Tajemnicze pojazdy na polskich drogach. Też je widziałeś?

Wydawać by się mogło, że światowi potentaci z branży motoryzacyjnej dostrzegają w Polsce wyłącznie niewyczerpane źródło taniej siły roboczej.

Alfa Romeo Giulia w Polsce
Alfa Romeo Giulia w PolsceInformacja prasowa (moto)

Mało kto wie, że w naszym kraju istnieją też specjalistyczne ośrodki badawcze, a wiedza i doświadczenie zatrudnionych w nich inżynierów cenione są na całym świecie.

Jednym z nich jest działający przy fabryce Fiata w Bielsku-Białej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy BOSMAL. Historia instytutu sięga 1972 roku - pierwotnie miał być zapleczem konstrukcyjnym i badawczo-rozwojowym Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. To właśnie tutaj narodziły się legendarne modele koncepcyjne, jak chociażby Beskid czy Bombel. Wśród fanów "malucha" ośrodek znany jest głównie z niskoseryjnej produkcji Fiata 126p Cabrio.

W listopadzie 1990 roku Fabryka Samochodów Małolitrażowych została przekształcona w spółkę skarbu państwa, ale BOSMAL pozostał poza strukturą FSM S.A. i od tego czasu jest w pełni samodzielną, certyfikowaną jednostką badawczo-rozwojową.

Obecnie firma zatrudnia 345 pracowników, w tym 15 z tytułami profesorskimi lub doktorskimi, i ponad 200 inżynierów. Czym zajmują się zatrudnieni w Bielsku-Białej konstruktorzy?

Trzonem działalności pozostają prace badawcze i konstrukcyjne z zakresu motoryzacji. Te obejmują nie tylko badania pojazdów, ale też projektowanie poszczególnych podzespołów, a nawet stanowisk produkcyjnych.

Jednym z filarów działalności są też zaawansowane testy prototypów nowych modeli. W Bielsku testowane są np. najnowsze pojazdy Fiat Chrysler Automobiles. Na okolicznych drogach często zobaczyć można m.in zamaskowane prototypy nowych fiatów i alf romeo.

Alfa Romeo GiuliaInformacja prasowa (moto)

Ostatnio nieopodal Bielska-Białej sfotografowane zostały tajemnicze modele z zakamuflowanym nadwoziem przypominającym kształtem Maserati Ghibli. Ponieważ w podobnym kamuflażu zobaczyć można było niegdyś nową Alfę Romeo Giulia, wszystko wskazuje na to, że w Polsce testowana jest właśnie - długo zapowiadana - Alfetta, czyli większa, celująca w segment E, siostra najnowszej Alfy Romeo.

Alfa Romeo GiuliaInformacja prasowa (moto)

O ile jednak nałożone na płytę podłogową Giulii nadwozie Ghibli musiało zostać odpowiednio skrócone, o tyle na płycie podłogowej Alfetty (?) musiało zostać wydłużone. Podobny pojazd jak na zdjęciu z Polski udało się zaobserwować również we Włoszech, na Sycylii.

Zmaskowana nadwoziem Maserati Ghibli Alfa Romeo AlfettaInformacja prasowa (moto)

Nowa Alfa Romeo Alfetta (nazwa nie została jeszcze potwierdzona) stanowić ma konkurencję dla takich pojazdów, jak BMW serii 5 czy Mercedes-Benz klasy E. Zgodnie z założeniami, samochód ten powinien trafić na rynek w 2017 roku.

Na polskich drogach testowane są również oklejone maskowaniem Alfy Romeo Giulia (prawdopodobnie "zwykłe" wersje, do tej pory pokazano tylko topową wersję QV), a także nowe fiaty - sedan Aegea.

A może komuś udało się "upolować" zamaskowany kabriolet? To będzie nowy, zbudowany na bazie Mazdy MX-5 pojazd, prawdopodobnie sprzedawany jako Fiat 124 Spider.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas