Używane Mitsubishi ASX

ASX ma już sześć lat i coraz więcej egzemplarzy trafia na rynek wtórny. Mechanicznie trudno mu coś zarzucić.

W wersji z dieslem i napędem na 4 koła ASX ma prześwit wynoszący tylko 17 cm. U rywali to zwykle 18-19 cm.
W wersji z dieslem i napędem na 4 koła ASX ma prześwit wynoszący tylko 17 cm. U rywali to zwykle 18-19 cm.INTERIA.PL

Mitsubishi ASX

INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL

MITSUBISHI ASXlata produkcji: od 2010 r.ceny od: 40 000 zł

Dosyć szybko kierownictwo Mitsubishi zorientowało się, że rozwijanie gamy typowych aut osobowych w Europie nie ma sensu: wycofano się z klasy średniej i skoncentrowano na coraz modniejszych SUV-ach i crossoverach. ASX, jako najmniejszy crossover w gamie, zadebiutował w 2010 r. (trzy lata po Outlanderze II) i bazuje na platformie typu GS opracowanej jeszcze przez koncern Daimler-Chrysler. Używa się jej do dziś: z jej rozwiązań korzysta m.in. Fiat Freemont.

Dziwnie to obmyślono

Najbogatsza wersja z fabryczną nawigacją była rzadko wybierana ze względu na wysoką cenę – nawet dopłata do diesla 4x4 była niższa. Podobnie jak w Outlanderze, deska rozdzielcza jest bardzo prosta. Motor
Wysoka pozycja za kierownicą i wygodne fotele o dość małym zakresie regulacji.Motor
Z tyłu nie brak miejsca na nogi, co najwyżej na głowy – ale tylko tym najwyższym.Motor
Pod unoszoną podłogą znajduje się schowek, a kładąc oparcie kanapy uzyskuje się płaską powierzchnię. Pojemność: 419 l.Motor

Na rynek europejski trafiły trzy wersje ASX-a: benzynowa 1.6 MIVEC, oraz diesle 1.8 i 2.2 DID. Poza Unią Europejską oferuje się jeszcze benzynowe wersje 1.8 i 2.0 z opcjonalnym napędem 4x4. Niestety, na naszym rynku napęd na obie osie występuje tylko w dieslu, a 1.6 MIVEC ma napęd przedni. Mimo bardzo dużej różnicy w cenie benzynowego 2WD i diesla 4WD, na rynku wtórnym wcale nie brakuje aut w tej drugiej konfiguracji. Tyle że przeważnie są sprowadzone z Zachodu i mają za sobą naprawę blacharską.

Nie spotyka się w Polsce diesla 2.2 - jego import ogranicza wysoka akcyza. Pojawiają się za to amerykańskie Outlandery Sport. Niestety, prawie zawsze powypadkowe.

Rodzinnie bez zarzutu

Trudno mieć zastrzeżenia do funkcjonalności ASX-a. Ma tylko 430 cm długości, a oferuje sporo miejsca w kabinie i duży bagażnik (419 l), który dodatkowo można powiększyć, składając oparcia tylnej kanapy. Powierzchni ładunkowej nie zakłóca żaden próg.

Za kierownicą siedzi się wysoko: zadbano, żeby kierowca czuł, dlaczego dopłacił za crossovera.

Zużycie paliwa w wersji benzynowej przeważnie nie spada poniżej 7 l przy normalnej, mieszanej jeździe (bez korków w mieście). W dieslu można zejść do 5 l/100 km przy spokojnej jeździe, ale przeważnie jest to ok. 6 l/100 km. Wszystkie diesle mają filtr cząstek stałych i system Automatic Stop&Go (w wersji benzynowej opcjonalny), który wymaga specjalnego, wzmocnionego akumulatora. Użytkownicy wyrażają obawy, że wymuszone wyłączanie silnika w dieslu szkodzi turbosprężarce, ale jak na razie nie zanotowano lawiny awarii tego podzespołu.

Drogo i rdzewieje

Użytkownicy Mitsubishi wiedzą, że w ASO tej marki jest drogo, a zamienników czasem brak. W przypadku ASX-a jest podobnie. Problemem okazuje się choćby żarówka do lamp jazdy dziennej (typ P13W), która w ASO kosztuje... ponad 100 zł. Jako zamiennik - "jedyne" 50 zł.

Szczególnie narażeni na wysokie koszty napraw są użytkownicy diesli: problem polega na tym, że 1.8 DID to konstrukcja własna marki Mitsubishi, niewystępująca u innych producentów. Zamienniki pojawiają się więc powoli i są drogie: dwumasowe koło zamachowe kosztuje prawie 5000 zł, i to poza ASO. Ponadto ten diesel ma osprzęt DENSO, przez co koszt regeneracji jest wyższy, a jeden nowy wtryskiwacz wyceniono na prawie 2300 zł. Wtryskiwacze do aut europejskich są 2 razy tańsze.

Z tymi problemami właściciele diesli zetkną się po przekroczeniu 150 tys. km. Niezależnie od wersji silnikowej, trzeba uważać na korozję. To najpoważniejsza usterka zgłaszana przez właścicieli ASX-a.

"Choroby wieku dziecięcego" w Mitsubishi to piszczące hamulce i łożyska lewarka biegów oraz problemy z uruchamianiem silnika benzynowego.

MITSUBISHI ASX: HISTORIA MODELU

Przednia część nadwozia wersji po liftingu z 2013 r.Motor

2010: prezentacja modelu - w Japonii auto nazywa się RVR, w Stanach Zjednoczonych Outlander Sport2012: w Europie pojawiają się bazujące na ASX-ie modele francuskie - Citroen C4 Aircross i Peugeot 40082013: niewielki lifting - nowa kierownica, łagodniejsze rysy przodu (fot. z prawej)

UŻYWANE MITSUBISHI ASX: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Demontaż tylnego błotnika potrafi ujawnić całkiem obfite pokłady korozji na blasze.Motor
  • Korozja: zdecydowanie najczęściej zgłaszany problem. Powszechne miejsca występowania to tylna klapa oraz tylne błotniki. Często widoczna tylko od spodu.
  • Trudności z uruchomieniem: dotyczą silnika benzynowego, pomaga wymiana oprogramowania.
  • Fabryczne klocki hamulcowe piszczą. Wymiana czasem pomaga.
  • Biegi skrzypią przy włączaniu. Można zdjąć osłonę drążka i nasmarować jego mocowanie.

UŻYWANE MITSUBISHI ASX: SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2014
2013
2012
2011
2010
1.6 MIVEC
69 000 zł
62 000 zł
55 000 zł
47 000 zł
40 000 zł
1.8 DID
78 000 zł
65 000 zł
57 000 zł
50 000 zł
44 000 zł
W wersji 4WD zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło przy tylnym dyferencjale - załącza się automatycznie, gdy zostanie wykryty uślizg przednich kół.Motor

Diesle i auta benzynowe dzielą ofertę rynkową na pół. Wśród diesli większość ma napęd na 4 koła. Można też znaleźć kilka amerykańskich Outlanderów Sport 2.0 4WD. Nie występują natomiast sprzedawane na Zachodzie auta z silnikiem 2.2 DID, a wszystko przez wysoką akcyzę.

 
1.6 MIVEC
2.0 16V
1.8 DID
Silnik
benzynowy
beznynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1590 cm3
1998 cm3
1798 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
117 KM/6000
150 KM/6000
150 KM/4000
Maks. moment obr.
154 Nm/4000
197 Nm/4200
300 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
183 km/h
200 km/h
188 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,4 s
brak danych
10,2 s
Średnie zużycie paliwa
5,9 l/100 km
8,4 l/100 km
5,5 l/100 km

UŻYWANE MITSUBISHI ASX: PODSUMOWANIE

.INTERIA.PL

Decydując się na używanego ASX-a, trzeba przede wszystkim bardzo dokładnie obejrzeć nadwozie pod kątem korozji. Jeśli rdza raz się wda, będzie powracać nawet po naprawach. Najpewniejszą mechanicznie wersją jest 1.6 MIVEC, ale nie występuje z napędem 4x4. Aby mieć ASX-a 4WD, trzeba kupić diesla, a tu już koszty napraw będą dużo wyższe.OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mitsubishi ASX (2010-)

Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor
Mitsubishi AS (2010-)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 26/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas