Szokujące dane. Czy rowerzyści powinni jeździć w kaskach?
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) opublikowała wyniki najnowszych badań dotyczących stosowania kasków ochronnych. Niestety, wnioski nie napawają optymizmem.
Na zlecenie KRBRD specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) oraz firmy Heller Consult w 86 punktach pomiarowych w całej Polsce sprawdzili trzy grupy badanych. Metodą obserwacji z zewnątrz zebrano dane dotyczące 699 osób podróżujących motocyklami, 329 motorowerami i 1024 rowerami.
W przypadku dwóch pierwszych grup, obligowanych do jazdy w kaskach ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, wyniki uznać można za dobre. Z raportu przygotowanego przez KRBRD wynika, że 99 proc. motocyklistów stosuje kaski. W kaskach ochronnych podróżuje również 97 proc. pasażerów motocykli. Nieco gorsze wyniki dotyczą motorowerzystów. Wg najnowszych danych kaski stosuje 96 proc. poruszających się tego rodzaju pojazdami.
Dane mogłyby napawać optymizmem, gdyby nie fakt, że na jazdę w kasku decyduje się tylko 12 proc. rowerzystów. To właśnie im poświęcono w badaniu najwięcej uwagi. W oczy rzuca się szczególnie duża dysproporcja zaobserwowana między najmłodszą i najstarszą grupą wiekową. O ile co piąty rowerzysta w wieku do 17 lat (20 proc.) stosował kask ochronny, o tyle w grupie osób powyżej 60. roku życia czynił to już jedynie co dwudziesty (5 proc.).
Biorąc pod uwagę rodzaj drogi, największe różnice zaobserwowano między użytkownikami rowerów na drogach powiatowych, gdzie zaledwie 7 proc. badanej grupy stosowało kaski ochronne, a rowerzystami na drogach wojewódzkich, gdzie stosował je niemal trzykrotnie większy procent cyklistów (19 proc.).
Co ciekawe, dane różnią się znacznie w zależności od województwa. Najmniejszy procent stosujących kaski ochronne zaobserwowano w województwach: kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim i łódzkim. W województwach tych nie zarejestrowano ani jednego rowerzysty w kasku! Z kolei największy procent rowerzystów stosujących kaski ochronne zaobserwowano w województwach: dolnośląskim (35 proc.), podkarpackim (25 proc.) i lubelskim (16 proc).
Chociaż stosowanie kasku ochronnego w czasie jazdy na rowerze nie jest nakazane przez polskie prawo, porównując dane z lat 2013 i 2014 dostrzec można niewielką, korzystną zmianę. Liczba rowerzystów stosujących kaski ochronne wzrosła o 3 proc. Rośnie też świadomość rodziców. O 7 proc. zwiększyła się liczba dzieci poruszających się po drogach w kaskach.
A ty jak uważasz? Czy rowerzyści powinni mieć obowiązek poruszania się po drogach publicznych w kaskach ochronnych?