To najdłuższy most świata. Z Warszawy sięgałby niemal do Lublina
Wielki Most Danyang-Kunshan (Danyang-Kunshan Grand Bridge) to nie tylko najdłuższy most na świecie, ale także symbol inżynierskiego osiągnięcia i determinacji. Jego budowa była wyzwaniem zarówno pod względem technicznym, jak i logistycznym. Ale co sprawia, że ten most jest tak wyjątkowy?
Danyang-Kunshan Grand Bridge, położony w prowincji Jiangsu, stanowi część Kolei Dużych Prędkości Pekin-Szanghaj. Przebiega przez Delty Rzeki Jangcy, poprzecinanej nizinami ryżowymi, kanałami, rzekami i jeziorami. Most biegnie mniej więcej równolegle do rzeki Jangcy, od 8 do 80 km na południe od rzeki. Przebiega przez północne skraje aglomeracji Danyang, przez Changzhou, Wuxi, Suzhou, a kończąc na Kunshan.
Most składa się z dwóch głównych sekcji: sekcji Danyang o długości 52,4 km i sekcji Kunshan o długości 112,4 km. Te dwie sekcje łączą się, tworząc imponującą strukturę o długości całkowitej 164,8 km. Sekcja nad jeziorem Yangcheng opiera się na 2000 filarów i zawiera 450 000 ton stali. Została zaprojektowana tak, aby pozwalać na przejazd statków pod nią, z wolną przestrzenią wynoszącą 150 metrów. Na jego trasie znajduje się też m.in. 9-kilometrowy odcinek nad otwartą wodą przez jezioro Yangcheng w Suzhou.
Budowa została zakończona w 2010 roku, a most został otwarty w 2011 roku. Projekt trwał cztery lata, kosztował około 8,5 miliarda dolarów, a pracowało przy nim ok 10 tys. osób. Skonstruowano go tak, by był odporny na trzęsienia ziemi i ekstremalne warunki pogodowe. Podobno jest w stanie przetrwać nawet kolizję z ciężkim statkiem transportowym.
Listę najdłuższych mostów świata zdominowały wiadukty kolejowe. Najdłuższy most, po którym mogą poruszać się samochody, nie zmieścił się nawet w TOP5 zestawienia.
- Danyang-Kunshan Grand Bridge (Chiny) – 164,8 km
- Changhua-Kaohsiung Viaduct (Tajwan) - 157,3 km
- Kita-Yaita Viaduct (Japonia) - 114,4 km
- Tianjin Grand Bridge (Chiny) - 113,7 km
- Cangde Grand Bridge (Chiny - 105,8 km
Nieco na wschód od Bangkoku, stolicy i największego miasta Tajlandii, mniej więcej w centrum kraju znajduje się najdłuższy drogowy most na świecie - Bang Na Expressway. Ma długość aż 54 km i stanowi płatny fragment autostrady, znajdujący się bezpośrednio nad inną autostradą - bezpłatną. Postawiono go jako rozwiązanie problemu korków w okolicach Bangkoku. Łączy on dystrykt Bang Na w Bangkoku z prowincją Chachoengsao.
Ten tytuł przypada mostowi autostradowemu w Rozgartach pod Grudziądzem. Został on oddany do użytku w 2011 roku. Mierzy on 1953 metry i 60 centymetrów. Konstrukcja wchodzi w skład autostrady A1 biegnącej z północy na południe kraju. Łączy węzeł autostrady A1 "Nowe Marzy" z węzłem "Grudziądz", przecinając jednocześnie Wisłę.