Volkswagen pobił rekord w Poznaniu. Polska się spisała
Volkswagen zmaga się z zawirowaniami na rynkach motoryzacyjnych, przez co jego wyniki nie są tak dobre, jak jeszcze kilka lat temu. Na tym tle świetnie wygląda pozycja wielkopolskiej fabryki niemieckiego producenta. W zeszłym roku Volkswagen Poznań pobił swój rekord wyprodukowanych samochodów.

- Volkswagen boryka się z problemami finansowymi, co prowadzi do restrukturyzacji, ale poznańska fabryka odnotowuje rekordową produkcję samochodów.
- W 2024 roku fabryka Volkswagena w Poznaniu wyprodukowała prawie 275 tys. samochodów, co jest historycznym wynikiem w ponad 30-letniej historii zakładu.
- Mimo sukcesów produkcyjnych, spółka planuje dalsze redukcje kosztów, aby utrzymać konkurencyjność na rynku, gdzie panuje niepewność i presja.
Volkswagen już od dłuższego czasu boryka się z problemami finansowymi i w związku z tym ogłosił plany restrukturyzacji. W celu optymalizacji kosztów koncern zapowiedział zwolnienia grupowe oraz zamknięcie wybranych zakładów. Na tym tle zaskakując dobrze wygląda sytuacja w wielkopolskiej fabryce niemieckiej grupy.
Ile samochodów wyprodukowano w fabryce Volkswagena w Poznaniu?
W całym 2024 roku z taśm zakładów Volkswagen Poznań zjechało niemal 275 tys. samochodów. Spółka poinformowała, że jest to najlepszy wynik w całej ponad 30-letniej historii. W sumie, wliczając w to również cały zeszły rok, liczba wszystkich samochodów wyprodukowanych w zakładach Volkswagen Poznań przekroczyła 4,5 mln.

Największy wzrost produkcji nastąpił w przypadku modelu Caddy. Łącznie w poznańskim Antoninku wyprodukowano przeszło 114 tys. egzemplarzy. Dla porównania w 2023 r. było to ok. 86,5 tys. samochodów. Podkreślono, że coraz większym zainteresowaniem klientów cieszy się produkowana od września ubiegłego roku wersja tego modelu z hybrydą plug-in.
Również sam zakład we Wrześni odnotował bardzo dobre wyniki. W zeszłym roku zanotowano najwyższy roczny wynik w historii. Liczba wyprodukowanych samochodów przekroczyła 103 tys.
Wzrost odnotowano również w przypadku modelu Crafter, którego nową generację wdrożono do produkcji w czerwcu 2024 roku. W zeszłym roku wyprodukowano w sumie ok. 75 tys. egzemplarzy w różnych wersjach. "Pozostały wolumen przypada na bliźniaczy model MAN TGE" - poinformowała spółka.
Dobre wyniki w 2024 roku zanotowała również Odlewnia VWP. W zakładach znajdujących się na poznańskiej Wildzie tworzone są podzespoły do samochodów różnych marek grupy Volkswagena, m.in. wszystkich modeli z elektrycznej gamy niemieckiej marki - ID.
W całym zeszłym roku utworzono tam ponad 4,3 mln komponentów, co jest wynikiem o ok. 300 tys. lepszym niż w 2023 roku. Powstało w nim ponad 2 mln głowic cylindrowych. Łącznie w całym zeszłym roku liczba komponentów powstałych od początku działalności Odlewni przekroczyła 100 mln.
Historyczny wynik, ale będzie redukcja kosztów
Choć wyniki są historycznie wysokie, spółka, wzorem całego koncernu, nie zamierza rezygnować z kontynuacji redukcji kosztów. Ma to pozwolić zachować konkurencyjność i stworzyć stabilne perspektywy na przyszłość.
Szefowa zakładów Volkswagen Poznań, Stefanie Hegels, zauważyła, że obecna sytuacja w branży jest bezprecedensowa, zaś presja konkurencyjna „zmusza producentów samochodów do podejmowania znaczących wysiłków”.
Wyraziła również przekonanie, że obserwowane mniejsze zapotrzebowanie rynku przełoży się na zmniejszenie produkcji w nadchodzących latach. Zaznaczyła również, że kluczowa będzie tutaj otwartość pracowników na przekwalifikowanie się.