Volkswagen sprzedał mniej aut, ale więcej zarobił

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku rozrachunkowego przychody ze sprzedaży koncernu Volkswagen w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku zwiększyły się o 4,9 procent do 125,2 (w 2018 roku: 119,4) miliardów euro. Mimo zmniejszenia wolumenu uzyskano wzrost przychodu ze sprzedaży.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Przychody ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Osobowe w ciągu sześciu miesięcy 2019 roku wzrosły o 3,4 procent do 44,1 miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi zwiększył się do 2,3  miliardów euro (w 2018 roku: 2,1). Poprawa miksu sprzedaży oraz polityki cenowej, a także dobra sytuacja pod względem kosztów z zapasem zrównoważyły mniejszą sprzedaż i niekorzystną sytuację walutową. W związku ze sprawą silników Diesla w omawianym okresie wzrosły obciążenia o 0,4 miliarda euro.

Nowa polityka w odniesieniu do wielomarkowych firm spowodowała, że przychody ze sprzedaży w wypadku marki Audi zmniejszyły się do 28,8 (w 2018 roku: 31,2) miliardów euro. Zysk operacyjny na poziomie 2,3 miliarda euro był mniejszy niż w zeszłym roku (w 2018 roku: 2,8). Obciążenia były spowodowane wprowadzaniem nowych modeli i wycofywaniem poprzednich, mniejszą sprzedażą wynikającą z wprowadzania procedury WLTP, zwiększeniem inwestycji w nowe produkty i technologie, wzrostem kosztów oraz sytuacją na rynku walut. Pozytywny efekt miały oferta produktowa i koszty produkcji.

W porównaniu z poprzednim rokiem Skoda zwiększyła przychody ze sprzedaży o 10,8 procent do 10,2 miliardów euro. Wzrost był wynikiem przede wszystkim przejęcia odpowiedzialności za rynek indyjski. Zysk operacyjny zwiększył się o 3 miliony euro do 824 milionów euro. Negatywne wpływy wynikające z kursów walut i wzrostu kosztów zrekompensowano większą sprzedażą i odpowiednią polityką cenową.

W wypadku Seata przychody ze sprzedaży wyniosły 6,3 miliarda euro, czyli były o 8,3 procent lepsze od dobrego wyniku osiągniętego w tym samym okresie poprzedniego roku. Zysk operacyjny zwiększył się - dzięki większej sprzedaży i dobrej ofercie - o 1,9 procent do 216 milionów euro i z naddatkiem zrównoważył obciążenia wynikające ze zwiększenia kosztów.

Marka Bentley zwiększyła przychody ze sprzedaży do 835 milionów euro (w 2018 roku: 757). Zysk operacyjny zwiększył się natomiast do 57 (w 2018 roku: -80) milionów euro. Oprócz większej sprzedaży pozytywny wpływ na tę sytuację miały oszczędności w zakresie kosztów podjęte w ramach bieżącego programu poprawy efektywności, atrakcyjna oferta i sytuacja walutowa.

Porsche Automotive zwiększyło przychody ze sprzedaży do 12,2 miliarda euro (w 2018 roku: 11,2). Zysk operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł - głównie dzięki zwiększeniu sprzedaży - o 2,5 procent do 2,1 miliarda euro. Pozytywny wpływ miała ponadto sytuacja w dziedzinie kosztów, negatywny zaś - sytuacja w zakresie kursów walut. W związku ze sprawą diesli w omawianym okresie obciążenia wzrosły o 0,5 miliarda euro.

Volkswagen Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży o 2,6 procent do 6,5 miliarda euro. Mimo zwiększenia sprzedaży, zmniejszenia kosztów i poprawy w zakresie marż wynik operacyjny marki zmniejszył się o 10,8 procent do 506 milionów euro. Było to spowodowane przede wszystkim większymi kosztami stałymi i nakładami na rozwój, a także gorszą sytuacją pod względem oferty produktów.

Scania Vehicles and Services zwiększyła przychody ze sprzedaży do 7,1miliarda euro (w 2018 roku: 6,3). Zysk operacyjny wzrósł do poziomu 828 (w 2018 roku: 618) milionów euro. Wynika to głównie ze zwiększonego zbytu aut, lepszej sytuacji w dziedzinie sprzedaży oryginalnych części zamiennych, usług finansowych i kursów walut, a także jest wynikiem dobrej oferty marki. Negatywny wpływ miała natomiast sytuacja w dziedzinie kosztów.

MAN Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży do 6,3 miliarda euro (w 2018 roku: 5,8). Zysk operacyjny zmniejszył się do 248 (w 2018 roku: 258) milionów euro. Poprawie sytuacji w dziedzinie sprzedaży i marż towarzyszyły inwestycje w rozwój aut ciężarowych i autobusów nowej generacji, wzrost kosztów oraz negatywna sytuacja walutowa.

Power Engineering osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 1,9 miliarda euro (w 2018 roku: 1,6). Wynik operacyjny zmniejszył się do 42 (w 2018 roku: 68) milionów euro.

Volkswagen Financial Services zwiększył przychód ze sprzedaży do 18,0  miliardów euro (w 2018 roku: 16,7); wynik operacyjny w wysokości 1,3 miliarda euro był nieco wyższy niż w zeszłym roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas