Sekrety kierownicy Roberta Kubicy

Główna prosta na torze w Barcelonie jest najdłuższa spośród wszystkich prostych na torach sezonu 2010. Robert Kubica oraz inżynierowie teamu Renault opowiadają, co pożytecznego można zrobić dla bolidu w trakcie pokonywania kilometrowego odcinka.

Tak wygląda kierownica bolidu Renault
Tak wygląda kierownica bolidu RenaultInformacja prasowa (moto)

"To świetna okazja, aby trochę odetchnąć i przygotować się na kolejne okrążenie. W samochodzie wydaje się, że główna prosta nigdy się nie kończy, więc w tym czasie można poprawić ustawienia bolidu, bądź porozmawiać przez radio z inżynierem" - zdradza Polak.

O jakich ustawieniach mówi Robert i jak ich dokonać siedząc w ciasnym bolidzie? Wszystko to da się zrobić za pomocą ultranowoczesnej kierownicy, na której umieszczono kilka przycisków i kilkanaście przełączników.

"Najważniejsza rzecz, którą kontrolować może kierowca są ustawienia dyferencjału, balansu hamulców i kąta nachylenia przedniego skrzydła" - wyjaśnia szef inżynierów Renault, Alan Permane.

"Gdy zmniejsza się ilość paliwa, a opony tracą przyczepność, kierowca może zmienić niektóre parametry, aby poprawić balans i prowadzenie bolidu. Robert i Witalij mają dobre rozeznanie w korygowaniu ustawień, ale oczywiście oferujemy im wsparcie drogą radiową" - dodaje.

Przycisk regulacji przedniego skrzydła jest używany regularnie od początku sezonu 2009. Po jego naciśnięciu kierowca może manualnie ustawić kąt nachylenia spojlera nawet o sześć stopni podczas jazdy na torze. Ta funkcja najbardziej przydatna jest podczas sesji kwalifikacyjnych.

"To szybki i łatwy sposób na zmianę ustawień, bez konieczności wracania do pit stopu. Często wysyłamy Witalija na tor i pytamy go z którym ustawieniem bolid zachowuje się najlepiej" - zdradza Mark Slade, inżynier Witalija Pietrowa.

Niektóre funkcje, które można kontrolować przyciskami na kierownicy można jednak włączać dopiero po otrzymaniu sygnału przez radio. Należą do nich na przykład przełącznik odpowiadający za obroty silnika, który oszczędza jednostkę napędową, lub funkcja "mix", pozwalająca tak skonfigurować pracę silnika, aby oszczędzać paliwo.

Kierownica jest również idealnym miejscem na wyświetlanie komunikatów związanych z czasami okrążeń.

"Możemy tam umieścić właściwie wszystkie informacje, które chcemy. Ale nie chcemy przeładowywać kierowców niepotrzebnymi danymi, takimi jak stan samochodu, temperatura, czy ciśnienia w oponach" - opowiada Mark Slade.

Informacja prasowa
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas