Szczegółowe informacje o Hondzie Civic Type R
Już latem na drogi wyjedzie długo oczekiwana, kolejna generacja Civica Type R.
Honda Civic Type R VIII generacji musiała przedwcześnie opuścić rynek, ponieważ jej wolnossący, dwulitrowy silnik nie spełniał normy emisji spalin Euro 5. W efekcie przyszło nam czekać aż pięć lat na jej następcę, ale było warto.
Honda Civic Type R
Honda postanowiła przeprowadzić prawdziwą rewolucję i pod maskę nowego modelu wsadziła pierwszego w historii VTECa z turbodoładowaniem. System zmiennych faz rozrządu, będący specjalnością japońskiego producenta, współpracuje tu z turbosprężarką, aby niwelować turbodziurę.
W efekcie powstał 2-litrowy, wysokoobrotowy silnik ("kręcący się" do 7 tysięcy obr./min), ale jednocześnie chętnie przyspieszający również w dolnych partiach obrotomierza. To zasługa maksymalnego momentu obrotowego, wynoszącego 400 Nm i dostępnego w przedziale 2500-4500 obr./min. Z kolei moc maksymalna (310 KM) osiągana jest przy 6500 obr./min.
Dzięki tym wartościom Honda Civic Type R rozpędza się do 100 km/h w 5,7 s, a jej prędkość maksymalna to 270 km/h. Jednocześnie świetne osiągi mają iść w parze z niskim zużyciem paliwa - producent obiecuje spalanie na poziomie 7,3 l/100 km.
Wbrew obecnym trendom Japończycy nie proponują do tego modelu automatycznej przekładni, a jedynie klasycznego, 6-biegowego "manuala". Ma on zapewniać wyjątkowo precyzyjną i szybką zmianę przełożeń, dzięki bardzo krótkim skokom lewarka (40 mm), porównywanym do tych z Hondy NSX-R.
Świetne zachowanie w zakrętach zapewniać ma natomiast zmodyfikowany układ jezdny. Z przodu zastosowano system Dual Axis Strut, mający na celu znaczące ograniczenie wpływu napędu na kierownicę. Tylne zawieszenie to belka skrętna, ale została ona wzmocniona, co pozwoliło na poprawę stabilności w zakrętach o 180 stopni.
Bardzo ważna podczas szybkiej jazdy jest również aerodynamika, której poświęcono sporo czasu. Przedni zderzak został ukształtowany tak, aby generować spory docisk, jednocześnie zapewniając odpowiednie chłodzenie silnika i hamulców. Z tył znajdziemy natomiast dyfuzor i słusznych rozmiarów spojler. Te dodatki, wraz z niemal płaskim podwoziem, pozwalają na zachowanie stabilności i przyczepności nawet przy bardzo dużych prędkościach.
Spore zmiany przeszedł również układ hamulcowy, który z przodu wykorzystuje teraz 350-milimetrowe, wentylowane i nawiercane tarcze oraz czterotłoczkowe zaciski. Z tyłu natomiast pojawiły się tarcze zwiększone o 20 mm w porównaniu do standardowego Civica.
Zupełną nowością w nowym Type R jest przycisk "+R", który nadaje autu jeszcze bardziej sportowego charakteru. W tym trybie utwardzają się adaptacyjne amortyzatory, zmienia się krzywa momentu obrotowego, a układ kierowniczy staje się bardziej czuły. Natomiast na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawiają się takie informacje jak przeciążenia czy też czas, jaki zajęło nam rozpędzenie się do 100 km/h.
Nowa Honda Civic Type R kosztuje 144 tysiące złotych, w której to cenie otrzymamy system multimedialny, kamerę cofania czy też automatyczną klimatyzację. Opcjonalnie dostępny jest GT Pack, oferujący dodatkowo nawigację, czujniki parkowania oraz pakiet systemów bezpieczeństwa.