Test TUV
Tegoroczny raport TUV opisujący usterkowość samochodów dostępnych obecnie na rynku prezentuje się w bardzo smutnych kolorach. Okazuje się bowiem, że ponad 3,5 miliona aut osobowych posiada poważne usterki w swoich konstrukcjach, a mimo to porusza się po publicznych drogach.
Test TUV we współpracy z magazynem "Auto Bild" trwał przez cały rok, a pod lupą niemieckich inżynierów znalazło się ponad 7,2 miliona pojazdów, o różnych typach nadwozia i wyposażonych w różne jednostki napędowe. W opublikowanym raporcie szczegółowo opisano 185 modeli najpopularniejszych aut osobowych. Wyniki testów okazały się jednak bardzo smutne dla wszystkich użytkowników samochodów.
Wprawdzie 83 procent egzaminowanych aut przeszło pierwszy, podstawowy przegląd w stacjach serwisowych TUV bez specjalnych zastrzeżeń, to jednak pozostałe 17% modeli wykazało poważne usterki zagrażające bezpieczeństwu drogowemu już podczas powierzchownych oględzin. A przecież prawdziwe "schody" miały się dopiero pojawić, podczas dogłębnych badań technicznych.
Ostatecznie udało się wyłonić zwycięzców i przegranych, czyli samochody, które psuły się najmniej podczas testów i te, których liczne usterki mocno zagrażają bezpieczeństwu drogowemu. Wszystkie samochody objete badaniami TUV podzielono na sześć kategorii wiekowych. Poniżej prezentujemy procentową usterkowość w wszystkich przebadanych pojazdów.
Kategoria "bez usterek" "lekkie ust." "duże ust." Suma aut 1-3 roku 76,4% 18,4% 5,2% 1 557 943 4-5 lat 61,2% 28,7% 10,1% 1 390 564 6-7 lat 50,0% 34,4% 15,6% 1 153 402 8-9 lat 40,9% 38,2% 20,9% 1 030 238 10-11 lat 33,7% 40,6% 25,6% 1 969 370 >11 lat 28,7% 41,8% 29,4% 1 102 845 Suma 7 204 362 Średnio 51,1% 32,4% 16,5%Podsumowując tegoroczne testy wyróżnić należy auta japońskie i niemieckie. To właśnie te produkcje pojawiały się najczęściej na najwyższych miejscach list nieusterkowości. Wśród samochodów w wieku 1-3 lat wyraźnym zwycięzcą została niewielka Toyota Yaris, która wyprzedziła cztery inne produkty japońskie. Wśród aut starszych do głosu doszły auta niemieckie, a głównie dominowały Porsche 911 i Mercedes SL.
Szczegóły prezentujemy na załączonej tabelce.