Seat podsumowuje 2019 rok i zapowiada nowości na bieżący

Seat ogłosił raport finansowy za rekordowy pod względem wyników 2019 rok. Hiszpański producent odnotował zysk operacyjny na poziomie 346 milionów euro, czyli o 17,5% wyższym niż w 2018 roku (294 milionów). Natomiast obrót wzrósł o 11,7% i wyniósł 11,157 miliarda euro (w 2018 roku – 9,991 miliarda). Na sukces marki wpłynął przede wszystkim znaczny wzrost sprzedaży pojazdów. Początek 2020 roku stawia także nowe wyzwania przed branżą motoryzacyjną.

article cover
Informacja prasowa (moto)

W 2019 roku Seat przeznaczył 1,259 miliarda euro na swój program inwestycyjny, przewidujący przede wszystkim rozwój nowych modeli, w tym pojazdów elektrycznych. To o 3% więcej niż w poprzednim roku - zainwestowano wtedy 1,223 miliarda euro - i stanowi najwyższą kwotę przekazaną na ten cel w historii firmy. Do działu R&D trafiło 705 milionów, czyli 6,4% całkowitego obrotu - o 7,5% więcej niż w 2018 roku (656 milionów). SEAT to największy inwestor przemysłowy w dziedzinie badań i rozwoju w Hiszpanii. Przeznaczone przez niego środki stanowią 5% wszystkich wydatków R&D w tym kraju.

Przepływy pieniężne firmy z działalności operacyjnej wzrosły przez rok o 56,2%, do 1,092 miliarda euro (699 milionów w 2018 roku), co odpowiada 9,8% całkowitego obrotu. SEAT jest jedną z dziesięciu hiszpańskich firm z najwyższymi wynikami w obszarze przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Przekłada się to na stabilność finansową przedsiębiorstwa oraz jego zdolność do samofinansowania przyszłych inwestycji.

Produkcja Seata drugi rok z rzędu osiągnęły rekordowy poziom - w 2019 roku z zakładów wyjechało 574 078 pojazdów, czyli o 10,9% więcej niż rok wcześniej. Ponadto dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży samochodów o większej marży, średni przychód na pojazd wzrósł o 4,2%, do 15 050 euro (w 2018 roku - 14 450 euro). Aż 44% wszystkich aut sprzedanych przez markę w ubiegłym roku stanowiły SUV-y: Arona, Ateca i Tarraco. Do sukcesu przyczyniła się również Cupra. W 2019 roku sprzedano 24 662 samochody sygnowane nową marką, co jest wynikiem o 71,8% wyższym od poprzedniego roku.

W 2019 roku eksport pojazdów i podzespołów Seata osiągnął wartość 81% całkowitego obrotu, czyli 9,014 miliarda euro. Czyni to z producenta wiodącym hiszpańskim eksporterem przemysłowym, odpowiadającym za 3% całkowitego eksportu tego kraju.

Seat określił nowy strategiczny region rozwoju marki - Amerykę Łacińską, na której planuje skupić się w najbliższej przyszłości. Szczególnie istotny okazał się również rynek meksykański - w ubiegłym roku producent sprzedał tam 24 314 pojazdów, czyli o 5,4% więcej niż w 2018 roku. Ponadto od 2019 roku Seaty można nabyć w Chile, a już niedługo marka stanie się powszechnie dostępna również w Kolumbii. Hiszpański producent opracował także strategię rozwoju na rynku peruwiańskim.

W Europie producent ustanowił nowy rekord sprzedaży w Niemczech (132 537 sprzedanych pojazdów, o 16,1% więcej niż w analogicznym okresie) i utrzymał swoją pozycję lidera na rynku hiszpańskim, gdzie do nowych właścicieli trafiły 107 954 pojazdy (o 0,2% więcej niż rok wcześniej). W Wielkiej Brytanii, stanowiącej trzeci najważniejszy dla Seata rynek, sprzedaż wzrosła do rekordowego poziomu 68 822 egzemplarzy, czyli o 9,5% więcej niż w analogicznym okresie. Producent może się pochwalić rekordową sprzedaż również na rynku polskim - w 2019 zarejestrowano 12 435 nowych samochodów spod znaków Seata i Cupry. Hiszpańska firma odnotowała także najwyższy w historii wolumen sprzedaży na innych kluczowych rynkach, takich jak Austria, Szwajcaria, Izrael, Szwecja i Dania.

Branża motoryzacyjna znajduje się w momencie wielkiej zmiany, a najbliższe lata zadecydują o długofalowym kierunku jej rozwoju. Każdy z wytwórców liczy się z nieuniknionymi, dogłębnymi modyfikacjami dotykającymi każdego etapu produkcji. Do największych wyzwań należą rozwój pojazdów elektrycznych, obniżenie wpływu na środowisko, nowoczesna mobilność oraz walka ze zmianą klimatu. Co więcej, ostatnie wydarzenia związane z epidemią COVID-19 każą wziąć pod uwagę możliwy scenariusz niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej. Rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 już teraz zmusiło Seata do przyjęcia planu tymczasowego dostosowania warunków pracy.

W 2019 roku SEAT podjął decyzje w sprawie najważniejszych projektów. W ramach aktualizacji strategii dotyczących marek, rynków i systemów produkcji grupy Volkswagen, Seat postanowił odroczyć wejście na rynek chiński. Ponadto firma nie będzie częścią JAC Volkswagen, chociaż utrzyma współpracę ze spółką joint venture w obszarach designu i R&D. Obecnie Volkswagen kieruje pracami nad rozwojem 4-metrowej platformy MEB (Modular Electric Propulsion) przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych. Seat wraz z innymi markami Grupy bierze aktywny udział w przedsięwzięciu.

W 2020 i 2021 roku Seat i Cupra wprowadzą na rynek pięć nowych modeli całkowicie elektrycznych lub z napędem hybrydowym. Dołączą one do zelektryfikowanej wersji Seata Mii, która już trafiła do sprzedaży na wybranych rynkach. Nowy Leon, który poszerzył ofertę zarówno Seata, jak i Cupry, będzie dostępny z napędem hybrydowym. Podobnie Formentor - pierwszy model stworzony ekskluzywnie dla nowej marki. Do wymienionych aut hybrydowych dołączy również Tarraco w wersji PHEV. Co więcej, wyczekiwany el-Born będzie drugim po Mii electric całkowicie elektrycznym samochodem w portfolio Seata.

Producent planuje również poszerzyć gamę dostępnych silników o jeszcze bardziej oszczędne wersje, dzięki czemu wachlarz opcji dla klientów dodatkowo się poszerzy. Zgodnie z tym założeniem osoby zainteresowane premierowym Leonem mogą dokonać wyboru spośród kilku systemów napędowych: benzynowego, Diesla, hybrydowego typu plug-in oraz mild hybrid.

W 2020 roku firma będzie także kontynuować strategię dotyczącą nowoczesnej mobilności miejskiej. Po raz pierwszy w swej 70-letniej historii wypuści na rynek elektrycznego e-Scootera i nową elektryczną hulajnogę. W 2019 roku Seat sprzedał 11 000 egzemplarzy EXS KickScooter. Nowy jednoślad potwierdza gotowość hiszpańskiego producenta na niechybną transformację branży motoryzacyjnej, która zmusi marki do oferowania alternatywnych środków komunikacji.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas