Szybciej przez Śląsk. Wkrótce rozbudowa ważnej drogi ekspresowej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała projektantów rozbudowy drogi S1 z Dąbrowy Górniczej do Sosnowca. Prace obejmą ponad 4-kilometrowy odcinek trasy, na którym rozebranych i zbudowanych od nowa zostanie aż 11 wiaduktów i dwa mosty. Jeśli do 18 listopada nie wpłyną w sprawie decyzji odwołania, podpisanie umowy nastąpi jeszcze w tym roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wyborze projektantów na rozbudowę drogi ekspresowej S1 na odcinku z Dąbrowy Górniczej do Sosnowca. Plany dot. dostosowania trasy do współczesnych warunków drogowych od dłuższego czasu były priorytetem drogowców. Jak sami podkreślają - wspomniany fragment drogi to jeden z kluczowych korytarzy komunikacyjnych w regionie. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma z Lublińca.
Spośród sześciu złożonych ofert, najkorzystniejszą przedstawiła firma Gramar z Lublińca, która zaoferowała opracowanie dokumentacji projektowej dla około 4,25 km drogi S1 za niemal 2,5 mln zł. Jeśli od tego wyboru do 18 listopada nie wpłyną odwołania, podpisanie umowy mogłoby nastąpić jeszcze w tym roku.
Rozbudowa S1 z Dąbrowy Górniczej do Sosnowca
W ramach inwestycji rozbudowana zostanie droga ekspresowa na odcinku około 4,25 km. Początek przebudowy został zlokalizowany na wysokości ulicy Marcina Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, a koniec przed węzłem Porąbka, przy ulicy Wiejskiej w Sosnowcu. Na tym odcinku rozbudowane lub przebudowane zostaną węzły Dąbrowa Górnicza Podlesie oraz Sulno. Przy jezdni w kierunku Pyrzowic powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych o podstawowej funkcjonalności.
Konstrukcja drogi i obiektów mostowych zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Rozebranych i zbudowanych od nowa zostanie aż 11 wiaduktów i dwa mosty. Ponadto drogowcy planują przebudowę lub rozbudowę istniejących przepustów, a tam, gdzie zajdzie potrzeba powstaną nowe. Projekt obejmie także odwodnienie drogi i oświetlenie drogowe.
GDDKiA zapewnia, że w ramach umowy projektant przeanalizuje potencjalne oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie oraz uzyska decyzję środowiskową. Decyzja ta określi zakres budowy i przebudowy ekranów akustycznych. W ciągu drogi powstaną także kanały technologiczne, a istniejące uzbrojenie terenu, kolidujące z rozwiązaniami projektowymi, zostanie przebudowane.