To już koniec problemów z parkowaniem?

Codzienne poszukiwanie miejsca do parkowania kosztuje czas i nerwy. Gdy już miejsce się znajdzie, taki manewr mogą ułatwić czujniki parkowania - system asystujący oferowany przez Volkswagena już od 20 lat.

System Park Assist przejmuje kontrolę nad kierownicą
System Park Assist przejmuje kontrolę nad kierownicąInformacja prasowa (moto)

Przez ten czas był on stale udoskonalany. Do akustycznych sygnałów ostrzegawczych dołączyły graficzne, a 12 lat temu Volkswagen jako pierwszy producent samochodów na świecie zaoferował system asystujący, w którym kierownica obraca się automatycznie. Najnowsza wersja tego systemu pozwala wjechać autem w wąskie miejsca parkingowe usytuowane równolegle lub prostopadle do jezdni, a jeśli trzeba potrafi też automatycznie przyhamować auto podczas tego manewru. Współczesny, dostępny w opcji Park Assist jest jednak tylko jednym z wielu systemów oferowanych do modeli Volkswagena, które pomagają kierowcom w parkowaniu. Po raz pierwszy ostrzegawczy dźwięk czujników parkowania można było usłyszeć w 1997 roku w Golfie czwartej generacji. Pierwszą pomoc przy parkowaniu świadczyły wtedy cztery ultradźwiękowe czujniki umieszczone w tylnym zderzaku. W 2005 roku, w Passacie B5, Volkswagen podwoił liczbę czujników stosując po cztery z przodu i z tyłu. Kolejnym krokiem było wprowadzenie w 2010 roku optycznego systemu parkowania (OPS). Pojawiające się na ekranie znaki graficzne w postaci kresek informowały kierowcę podczas manewrowania na parkingu w jak dużej odległości od przeszkody znajduje się pojazd. Zaledwie dwa lata później w Golfie zastosowano po raz pierwszy system OPS 360 stopni, który wskazywał przeszkody znajdujące się z każdej strony pojazdu. Pionierem w dziedzinie systemów ułatwiających parkowanie Volkswagen okazał się kolejny raz 12 lat temu, gdy jako pierwszy producent samochodów opracował system, w którym kierownica obracała się automatycznie - dzięki temu manewr stał się jeszcze łatwiejszy, a życie kierowców wygodniejsze. W ramach tego systemu kierownica automatycznie wykonuje optymalne w danej sytuacji obroty ułatwiając precyzyjne wprowadzenie samochodu w wyznaczone miejsce. Ocenę tego, czy dane miejsce jest odpowiednio duże, żeby w nie wjechać, wskazanie punktu, z którego należy rozpocząć manewr oraz obroty kierownicą bierze na siebie "Park Assist" - całkowicie automatycznie. Kierowca musi jedynie operować pedałami hamulca i przyspieszenia. Dzięki stałemu udoskonalaniu "Park Assist" stawał się coraz bardziej wyrafinowanym systemem i dzisiaj potrafi wprowadzić samochód w naprawdę ciasne miejsca, w których kierowca niekorzystający z tego systemu zapewne sam nawet nie próbowałby wjechać.

System potrafi wjechać w naprawdę ciasne miejscaInformacja prasowa (moto)

Cztery lata po światowej premierze przeprowadzono pierwszą poważną aktualizację tego systemu. Update 2.0 sprawił, że manewr nie odbywał się już w dwóch krokach, lecz w kilku dzięki czemu stał się bardziej precyzyjny. Przed aktualizacją systemu - w odniesieniu do wielkości miejsca, w które był on w stanie wprowadzić auto - obowiązywała zasada: "długość samochodu plus 1,40 m", po aktualizacji brzmiała ona: "długość samochodu plus 90 cm". Dwa lata później system umożliwiał też parkowanie w miejscach prostopadłych do krawędzi jezdni. 12 czujników ultradźwiękowych umieszczonych w pojeździe dzięki coraz bardziej złożonym algorytmom potrafiło jeszcze dokładniej zmierzyć i ocenić odległość samochodu od przeszkody. Współczesna wersja systemu (3.0) jest stosowana od 2015 roku i spełnia wszelkie życzenia kierowcy. Wystarcza już tylko 80 cm ponad długość auta, żeby wjechać w wolne miejsce - w takich warunkach większość kierowców w ogóle rezygnuje z samodzielnych prób parkowania. Możliwe jest też parkowanie przodem prostopadle do jezdni; działa także "hamulec awaryjny" - dzięki niemu, w granicach możliwości działania systemu, można uniknąć stłuczek parkingowych, albo co najmniej znacznie zmniejszyć wynikające z nich szkody.   W skrócie - rozwój systemów wspomagających parkowanie

1997 r. - pierwszy system z czterema czujnikami ultradźwiękowymi w tylnym zderzaku samochodu 2005 r. - czujniki umieszczone z przodu i z tyłu auta 2006 r. - pierwszy na świecie asystent parkowania (Park Assist) 2010 r. - optyczny system parkowania (OPS) 2010 r. - Park Assist 2.0 2012 r. - system OPS 360 stopni 2012 r. - Park Assist 2.0 z możliwością parkowania prostopadle do jezdni 2015 r. - Park Assist 3.0

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas