Skoda sprzedała już ponad milion aut z napędem 4x4

Napęd na cztery koła dostępny jest w samochodach Skody od 1999 roku, kiedy na rynek wprowadzono Octavię Combi 4x4. Od tego czasu cieszy się on sporą popularnością.

Od wprowadzenia na rynek w 1999 roku pierwszego modelu z napędem na cztery koła Skoda dostarczyła ponad milion takich pojazdów. W samym 2019 roku firma wyprodukowała ponad 157 000 aut z napędem 4x4 w modelach Octavia, Superb Karoq i Kodiaq. Spośród tych aut największym zainteresowaniem cieszy się Kodiaq, którą wybrało aż 60 proc. klientów decydujących się na zakup samochodu z napędem na obie osie.

System napędu na cztery koła wykorzystywany przez Skodę jest połączony z najważniejszymi systemami wspomagania kierowcy, takimi jak ABS, ESC (elektroniczny system stabilizacji tory jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i jej rozszerzeniem XDS+. Dzięki temu auto może w ciągu milisekund reagować na zmieniające się warunki jazdy i niebezpieczne sytuacje, na przykład podczas jazdy po powierzchniach o zmiennej przyczepności.

Reklama

Elektroniczna jednostka sterująca posiada zdolność selektywnego sterowania poszczególnymi kołami. Dzięki temu pojazd stabilnie utrzymuje się na drodze. Gdy obciążenie przenosi się z koła wewnętrznego, pewien procent momentu obrotowego jest przenoszony na koło przeciwne, aby ustabilizować pojazd. Wpiera również systemy dynamicznej kontroli pojazdu, aby zapewnić bezpieczne i płynne prowadzenie na suchych, mokrych lub śliskich nawierzchniach. Napęd 4x4 oferuje również większą przyczepność podczas jazdy i ruszania na wzniesieniach. Podczas jazdy w trudnych warunkach potrafi przekazać nawet do 85% momentu obrotowego na poszczególne koło, co jest wartością godną niezłego auta terenowego, ale jego działanie odczujemy także podczas jazdy (szczególnie tej dynamicznej) po krętych asfaltowych drogach.

Głównym elementem napędu na cztery koła w modelach Skody jest elektroniczne wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne. To układ kontrolujący stałe wytwarzanie mocy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu. W normalnych warunkach jezdnych napęd kierowany jest w zdecydowanym stopniu (96%) na przednie koła co ma zmniejszyć zużycie paliwa podczas normalnej jazdy. W razie potrzeby, w zależności od zmieniających się warunków drogowych, ciśnienie oleju podnosi się, wywiera nacisk na hamulec tarczowy i kieruje strumień mocy na tylną oś pojazdu. Elektroniczna jednostka sterująca umożliwia automatyczną interwencję nawet przy minimalnych zmianach prędkości pomiędzy kołami samochodu. Rejestrowane i przetwarzane są także informacje na temat prędkości obrotowej silnika, położenia pedału gazu, prędkości koła, kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i przedniego. Napęd 4x4 jest dodatkowo bardzo wydajny i podczas gwałtownego startu potrafi przenieś nawet 90% momentu obrotowego na tylną oś, żeby przyspieszenie było jak najbardziej efektywne.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy