To pokrętło pełni niezwykle ważną funkcję. Musi o tym wiedzieć każdy rodzic
Każdy współczesny samochód ma specjalny przełącznik, który znajduje się w desce rozdzielczej w okolicy prawego, przedniego słupka, lub na przykład w schowku przed siedzeniem pasażera. Wielu kierowców nie wie do czego służy ten przełącznik i nie używa go, ale o tym do czego służy powinni wiedzieć szczególnie rodzice małych dzieci. Chodzi o wyłącznik poduszki powietrznej.
Spis treści:
Współczesne samochody są wyposażone w rozbudowany pakiet poduszek powietrznych - nierzadko w kabinie znajduje się 8 i więcej poduszek, które odpalają się w sytuacji kiedy dochodzi do wypadku. Są to kurtyny powietrzne po bokach, poduszka w kierownicy, poduszki w siedzeniach i słupkach tylnych, a nawet poduszki powietrzne, których zadaniem jest osłonić kolana kierowcy i pasażera.
Za co odpowiada włącznik z napisem airbag?
Swoją poduszkę powietrzną ma też oczywiście pasażer jadący z przodu. To właśnie za tę poduszkę odpowiada włącznik ukryty w dece rozdzielczej, który ujawnia się po otwarciu drzwi.
Jego zadaniem jest deaktywacja poduszki powietrznej pasażera. Zwykle aby to zrobić, należy użyć kluczyka samochodowego - tego samego, który wkładamy do stacyjki samochodu. W niektórych autach wyłącznik poduszki ma osobny, dedykowany kluczyk, który pasuje tylko do "zamka" włącznika poduszki. Aby deaktywować poduszkę powietrzną trzeba ustawić przełącznik lub pokrętło w pozycji "OFF". O fakcie wyłączenia poduszki powietrznej pasażera powinna informować również dedykowana kontrolka na desce rozdzielczej lub w panelu środkowym - zwykle podświetli się na czerwono. Aby ponownie włączyć poduszkę wystarczy przełączyć pokrętło ponownie na pozycję "ON".
Ważne: Najnowsze samochody są pozbawione włączników fizycznych ze specjalnym zamkiem. Poduszkę wyłączyć można z poziomu menu na ekranie dotykowym systemu multimedialnego. Wystarczy przeszukać opcje samochodu i znaleźć odpowiednią pozycję.
Po co wyłączać poduszkę powietrzną?
Wielu kierowców zapyta po co wyłączać poduszkę powietrzną pasażera - przecież to element poprawiający bezpieczeństwo. Właściwie można na to odpowiedzieć na dwa sposoby. Na wyłączenie poduszki powietrznej decydują się między innymi kierowcy, którzy zawsze jeżdżą samochodem sami - nie wożą pasażera, zatem poduszka powietrzna pasażera jest niepotrzebna. W razie wypadku poduszka nie odpali się, co też może się pozytywnie odbić na ewentualnych kosztach naprawy jeśli dojdzie do niewielkiej kolizji, którą będzie można naprawić.
Druga sytuacja, w której nie tylko można, ale wręcz powinno się wyłączać poduszkę powietrzną pasażera dotyczy wożenia małych dzieci w samochodzie.
Wożenie małych dzieci w samochodzie - po co wyłączać poduszkę?
Według wielu badań i ekspertów (np. ADAC czy Euro NCAP), najbezpieczniejszym sposobem przewożenia małych dzieci w wieku do trzech lat jest przewożenie ich w foteliku, tyłem do kierunku jazdy. Można wozić je z tyłu, ale można zamocować fotelik tyłem do kierunku jazdy również z przodu na siedzeniu pasażera, ale TYLKO WTEDY GDY PODUSZKA POWIETRZNA JEST DEAKTYWOWANA.
W sytuacji gdy fotelik jest zamontowany z przodu, ale tyłem do kierunku jazdy, dziecko jest dobrze chronione przez sam fotelik, zwłaszcza w przypadku zderzenia czołowego, lub czołowo-bocznego. Z kolei poduszka powietrzna, jeśli jest aktywna stanowi dla dziecka śmiertelne zagrożenie - eksplozja ładunku pirotechnicznego i napompowanie poduszki, może wręcz katapultować fotelik powodując ciężkie obrażenia dziecka siedzącego w foteliku.
Kiedy można montować fotelik dziecięcy przodem do kierunku jazdy?
Zasadniczo nie ma wyznaczonej górnej granicy, kiedy powinno się zrezygnować z montowania fotelika tyłem do kierunku jazdy, ale ogólnie przyjęte jest, że im dłużej wozimy dziecko tyłem do kierunku jazdy tym lepiej. Ciało dziecka rozwija się nierównomiernie i dopiero w wieku około 3-4 lat dziecko fizycznie rozwija się na tyle, że jego mięśnie są w stanie przeciwstawić się siłom zachodzącym przy kolizji lub wypadku. Właśnie wtedy obrócenie fotelika przodem do kierunku jazdy jest relatywnie bezpieczne. Wraz z obróceniem fotelika powinniśmy ponownie włączyć poduszkę powietrzną - w momencie kiedy dziecko siedzi przodem do kierunku jazdy, aktywna poduszka powietrzna może uratować mu życie i zdrowie.