażenia dodatkowego. W samochodzie zastosowano trójkątne wahacze tylnej osi własnej konstrukcji, system ochrony przed uderzeniami bocznymi SIPS i samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa.
Pierwszym zaprezentowanym autem było 850 GLT wyposażonym w wolnossący dwudziestozaworowy silnik pięciocylindrowy o pojemności 2.5 l, generujący 170 koni mechanicznych. Podczas prac rozwojowych Volvo przykładało bardzo dużą wagę do tego, aby 850 GLT był autem, które daje dużą frajdę z jazdy z zachowaniem odpowiedniego poziomu komfortu. Kolejną ważną wersją 850 była zaprezentowana w lutym 1993 roku wersja kombi. Charakterystycznym elementem stylistycznym dla Volvo, był pionowo zakończony tył, z dużymi tylnymi światłami, całkowicie wypełniającymi słupek D. Podczas prac projektowych, szef designu Jan Wilsgaard, miał duży model auta, w którym duże nowe światła, można było zastąpić tradycyjnymi, tak, aby porównać efekt i wygląd.
Wersja kombi zdobyła wiele nagród i wyróżnień: Japońską nagrodę "1994 Good Design Grand Prize" czy włoską "Most beautiful estate".
Seria 850 była dostępna w wielu opcjach z różnymi jednostkami napędowymi. Model, który cieszył się największym zainteresowaniem został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1994 roku. Wersja T5R w charakterystycznym żółtym kolorze, nie dała się pomylić z żadnym innym samochodem. Samochód został wyprodukowany w limitowej serii 2500 egzemplarzy. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik z intercoolerem generował moc 240 koni mechanicznych i moment obrotowy 330 Nm. Samochód był wyposażony w pakiet stylizacyjny, specjalny układ wydechowy i 17" obręcze kół Titan. Wszystkie egzemplarze sprzedały się w ciągu kilku tygodni, wobec czego Volvo zadecydowało o wyprodukowaniu takiej samej ilości pojazdów w kolorze czarnym, a następnie 2500 aut w kolorze zielonym.
1994 rok był również wyjątkowy z innego powodu - Volvo powróciło na arenę wyścigową i to w bardzo niekonwencjonalny sposób. Dwa auta wyścigowe stojąc na starcie inaugurującej sezon BTCC w Thruxton wywołały ogromne zdziwienie widzów - były w wersji kombi! Nigdy dotąd nie oglądano aut o takim nadwoziu w prestiżowej w europejskiej serii wyścigowej BTCC (British Touring Car Championship). Sportowe kombi na wyścigowym padoku wywołały ogromne zaskoczenie i zainteresowanie kibiców jak i mediów. Volvo nawiązało współpracę z Tom Walkinshaw Racing, który obsługiwał dwa auta wyścigowe. Za kierownicą jednego zasiadł Szwed Rickard Rydell, drugim kierował duński kierowca Jan Lammers. W 1995 roku regulamin nie zezwalał już na używanie wersji kombi w wyścigach i została ona zastąpiona wersją sedan. W 1995 roku Rickard Rydell zajął trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców.
Od samego początku prasa nazywała Volvo 850 najbezpieczniejszym samochodem świata. W 1995 roku Volvo zaprezentowało kolejną nowość w dziedzinie bezpieczeństwa. 850 jako pierwszy samochód na świecie został wyposażony w boczne poduszki powietrzne.
Volvo 850 AWD - pierwszy model w historii marki z napędem na cztery koła został zaprezentowany w 1996 roku. Volvo 850 AWD było wyposażone w sprzęgło wiskotyczne odpowiedzialne za dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Ponadto, jeśli doszło do poślizgu kół tylnej osi elektroniczny system TRACS kierował część momentu obrotowego do napędu kół przednich. Odmiana 850 AWD otrzymała nowy turbodoładowany (z niskim ciśnieniem doładowania) silnik 2.5 LPT o mocy 193 KM. To właśnie model 850 utorował drogę późniejszym modelom z serii XC.
1996 rok, był ostatnim rokiem produkcji Volvo 850. Kiedy model przeszedł gruntowny lifting nazewnictwo gamy modelowej szwedzkiego producenta uległo zmianie. Sedana nazwano S70, a kombi - V70. W sumie zbudowano 1 360 522 auta w różnych wersjach i odmianach nadwozia (850, S70 i V70). Dla marki Volvo, która wytwarzała wówczas około 400 000 aut rocznie, był to ogromny sukces.
W Polsce działa klub zrzeszający fanów i posiadaczy Volvo 850. Znaleźć go można pod adresem: http://www.volvo850.pl/