Sam uratuje pieszego

Szwedzkie Volvo stanowi właściwie synonim bezpieczeństwa.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Taka opinia jest jak najbardziej zasłużona, bowiem Szwedzi od wielu już lat pracowali, by produkowane przez nich pojazdy pod względem ochrony pasażerów wyprzedzały konkurencję o lata świetlne.

Nie inaczej jest obecnie. Chociaż premiery nowych samochodów Volvo należą do rzadkości, to do już produkowanych trafiają kolejne systemy, których celem jest zapobieganie wypadkom i minimalizowanie ich skutków.

Obecnie Szwedzi pracują m.in. nad układem, który będzie zapobiegał potrącaniu pieszych. Jak wiadomo, do takich zdarzeń dochodzi najczęściej w miastach, gdzie prędkość samochodów często jest niewielka. Tymczasem obecnie stosowany system monitorowania przestrzeni przed pojazdem nie wykrywa pieszych i nie działa przy prędkości mniejszej niż 25 km/h, prędkości która nie jest groźna w wypadku kolizji z innym pojazdem, ale która może zabić pieszego.

Dlatego specjaliści z Volvo opracowali układ o skomplikowanej nazwie Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Safety. Składa się on ze zaawansowanego radaru zamontowanego w osłonie chłodnicy oraz kamery umieszczonej po zewnętrznej stronie lusterka wewnętrznego.

Zadaniem radaru jest wykrywanie przeszkód i mierzenie odległości od nich. Z kolei kamera ma określić z jaką przeszkodą mamy do czynienia.

System jest tak zaprogramowany, że potrafi rozróżnić samochód stojący od poruszającego się w tym samym kierunku, a także wykryć pieszego, który może wtargnąć na jezdnię.

W razie zagrożenia układ ostrzega kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego oraz zapalając czerwoną lampkę na desce rozdzielczej. Jeśli kierowca nie zareaguje, system sam uruchomi hamulce w trybie awaryjnym, doprowadzając do zatrzymania auta.

Nowy system po raz pierwszy zostanie zastosowany w nowym volvo S60. Natomiast w dostępnym w salonach XC60 stosowany jest już układ o nazwie City Safety, którego działanie jest podobne - działa poniżej 30 km/h i wykrywa samochody zapobiegając kolizjom, ale nie chroni przed najechaniem na pieszych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas