Volkswagen Golf GTI Clubsport S
Limitowana, ekstremalna odmiana Golfa GTI, debiutuje z przytupem - jako najszybszy samochód z napędem na przód, jaki pokonał Nurburgring.
Volkswagen Golf GTI Clubsport to specjalna wersja stworzona na 40-lecie protoplasty hot hatchy. Jej odmiana S wyróżnia się nieco mocniejszym silnikiem oraz obniżoną masą własną. 2-litrowe TSI rozwija teraz 310 KM (+ 20 KM) i dostępna jest ona przez cały czas (zwykły Clubsport ma 290 KM tylko po użyciu "dopalacza", aktywnego przez 10 s - standardowo rozwija 265 KM) natomiast samochód waży jedynie 1280 kg (- 30 kg).
Volkswagen Golf GTI Clubsport S
Odchudzenie Golfa Clubsport S przebiegło dość radykalnie - pozbawiono samochód tylnej kanapy, zastosowano mniejszy akumulator, a ramę pomocniczą wykonano z aluminium. Co ciekawe, samochód wyposażony jest w przekładnię manualną - Volkswagen uznał, że co prawda pozwala ona o nieznacznie szybszą zmianę biegów, ale różnicę zniwelowałaby większa o 20 kg masa samochodu.
Zmiany objęły także układ jezdny - elektronicznie sterowane amortyzatory mają teraz dodatkowy tryb "Nurburgring" (obejmuje on także układ kierowniczy), a nad rozdziałem mocy między kołami czuwa układ XDS+ (elektronicznie sterowana, mechaniczna "szpera"). Auto porusza się na 19-calowych alufelgach, na które nawleczono semi-slicki. Nowy jest także układ wydechowy.
Z zewnątrz można rozpoznać Volkswagena Golfa GTI Clubsport S po pakiecie aerodynamicznym, a w środku (poza brakiem tylnej kanapy), wyróżniają go kubełkowe fotele.
Wszystkie te zmiany pozwoliły zdobyć mu zdobyć tytuł najszybszego, przednionapędowego auta na Nurburgringu. Z czasem przejazdu 07:49:21 pokonał nie tylko dotychczasowego lidera, Hondę Civic Type R (7:50.63), ale także... BMW M4 (7:52)! Samochód zostanie wyprodukowany w limitowanej serii 400 egzemplarzy.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S został zaprezentowany podczas zlotu nad austriackim jeziorem Worthersee. Oprócz niego, zgodnie z tradycją, uczniowie szkół Volkswagena w Wolfsburgi i Zwickau przygotowali niepowtarzalne egzemplarze Golfa. Ci pierwsi pokazali Golfa GTI Heartbeat Auto wyposażono w 400-konny silnik, po 10 KM na każdy rok z 40 lat historii GTI. Uczniowie z Zwickau natomiast, 35. zlot nad Wörthersee uczcili prezentując Golfa R Variant Performance 35 - 350 KM to po 10 mechanicznych koni na każdy z 35 zlotów.