Toyota i Daimler Truck łączą siły. Powstanie spółka joint venture
Znane marki łączą siły w odpowiedzi na rosnącą konkurencję ze strony chińskich producentów. Świat obiegła właśnie informacja o jednej z największych fuzji w branży motoryzacyjnej na przestrzeni ostatnich lat. Powstała spółka joint venture, która może odmienić rynek pojazdów użytkowych.

Spis treści:
Toyota i Daimler Truck oficjalnie ogłosiły powstanie nowego gracza na rynku pojazdów ciężarowych. Producenci złączyli swoje działy pojazdów ciężarowych w Japonii, których wartość szacuje się na 6,4 mld zł, aby wspólnie stawić czoła konkurencji z chińskiego rynku. Choć stosowne umowy w tej sprawie zostały już podpisane, działalność nowej marki ruszy dopiero w kwietniu 2026 roku i da pracę dziesiątkom tysięcy osób.
Giganci łączą siły. Wspólnie stawią czoła konkurencji z Chin
Porozumienie pomiędzy Toyotą, a niemiecką firmą Daimler Truck, dotyczy fuzji połączenia zależnych od nich marek, Hino Motors i Mitsubishi Fuso Truck and Bus. Ten krok, jak przekonują zagraniczne media, wymuszony został dynamicznie zmieniającymi się warunkami na rynku. W praktyce chodzi o rosnącą konkurencję z Chin, która coraz silniej zaznacza swoją obecność właściwie w każdym segmencie rynku motoryzacyjnego, w tym również w rynku pojazdów użytkowych.
Fuzja spółek zależnych od Daimler Trucka i Toyoty pozwoli osiągnąć skalę sprzedaży, która może skutecznie stawić czoła rosnącym wyzwaniom w konkurencji z Państwem Środka. Szacuje się, że spółka joint venture będzie w stanie sprzedawać ponad 200 tys. pojazdów rocznie, rozwijając ofertę o ciężarówki i autobusy napędzane wodorem. Dodatkowo, zatrudni ona ponad 40 tys. pracowników.
Dowodzenie nad nowopowstałym przedsiębiorstwem powierzono Karlowi Deppenowi, stojącemu dotychczas na czele marki Mitsubishi Fuso należącej do Daimler Trucka. Jak wynika ze wspólnego porozumienia pomiędzy markami, zarówno Daimler Truck, jak i Toyota, zachowają w niej po 25 proc. udziałów, przy jednoczesnym ograniczeniu prawa głosu do 19,9 proc. w przypadku Toyoty.
Nowy trend na rynku pojazdów użytkowych. W tle ekologiczny transport
Od pewnego czasu, również pod wpływem chińskich producentów, rynek pojazdów użytkowych przechodzi poważną rewolucję. Coraz śmielej skłania się on w kierunku rozwoju technologii autonomicznej jazdy, a także napędów elektrycznych i wodorowych. Przewiduje się, że już za trzy lata połowa ciężarówek sprzedawanych w Chinach będzie miała napęd elektryczny. Powstanie nowego podmiotu to dowód na to, że takie przewidywania nie pozostają bez reakcji innych firm działających w tym obszarze rynku.
Toyota dostrzega duży potencjał w rozwoju technologii wodorowej w transporcie użytkowym, gdzie liczy się możliwość pokonywania dużych odległości, przewożenia dużych ładunków i szybkie uzupełnianie paliwa. Tymczasem cytowana przez "Financial Times" CEO Daimler Trucka, Karin Rådström, podkreśliła jeden z celów połączenia sił, polegający na dekarbonizacji transportu ciężarowego. Połączenie sił pozwoli realizować nowe strategie z większą skutecznością. Jak oceniają analitycy Jefferies, wartość kapitałowa spółki joint venture może osiągnąć nawet 5,6 mld euro, przy wycenie 11-krotności zysku operacyjnego (EBIT).
Ten pomysł urodził się w bólach. Mimo to doszło do połączenia
Rozmowy na temat współpracy pomiędzy Toyotą, a Daimler Truck były prowadzone już w 2023 roku, lecz ostatecznie spełzły na niczym z uwagi na skandal, który dotyczył Hino Motors. Spółce zależnej od Toyoty zarzucono fałszowanie danych dotyczących silników, co doprowadziło do zerwania ustalonych porozumień i wstrzymania fuzji w lutym 2024 roku.
W tym roku Hino Motors zawarł ugodę z władzami USA o wartości 1,2 mld dolarów, co obciążyło firmę finansowo, lecz otworzyło drogę do powstania spółki joint venture. Jak zauważa redakcja portalu Bankier, od momentu przekazania światu informacji o zamiarach połączenia sił, obie firmy straciły udziały w rynku ciężarówek. Polityczne i wizerunkowe turbulencje nie powstrzymały jednak finalizacji połączenia sił, którego realizacja, zdaniem części analityków, może zaburzyć globalny układ sił w sektorze pojazdów użytkowych.