Rząd PiS szykuje podwyżkę opłat za badania techniczne

Będziemy monitorować wprowadzone zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w 2019 r. i nie wykluczamy uaktualnienia stawek za przegląd samochodu - zapowiedział w Sejmie wiceminister infrastruktury Marek Chrzanowski.

Kierowcy nie tylko zapłacą więcej za spóźnienie na przegląd, w górę pójdą ceny zwykłych badań
Kierowcy nie tylko zapłacą więcej za spóźnienie na przegląd, w górę pójdą ceny zwykłych badańPiotr MecikEast News

We wtorek w Sejmie na spotkaniu z właścicielami stacji diagnostyczych, które odbyło się w ramach podkomisji stałej do spraw mikro i małych przedsiębiorstw, wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz przekonywał, że resort będzie monitorować wprowadzone zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w 2019 roku.

"System badań technicznych pojazdów działa w Polsce niewłaściwie, co potwierdziła w kontrolach Najwyższa Izba Kontroli, dlatego zmiany są konieczne, wymagane prawem unijnym, bezpieczeństwem w ruchu drogowym i ochroną środowiska" - mówił wiceminister Chodkiewicz.

Przedstawiciel resortu infrastruktury podkreślił m.in., że zmiany wyprowadzają skoordynowany system szkolenia diagnostów, oraz zmiany systemu nadzoru, które wprowadzą wyższą jakość świadczonych przez nie usług. Sprawowanie nadzoru nad badaniami, a także przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów, odpowiedzialny będzie teraz Transportowy Dozór Techniczny.

"Wychodząc na przeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, zaproponowaliśmy zmniejszenie lub zniesienie niektórych opłat ponoszonych przez właścicieli stacji diagnostycznych, pozostawiając tę samą stawkę opłaty pobieranych od kierowców za badanie techniczne. W związku z wdrożeniem zmian przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów będą ponosić tzw. opłatę jakościową" - poinformował wiceminister.

"Ostateczna opłata jakościowa - co warto podkreślić - nie będzie wyższa niż 3,5 zł, i zostanie określona w akcie wykonawczym ministra infrastruktury i będzie obowiązywać dopiero od 2020 roku" - dodał wiceminister. Projekt zakłada, że głównym źródłem zasilania finansowego systemu, będą opłaty za badanie wykonane 45 dni po terminie.

Marcin Barankiewicz z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przekonywał z kolei, że przedsiębiorcy "nie mają złudzeń, że to oni poniosą główne koszty". Jak mówił projekt  zakłada bowiem, że w pierwszym roku obowiązywania ustawy ma być 10 proc. przeterminowanych badań diagnostycznych, w kolejnych ma spaść do 6 proc. "Tymczasem to jest nierealne, bo jak użytkownicy dowiedzą się, że mają dopłacić 50 proc. do badania, to będą się pilnować - przekonywał Barankiewicz.

"W związku z tym przewidujemy, że ministerstwo w rozporządzeniu wyda decyzję o wzroście opłaty jakościowej nie podnosząc opłaty za badanie, jak miało to miejsce w przypadku podniesienia stawki VAT z 22 na 23 proc, przy czym kwota brutto badania pozostała brutto. I nikt tego przedsiębiorcom nie zrekompensował" -podkreślił.

W opinii dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Andrzeja Bogdanowicza "średnia rentowność stacji diagnostycznych to 2 proc., "Jeśli więc zostanie wprowadzona ta "opłata jakościowa" w wysokości 3,5 zł, co daje 4 proc. z opłaty za badanie samochodu, to wszystkie te stacje będą +pod kreską+" - podkreślił Bogdanowicz.  "To może doprowadzić do upadku 3 tysięcy stacji" - dodał.

Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) Leszek Turek powiedział na wtorkowym spotkaniu, że "postulaty przedsiębiorców prowadzących stacje diagnostyczne, często małych rodzinnych firm, podnoszonych podczas blisko trzyletnich prac nad projektem, nie zostały uwzględnione w projekcie, który trafił do Sejmu"

Szef PISKP podkreślał, że "branża nie jest przeciwna zmianom i wprowadzeniu nowego systemu kontroli, ale "na zasadach partnerskich" i "bez obarczania kosztami tej zmiany tylko i wyłącznie właścicieli stacji diagnostycznych"

Wiceminister Chodkiewicz w odpowiedzi na postulat właścicieli stacji diagnostycznych, o wprowadzeniu zasady waloryzacji stawek za badanie techniczne pojazdów, które nie były zmieniane od 14 lat, odpowiedział, że "po rocznej analizie wprowadzonych zmian w systemie, nie jest to niewykluczone, tak jak zmiana wysokości opłaty jakościowej".

Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, odbędzie się w czwartek 22 listopada.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas