Unia wyposaża auta

Unijni oficjele narzucają producentom pojazdów konieczność montowania coraz większej liczby elementów wyposażenia. Jakie przepisy wkrótce wejdą w życie?

Jednym z wymogów unijnych są światła do jazdy dziennej
Jednym z wymogów unijnych są światła do jazdy dziennejINTERIA.PL

Przepisy zmusiły już koncerny motoryzacyjne do montowania katalizatorów, poduszek powietrznych, ABS-u czy systemu wspomagania awaryjnego hamowania. Ale lista obowiązkowego wyposażenia samochodów narzucona przez unijnych prawodawców wydłuża się z każdym rokiem. Trafiają na nią przede wszystkim elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy i ograniczające negatywny wpływ aut na środowisko.

Światła do jazdy dziennej

Niedawno, bo 7 lutego, weszła w życie dyrektywa, w myśl której wszystkie nowe typy samochodów osobowych (tzn. modele homologowane po 1 stycznia 2011 r.) muszą być obowiązkowo wyposażone w światła do jazdy dziennej. Za półtora roku przepisy obejmą także ciężarówki i autobusy.

Wprowadzona dyrektywa jednocześnie ujednolica wymagania krajowe dotyczące stosowania świateł dziennych. Oczywiście nie ma obowiązku montażu takiego oświetlenia w autach już zarejestrowanych czy modelach wcześniej wprowadzonych do sprzedaży.

System ESC (ESP)

Od listopada 2011 r. system stabilizacji toru jazdy (znany pod skrótami ESP, ESC czy VSC) musi stać się wyposażeniem standardowym wszystkich aut osobowych rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Unii Europejskiej. Od listopada 2014 r. w układ ten będą musiały być wyposażone wszystkie pojazdy, także ciężarowe.

W ogóle zadbano o zmniejszenie zagrożenia stwarzanego przez auta ciężarowe i autobusy - za kilka lat będą one musiały być wyposażone w systemy samoczynnego awaryjnego hamowania w razie wystąpienia ryzyka kolizji i ostrzegające przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

Czujniki ciśnienia

Informacja prasowa (moto)

Od roku 2012 nowe modele samochodów będą musiały otrzymywać w standardzie czujniki ciśnienia powietrza w oponach. Z jednej strony ma się to przyczynić do poprawienia bezpieczeństwa jazdy, z drugiej powinno sprzyjać ograniczeniu zużycia paliwa (prawidłowe ciśnienie to mniejsze opory toczenia, a co za tym idzie - spalanie).

Etykiety opon

Do opon, od 1 listopada 2012 r. będą załączane etykiety, pokazujące w formie wykresów słupkowych parametry opon w zakresie oporów toczenia, zachowania na mokrej nawierzchni oraz emisji hałasu. Etykiety przypominają z wyglądu nalepki umieszczane na produktach AGD i w prosty sposób mają ułatwiać porównywanie różnych opon, a przez to sprzyjać podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie.

Telefon alarmowy

Komisja Europejska nalega na wdrożenie do roku 2014 systemu eCall - w razie poważnego wypadku powinien on umożliwiać automatyczne połączenie z numerem alarmowym 112 i przesłanie informacji o lokalizacji pojazdu do służb ratowniczych. Uruchomienie systemu wymaga jednak ścisłej współpracy branży samochodowej i telekomunikacyjnej, jak również wszystkich administracji krajowych, które muszą zadbać, by ich służby ratownicze były przygotowane do obsługiwania zgłoszeń.

Plany na przyszłość

Lista standardowego wyposażenia w przyszłości będzie zapewne jeszcze dłuższa. Rozważa się wprowadzenie obowiązku stosowania alkomatu połączonego z blokadą rozruchu silnika, przynajmniej dla pewnych grup np. kierowców zawodowych. System mógłby mieć formę kluczyka połączonego z alkomatem.

Prawdopodobne jest także wprowadzenie systemów ograniczających ryzyko kolizji: czujników martwego pola, asystenta pasa jazdy czy automatycznego hamowania w razie ryzyka kolizji. Nie wykluczone, że montowane będą systemy ostrzegające o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, wykorzystujące kamery rozpoznające znaki i informacje z nawigacji satelitarnej. p>Zostań fanem profilu Moto i Poboczem na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższych ramkach.

Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas