Sartre, czyli drogowe pociągi
Korki oraz spaliny emitowane przez samochody należą do poważnych współczesnych problemów cywilizacyjnych.

Jedną z metod upłynnienia ruchu na autostradach, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa oraz zmniejszeniu zużycia paliwa może być program o tajemniczej nazwie Sartre.

Sartre (Safe Road Trains for the Enviroment) jest finansowany przez Unię Europejską, a jego celem jest opracowanie systemu... pociągów drogowych poruszających się po autostradach.
Idea jest następująca. Pociąg drogowy składa się z pojazdu wiodącego (prowadzonego przez zawodowego kierowcę) oraz maksymalnie ośmiu pojazdów pozostałych (mogą to być auta osobowe, autobusy czy ciężarówki).

Pojazd wiodący przejmuje całkowitą kontrolę nad "wagonami", co oznacza, że ich kierowcy mogą podczas jazdy puścić kierownicę i zająć się oglądaniem filmów czy czytaniem książek. Wszystkie pojazdy jadą bardzo blisko siebie, nie ma konieczności zachowywania bezpiecznego odstępu, gdyż dzięki bezprzewodowej komunikacji z prowadzącym, wszyscy uczestnicy pociągu hamują i skręcają w tym samym momencie.

Pociągi mają mieć charakter otwarty. Oznacza to, że spotykając taką kolumnę na drodze, będzie można zgłosić do niej akces i jeśli tylko jest miejsce, oddać kontrolę prowadzącemu. I analogicznie - w każdym momencie można będzie z pociągu wyjechać i odzyskać władzę nad samochodem.

System Sartre nie wymaga ingerencji w infrastrukturę drogową (osprzęt konieczny do bezprzewodowej komunikacji znajdzie się tylko w pojazdach), a badania wykazały, że samochody jadące w pociągu zużywają nawet o 20 procent paliwa mniej niż podróżując samodzielnie.

Badania nad Sartre trwają od trzech lat. Obecnie program powoli wchodzi w fazę testów drogowych. Będą one przeprowadzane na autostradach w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Szwecji.
Pomysł jest ciekawy i po dopracowaniu, może być przydatny szczególnie w wypadku samochodów ciężarowych, gdyż wyeliminowałby konieczność obowiązkowych postojów - kierowca mógłby odpoczywać podczas jazdy, a nie tkwiąc bezczynnie na przydrożnym parkingu.