Toyota rozpoczęła program FCV wiele lat temu...
Toyota Mirai bazuje na samochodzie koncepcyjnym Toyota FCV zaprezentowanym na targach w Tokio w 2013 roku. Był to jaskrawo-niebieski sedan o kształcie nawiązującym do kropli wody.
Charakterystyczną sylwetkę zachowała również wersja produkcyjna samochodu. FCV m.in miał duży grill i dodatkowe wloty powietrza potrzebnego do chłodzenia układu napędowego i pozyskiwania tlenu dla ogniw paliwowych.
Wielkość Mirai jest zbliżona do poularnej Toyoty Camry. Gęstość mocy ogniw paliwowych zastosowanych w tym modelu wzrosła trzykrotnie w stosunku do poprzednika, Toyoty FCHV-adv. W stosunku do konceptu udało się też zmniejszyć koszty produkcji napędu z ogniwami paliwowymi aż o 95 proc. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu na dużą skalę elementów wypróbowanego układu hybrydowego, testowanego i udoskonalanego od 1997 roku, czyli od premiery rynkowej Toyoty Prius. W Toyocie Mirai zastosowano m.in. dobrze znany system odzyskiwania energii z hamowania, który pozwala przy niewielkich prędkościach korzystać wyłącznie z zasobów akumulatora.
Toyota rozpoczęła program FCV w 1992 roku. Już w 1996 roku pierwszy pojazd na ogniwa paliwowe japońskiego producenta wziął udział w paradzie w Osace. Rok 2001 przyniósł trzy kolejne samochody koncepcyjne produkcji Toyoty i Daihatsu wystawione na targach w Tokio. W 2002 roku japoński producent rozpoczął ograniczoną sprzedaż opartego na Highlanderze modelu FCHV, dostępnego w USA i Japonii. Następnie - w 2008 roku - zaprezentowany został model FCHV-adv, którego zasięg wzrósł z 300 km do 830 km. Równolegle Toyota pracowała nad autobusami na wodór. Pierwsze takie pojazdy zaczęły kursować między tokijskim lotniskiem Haneda a centrum Tokio już w 2010 roku.
Warto przypomnieć, że z charakterystyczną sylwetką sedana FCV zetknęliśmy się po raz pierwszy za sprawą konceptu FCV-R, zaprezentowanego na targach w Tokio w 2011 roku. Jego koszt wyceniany był wówczas na 125 tys. dolarów. Przez trzy lata Toyocie udało się obniżyć cenę samochodu na ogniwa paliwowe o ponad połowę. Toyota Mirai kosztować ma około 57 500 dolarów (na rynku japońskim i amerykańskim).