UOKiK prosi o pomoc Komisję Europejską. Chodzi o ceny paliw na Orlenie

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedział Rzecznikowi Praw Obywatelskich (RPO) na pismo dotyczące działań UOKiK w sprawie tzw. "cudu na Orlenie". Przypominamy, że na początku roku mimo w momencie znacznej podwyżki stawki podatku VAT, firma obniżyła dotychczasowe ceny paliw w hurcie, co pozwala sądzić, że w ostatnich miesiącach ubiegłego roku polscy kierowcy przepłacali za paliwo.

UOKiK w sprawie cudów na Orlenie. Orosi o pomoc European Competition Network
UOKiK w sprawie cudów na Orlenie. Orosi o pomoc European Competition NetworkWojciech Olkusnik/East NewsEast News
Jak wynika z informacji medialnych, PKN Orlen pod koniec 2022 r. utrzymywał ceny paliw, mimo spadających notowań ropy i umacniającego się złotego. Taka praktyka mogła mieć miejsce również w przypadku innych podmiotów na rynku paliw
zauważa Rzecznik Praw Obywatelskich

W związku z licznymi pytaniami kierowców RPO chce ustalić "czy nie doszło do naruszenia standardów ochrony praw konsumenta" i czy wyżej opisana praktyka nie naraziła do dodatkowe koszty prowadzenia działalności przedsiębiorców.

Styczniowy "cud na Orlenie". RPO pisze do UOKiK

Kilka dni temu Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o przedstawienie zakresu działań podjętych przez UOKiK w sprawie domniemanych nieuczciwych praktyk PKN Orlen. Inspektorzy UOKiK wszczęli dochodzenie w tej sprawie już 4 stycznia, gdy w mediach pojawiły się informacje, że polityka cenowa Orlenu mogła narażać polskich kierowców na dodatkowe wydatki.

Cuda na Orlenie - UOKiK pisze do Komisji Europejskiej

Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 roku przestała obowiązywać część zapisów dotyczących tzw. tarczy antyinflacyjnej. Chodziło m.in. o powrót dawnej stawki VAT do poziomu 23 proc. (obowiązywała obniżona do 8 proc.). Zdaniem ekspertów tak znacząca podwyżka podatku - zwłaszcza w przypadku oleju napędowego - powinna skutkować wzrostem ceny detalicznej nawet o 1 zł na litrze.

Tymczasem z dniem 1 stycznia bieżącego roku ceny na stacjach nie uległy zmianie. Orlen obniżył bowiem ceny hurtowe tak, by te na dystrybutorach pozostały na poziomie z końca grudnia. Wzbudziło to kontrowersje wśród samych kierowców, którzy zaczęli się zastanawiać, czy aby przypadkiem w ostatnich miesiącach roku ceny paliwa dostarczanego przez państwowy koncern nie były sztucznie zawyżane.

UOKiK kontra PKN Orlen. Pomoże Komisja Europejska

Z korespondencji między RPO a UOKiK dowiedzieliśmy się, ze w ramach trwającego postępowania, UOKiK trzykrotnie zwracał się do PKN Orlen S.A. o przekazanie kolejnych informacji i danych dotyczących w szczególności:

  • kształtowania hurtowych cen paliw w drugiej połowie 2022 roku,
  • sposobu ustalania tych cen (w tym stosowanych do tego indeksach oraz formułach cenowych),
  • wolumenów sprzedanych paliw, cen stosowanych w innych państwach, w których koncern ten jest obecny,
  • polityki cenowej i rabatowej wobec poszczególnych grup nabywców,
  • wielkości zapasów,
  • wielkości mocy przerobowych zakładów rafineryjnych.
Na chwilę obecną oczekujemy na odpowiedź na trzecie wystąpienie z marca bieżącego roku
- informuje UOKiK

UOKiK skierował również dwa wystąpienia do sieci European Competition Network, w skład której wchodzą Komisja Europejska oraz organy ochrony konkurencji państw członkowskich UE z prośbą o przekazanie informacji, czy organy te zaobserwowały jakiekolwiek nieprawidłowości na własnych rynkach paliw w drugiej połowie ubiegłego roku oraz czy podejmowały w związku z tym działania na gruncie regulacji antymonopolowych. Obecnie Urząd oczekuje na odpowiedzi.

Ponadto, UOKiK zwracał się też do Aramco Fuels Poland, BP (oddział w Polsce) oraz do niezależnych importerów paliw funkcjonujących na rynku polskim o przekazanie m.in. danych sprzedażowych (wolumeny, ceny, polityki handlowe w zakresie ustalania cen). Część z interesujących kontrolerów danych została już przekazana.

Orlen bezkarnie łupił polskich kierowców?

Na chwilę obecną postępowanie jest w toku. Trwa merytoryczna analiza zebranych do tej pory danych i materiałów, jak również podejmowane są kolejne czynności wyjaśniające - czytamy w piśmie do RPO.

Jakiekolwiek ustalenia co do tego, czy w sprawie niniejszej mogła mieć miejsce praktyka ograniczająca konkurencję w rozumieniu art. 9 u.o.k.k. i art. 102 TFUE będą mogły zostać poczynione dopiero po zgromadzeniu pełnego materiału dowodowego - zaznacza Tomasza Chróstny - prezes UOKiK.
zaznacza Tomasza Chróstny - prezes UOKiK

***

Nowy Ford Explorer oraz walka Niemiec o auta spalinowe. Moto Flesz odc. 83INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas